Gå til innhold
Arkivverket

[#77925] Mor i KB, Lom 1842 ? Og hva sier BB ?


Gjest Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg er ikke den store raceren til å tyde gammel skrift. Hva het mor til Ellef Arnesen f 27.01.1842; d 25.03.1842 med far Arne Christoffersen Marsteinstrædet ? Går bygdabok for Lom lengre bakover for denne familien ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Håvard Haugen

ikke helt sikker på navnet, men kolleroen/kollerøen kan det se ut som det står der.ser i 1865 tellinga, ser det ut som gården er nevnt som Kolderøyen :[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60514&gardpostnr=450&personpostnr=3067#nedre>Lenkevil muligens kanskje anta at lars (muligens en bror av gunnhild kanskje) her kan være den samme som er fadder i dåpen til christoffer her:Kildeinformasjon: Oppland fylke, Lom, Ministerialbok nr. 5 (1825-1837), Fødte og døpte 1831, side 164-165. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg jobber med dette innimellom, naturligvis. Når andre hjelper, må jeg stå på selv også.I 1865 bor enken Gunild Eilifsdatter, 59 år og sønnen Christoffer Arnesen 17 på bruket Berget i Lom. (Er det Fossberget, som nå danner sentrum i Lom ???) I 1875 bor Kristoffer Arnesen med fam, f 1831 på Helstad nordre. Navnene Arne og Kristoffer ikke så vanlige i Lom på 1800-hundretallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Håvard Haugen

Er det Fossberget, som nå danner sentrum i Lom ??? spurte du...desverre kan jeg ikke hjelpe deg der, er ikke kjent oppi lom, har vel kjørt bil gjennom lom noen ganger, så desverre ikke kjent der.Men vi fo rhåpe det kanskje er noen som er mer kjent der som kan se denne posten, og kanskje oppklare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Helge!Bygdabok for Lom, band 3, omtalar denne familien under Marsteintrædet på s. 495.Arne Kristoffersen, f. 1795 i Grindstugun, d. 1864. Gift 1830 med Gunnhild Eilevsdatter f. 1808 i Kollaroi, Reiste til USA i 1875 og d. 1899 i Arena, WI.Eilev f. 1842 som er nemnd i (1), døydde iflg. bygdeboka i 1928 i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Mange takk for hjelp. I bygdabok står det at Arne Christophersen var født i 1795. Ved vigsel i 1830 oppgir han å være 24 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei! Eg har ikkje bygdaboka framfor meg her - men freistar å svare på noko 'lell'.Ad (7): Berget er nok ikkje Fossberget - der heitte/heiter bruka Ulstad. Men i folketeljinga ligg det i Gutubø-krinsen, så eg hadde vilja sjekke bok nr. 3 for husmannsbruk i den grenda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg har ikke bygdabøkene for Lom. Pr. idag har vi bruket Berget gnr. 34, bnr 10 matrikulert under Synstad/Stamstad. Er det det rette ? Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Eg kan supplere litt om familien frå band 3 s. 495. Dei kom så langt vi kunne finne ut til Marsteintrædet kring 1842, men kor lenge dei budde der er usikkert. Gunnhild og Kristoffer var losjerande i _Krøkjeberget_, husmannsplass under Nordistugu Krøkje, i 1865: Lenke(Klikk på knappen for 'Førre' så ser ein kva gard ein slik plass låg under - eller i alle fall er ført etter.)Familien er elles ikkje nemnt under Krøkjeberget (bd 3 s. 599).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hei,vedlagt en anetavle for Eilev basert på opplysninger i Bygdebok for Lom. Personene med blå bokser er mine aner.Du trenger alle 4 bind av bygdeboken for å finne informasjonenI tillegg er det noen personer hvor du må bruke bygdebok for Skjåk for å finne informasjon.Mvh. Arnt

bilete9265.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kjempebra ! Da trenger ikke jeg å gjøre mere på den siden. Har treet kommet fra Wisconsin ? Er du kanskje i slekt med svigersønn min, Arne Olav Kleiven fra Lalm i Vågå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

I noen tilfeller står det i bygdeboken at personene trolig har barna, så denne tavlen er kun ment som et innspill for å vise at det finnes mye informasjon i bygdebøkene om Ellevs aner. Bygdebøkene angir også i mange tilfeller at det finnes skifter etter personene, dessuten anbefaler jeg at bøkene leses for det kan hende at jeg har gjort feil i min avskrift.I tillegg har bør man jo benytte seg av tilgjengelige primærkilder for å få bekreftet opplysningene.Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det har seg slik at jeg for 2-3 dager siden kom i kontakt med ei dame i Wisconsin, som er etterkommer av denne Ellef'en. I den forbindelse kom jeg inn på et slektstre. Det var en god del mangler, som jeg tenkte vi skulle bøte noe på. Hun er på arbeisreise til Washington DC, og kommer hjem henimot helgen. Hun på sin side lover meg å hjelpe til eventuelt å finne slektninger i hjembyen Stoughton, WI. Jeg er imponert over at du har tegnet dette diagrammet på grunnlag av bygdebøkene for Lom. En gang til takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Gå til astavne.net/Rennebu og send meg e-post via linken som er der, så kan jeg sende et dokument som gir bedre informasjon.Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg skriver dette for å berømme og takke Arnt Stavne. Han har sendt meg diagrammet i innlegg 15 som epostlesbart. I tillegg oversikt over denne slekten i skriftlig form (ordnet i det vanlige von Stradonitz systemet). Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.