Gå til innhold
Arkivverket

[#77927] Mitzel


Gjest Olav Revheim Martinussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Revheim Martinussen

Noen som vet noe om Bergens-familien MITZEL (Messing) ? Sistemann på stammen er tilsynelatende Gert Kramer Mitzel, født 1748 i Bergen. Noen som vet noe om Mitzel'er født etter dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Revheim Martinussen

Denne damen har jeg fra før som yngste person. Problemet er å finn Mitzel'er som kom etter henne. Hvor kan de ha tatt veien ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er ekteparet Jens Braage som giftet seg med Catarina Metsel innlegg 2. LenkeOm dette paret hadde barn vet jeg ikke , i så fall er de flyttet ut i 1801?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved søk kom jeg over denne opplysning. ' Anthon M. Wiesener: Katalog over Bergen Museeums manuskriptsavdeling:Mitzel Død 22/1 1839 ( Catarina?) Hun opprettet sammen med sin avdøde datters forlovede Conrad Amelen, det Braage-Almelenske Legat ) Lenke Den Conrad Amelen finner vi i 1801 -tellingen 30 år sammen med Jens Braade og hustru. Mener jeg leset hans navn på samme gravminne som Jens Braage?Da fikk vel paret en datter som døde ung og forlovet.Kan hende var hun eneste barn av ekteparet?Mulig du kan finne datterens fødsel i kirkbøker i Bergen?Lykke til med letingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant to barn døpt i Bergen av ekteparet Jens Braage og hustru Catrina Mitzel, i denne transkripsjonen: LenkePetriche Elisabeth 1775 og Zacharias f. 30 mars 1777.Om Zacharias vokste opp og fikk etterkommere har jeg ikke funnet ut.Datteren må vel være damen som var forlovet med Conrad Amelen?Ser det er blitt noen skrivefeil i mitt forrige innlegg :-) Jens navn skulle være Braage . og Conrad Amelen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her dør eneste sønn Zacharias bare noen dager gammel 1777. LenkeDa finnes det vel ingen etterkommere av Jens Braage og hustru.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ditt spørsmål om etterkommere av Skipper Zacharias Mitzel og Maren Paasche har du jo ikke fått svar på her.Finner barna av dette paret døpt i Bergen . Birte Mitzel døpt 7 jun 1747 og Giert Kramer Mitzel dpt 4 aug 1748. LenkeKan lete litt om jeg finner disse to som voksne?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Disse barna til Heinrich Sem er barna til Wilhelmine MitZel, men det kjenner du sikkert til? LenkeDu finner opplysninger om barndåpene under døpte i Bergen her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner en Giert Kramer, under døde her 1796, men er ikke sikker på om dette er den du søker opplysninger om? LenkeHan er i så fall ikke ført med Mitzelnavnet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For meg ser det ikke ut til at Mitzelnavnet blir ført videre i Norge.En Peter Mitzel g. med Carnelsche Jansdtr Forsmand får en datter Methe Christense Pedersdatter Mitchel som gifter seg med Jacob Van Erpecom .Dette paret får en rekke barn døpt i Bergen: Carnelische f. 1746 Jacob f. 1750 , d. 1801Jørgen f. 1751, d. 1791Erich f. 1753Johen f. 1758Abraham f. 1759 Med forbehold om rett avskrift. Dette fant jeg på Dis-treff, men har ikke sjekket opplysningene i kirkebøker Bergen.Barna ser ut til å bruke farsnavnet Erpecom. Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hvis du går på 'Søk i alle baser' og søker på etternavn som begynder på Mitz og Mess vil du få opp en del navn av denne familien. Slekten er vel inngiftet i en del gamle Bergensslekter så det skal være endel å finne om Mitzel/Messelene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Revheim Martinussen

Terje: Den muligheten har jeg glemt. Takk for tipset !! Uansett så har jeg også koomet frem til at Mitzel'ene er inngiftet i de andre gamle bergensfamilienen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Revheim Martinussen

Dette var til stor hjelp, nå er det kun en 'ting' som mangler; Hvem kan ha vært foreldre Gottlieb Mintzell (også nevnt som Muntzell), gift 1772 med Anna Sofie Stendal. Ett barn: Johan Gottlieb Mitzell (Også nevnt som Bessel...) født 1774Alle Bergen...(Digitalarkivet og Mormonerne' trålet - uten resultat !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.