Gå til innhold
Arkivverket

[#77928] Søk i sverige., hvor flytter frk norin fra Jønkøping 19 nov 1842?


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Jeg lurer på om dette kan være den Ulrika Norin som nevnes i nedenforstående temaLenkeJeg klarer imidlertid ikke å tolke hvor Ulrika flytter.Finner henne som ugift i Stockholm i 1880.Håper at klippet fra utflyttingslengden i Jönköping kommer med nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Her fra husforhøretJönköpings Kristina kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VALA/00170/A I/26 (1839-1845) Jönköpings Kristina kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VALA/00170/A I/26 (1839-1845)

bilete9263.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Erling. Er dette fra Genline ? Har du gid-numrene fra innlegg 2 og 3 ? Om det er fra Svar, så har du kanskje bild-id ? Da kan jeg forsøke å se på dem, evt gjenfinne dem i AD online.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hun flyttet til: Östergoth. den 19/11-42. Så da er det kanskje snakk om Östergötland ? Men står ikke akkurat hvor. Det står det samme i listen over utflyttede.Hun er også i Stockholm i 1890:Post 215381Norin, Ulrika Matilda f.d. Hushåll:af. 1824 i Jönköping (Jönköpings län, Småland)Ogift kvinna, ensam i familjenVåghalsen N:o 4 och 5 Adolf Fredrik rote 6 (Stockholms stad, Uppland)Födelseort i källan: Jönköping

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei, Anne Lene, og takk for oppslag.OK, ser nå at hun er nevnt hos foreldrene igjen i 1850-årene før hun flytter videre, da uten en datter Augusta.Det er nok ikke min kandidat.Jeg ville forsøke å finne ut hvem som er moren til Augusta Lindberg f. 1846, døpt 01.01.1847 i Hof, HedmarkPermanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9163&idx_id=9163&uid=ny&idx_side=-67>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg kan se på dette senere i dag eller evt i morgen tidlig. Skal snart av gårde. Legetime, så tror ikke jeg rekker det før jeg må dra. Men kommer tilbake til det.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, jeg ser at det er lite fra Ockelbo på Svar. På Ad-online finnes husforhør , f/dåpsbok, Lysning/vigsel og dødbok for perioden 1860-1865 for husforhørene og 1860-1900 for de forskjellige kirkebøkene. På genline finnes de nevnte kirkebøkene for tide 1898-1920 men ikke noe husforhør for den tiden.Så på ad-online bør det være god mulighet.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Erling. Om du går inn på anbytarforum http://aforum.genealogi.se/discus/ Ut på venstre side er et gråaktig felt med en del valg nedover. Et av de heter : Funktioner og der finner du to valg. Velg søk på anbytarforum.Ikke gjør noe i det gule feltet der det står google søkning. Men gå ned på det gråaktige feltet og aller første linjen der, hvor det står: søk efter dessa ord. Skriv inn Norin i det feltet og velg søk.Det er navner der med skriveformen Noring, Norind osv men det kommmer også en del med skriveformen Norin. Jeg aner ikke om det er av interesse, for jeg har ikke rukket å lese gjennom noen av de. Men, de er vel verdt å kaste et blikk på kanskje ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei, det vil jeg prøve på, etter barnehagejobb og dugnad i kveld (kommer hjem ca 21.00)Fikk forøvrig en lenke med dette innholdet, som gjelder den samme AugustaPostat tisdagen 19 december 2006 - 21:16-------------------------------------------------------------------------------- Augusta Lindberg f.1846-12-21 i Åsnäs, Norge (högbo A1:12 sid 105). Fick uä dotter Anna Ulrika f.1867-12-17 i Bollnäs(X) (fader okänd) samt sonen Frans August f.1870-01-23 i Mo(X) (fader kopparslagaren August Holm i Örebro).Augusta sedermera gift 1876-07-09 med skogsarbetaren Olof Sjöstrand f.1844-06-13 i Valbo(X).Hör Augusta L ihop med någon av ovan nämnda Lindberg?mvh Katarina SohlborgSitat slutt.Jeg tror at faren til Augusta må være den samme Karl Gustav Lindberg som omtales i den lenken, men jeg leter altså etter bevis for det, og det er da jeg skulle ha fotfulgt Augusta bakover i tid. se nedenfor:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Fant dette, som gjelder Anna Ulrika f. 1868 fremover i tid, men søker altså hennes mormoderlige opphav.ErlingSitat:Postat fredagen 25 januari 2008 - 16:17-------------------------------------------------------------------------------- Här kommer lite fakta om familjen Winblad från Torsåker.Nilsson, Anna Stina. Född 1864-09-09 i Bräcke (Z) Enl Bräcke fb SCB GID 100023.6.58500: Född 1864-10-20. Far Larsson, Kasper. Arbetare vid Ljusnedals bruk. Mor Sjögren, Lovisa Kristina. Född 1828-04-18 i Gävle (X) [torsåker A1:21A sid 182]. Död 1898-05-03 i Solberga, Torsåker (X) [torsåker A2A:1A sid 166].LevnadsbeskrivningFlyttade 1907-03-04 från Solberga, Torsåker (X) till Gävle (X) [torsåker A2A:3A sid 209].Gift 1885-11-27 i Torsåker (X) [torsåker A2A:1A sid 166] med.Winblad, Per Olof. Skorstensfejare. Född 1858-01-09 i Skommarhyttan, Torsåker (X) [torsåker A1:21A sid 276]. Död 1903-04-28 i Solberga, Torsåker (X) [torsåker A2A:2A sid 192].Barn Winblad, Karl Anton. Sjöman. Född 1886-08-31 i Torsåker, död 1906-01-07 i TorsåkerWinblad, Signe Viktoria Maria. Ogift. Född 1889-07-06 i Torsåker Död 1948-03-22 i Maria Magdalena (AB)Utom äktenskap med . Andersson, Axel Johan Edvard. Ladugårdskarl. Född 1858-01-17 i Sollentuna (AB)Barn Andersson, Axel Ansgarius. Född 1891-02-04 i Torsåker, död 1897-03-20 i TorsåkerAndersson, Selma Ottilia. Född 1893-04-02 i Torsåker, död 1897-03-20 i TorsåkerAndersson, Axel August. Född 1900-02-28 i Torsåker, död 1911-04-20 i TorsåkerAndersson, Selma Ottilia. Född 1902-04-22 i TorsåkerAndersson, Frans Viktor. Född 1904-03-12 i TorsåkerAxel Johan Edvard Andersson sammanlevde(gift?) sedan med Anna Ulrika Sjöstrand, född 1867-12-17 i Bollnäs(X). De fick två barn tillsammans, och Anna Ulrika hade tidigare åtta utomäktenskapliga barn. Förhållandena är lite röriga gällande denna/dessa familjer. Anna Ulrikas mor heter Augusta Lindberg f.1846-12-21 i Åsnäs, Norge och har en son Frans August f.1870-01-23 i Mo(X?) med kopparslagaren August Holm från Örebro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

samt dette:Postat måndagen 28 januari 2008 - 19:07-------------------------------------------------------------------------------- Anna Stina Nilsson flyttade från Torsåker till Gävle 1907-03-04 (torsåker A2A:3A sid 209)Hennes man Axel Johan Edvard Andersson flyttade från Torsåker till Stora Tuna(W) 1907-12-07 (torsåker A2A:3A sid 209)Hans änka Anna Ulrika Sjöstrand flyttar till Gammelstilla, Torsåker från Valbo 1915-11-08 (torsåker A2A:4A sid 311). Hon blev änka 1915-05-12. De har två barn tillsammans inom äktenskapet, födda 1912 och 1913 i Valbo, men en son född 1909 heter Andersson så troligen är AJE far till honom också. Ej kollat i fb dock./ Katarina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Erling. Nå tror jeg faktisk at jeg har sagt noe jeg ikke kan love allikevel.Når jeg ser nærmere på materialet for Ockelbo så leser jeg at mye gikk tapt i en brann i 1904. Det som nå da for det meste er tilgjengelig av materiale er rekonstruert (scb bøker). Dermed er husforhørene hvert 10 år dvs 1860-1870 osv og ikke årene i mellom. Augusta flyttet jo fra Ockelsbo i 1878 og finnes dermed da ikke i forhøret for 1880, så har jeg vel inntrykk av at hun heller ikke vil være å finne der i 1870 tellingen ? Eller er det galt tenkt ?Er det noe jeg da kan se etter tro ?Forresten når det gjelder AD online http://www.arkivdigital.se/ så kan du selv se hvilke forsamlinger som er dekket og med hva. På hjemmesiden deres finner du på venstre side noe som heter: Volymer. Gå inn der og klikk deg videre til län og finn rett forsamling du lurer på. Så vil du få opp en liste over den forsamling du søker og kan se hva som er tilgjengelig der, både til salgs på dvd og hva som er tilgjengelig online. Det samme kan man gjøre både på Svar og Genline.Jeg skal se om det er noe jeg kan få gjort, men er vel litt mer tvilende nå. Si gjerne ifra.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Anne Lene: Jeg fant bådce ekteskapet til Augusta Lindberg og dødsdata for hennes sønn 3 1/2 mnd gammel, i Ockelbo.Finner en Ulrika Norin (samme navn som moren til Augusta Lindberg f. 1846 i Hof, Hedmark, døpt 01.01.1847)som får barn med en 'lumpsmed' C. E. Fogelqvist i Hanebo, Gävleborg 17.03.1857. Kanskje samme person?Hanebo kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/HLA/1010063/C/2 a (1832-1861) Hanebo kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/HLA/1010063/C/2 a (1832-1861)

bilete9272.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Nok en mor Ulrika Norin, mor til Selma Hildegard f. 11.11.1829, Gäfle, GäfleborgSpørs om det er samme mor?Gävle Heliga Trefaldighets kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, huvudserien, SE/HLA/1010056/C I/11 (1826-1830) Gävle Heliga Trefaldighets kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, huvudserien, SE/HLA/1010056/C I/11 (1826-1830)

bilete9273.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Nei, moren i (17) heter Elsa Ulrijka Norin, og paret får flere barn sammen. Neppe samme person som den Ulrika Norin jeg jakter på,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Erling. Innlegg 16. Hvilken side i kirkeboken er det fra da ? Fint med sidens Bild-id, som står nederst på hver side.Noe jeg skal se etter her?Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

God morgen, nå blir det kaffe på sengen før dagens 'byrde og hete'. Sidetall noterte jeg ikke i farten.Stadig er det denne Ulrika Norin jeg er på jakt etter. Hvem kan hun være? Ser at hun ikke kalles kone, men 'dess ....iska' (kan du tolke det kanskje?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Tror at det står 'Lumpsaml.' som tittel på mannen... finner på Anbyterforum at Fogelqvist er etternavn blant reisende folk, men finner ikke omtalt akkuratt dette paret. Får lete mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Erling. Innlegg 21. Bild - id er fine greier. På den siden du starter med å velge forsamling/län. Se på ruten under. der er linje for bild-id. fyller man inn tallet der, og trykker søk, kommer man rett inn i den aktuelle siden. Mye spart og lettvint.Skal se litt senere, men du har vel lett mye virker det som Kommer tilbake til det om jeg finner noe.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Berit: Ja, det er det visst!Anne Lene: Jeg leter også etter hvert, får se om vi finner noe. Og: Takk for nytt tips om tidsbesparelse... skal prøve å huske på det heretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.