Gå til innhold
Arkivverket

[#77931] Vielsestradisjoner i Norge - hvem leder bruden til alteret?


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Kronprinsesse Victoria av Sverige skal som kjent gifte seg med Daniel Westling den 19. juni i år. Det er allerede opplyst at kronprinsessen har bestemt seg for å bli ledsaget til alteret av sin far kongen, noe som er et brudd 'svensk tradition och Svenska kyrkans ordning'.Beslutningen har skapt debatt i Sverige, noe følgende artikkel indikerer:[url="http://www.dn.se/debatt/victoria-maste-tanka-om-nar-det-galler-brollopet-1.1081597>LenkeNoe informasjon på Svenska kyrkans hjemmeside:LenkeDet er tilogmed laget en Facebook-side i protest mot kronprinsessens tradisjonsbrudd:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Ja, jeg er klar over at Sonja Haraldsen ble ført til alters av kong Olav.Nå var det ikke kongelige tradisjoner jeg først og fremst spurte etter (beklager hvis jeg forklarte meg dårlig), men vielsestradisjoner generelt i Norge.For Norges del: Hvor gammel er tradisjonen med at bruden ledsages av sin far? Har det 'alltid' vært slik, eller kom tradisjonen på (f.eks.) 1900-tallet? Geografiske variasjoner?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Der jeg vokste opp nordpå var det vanlig at brudeparet gikk sammen.Da min fosterdatter giftet seg sent på 1990-tallet insisterte hun på at min sønn, som var mye eldre enn henne, skulle føre henne opp til alteret, noe han motstrebende gikk med på. :)Det var for øvrig første gang jeg så dette her på 'berget'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Dag T. Hoelseth

En skal ikke utelukke at det kan være regionale forskjeller hva ledsagelsestradisjonen i Norge angår.Uansett, her er en lenke til Aftenposten.no's artikkel om emnet 28. mai 2010:LenkeDet påstås her - med kulturhistoriker Ørnulf Hodne og kirkehistoriker Hallgeir Elstad som kilder - at 'Først rundt 1900, blant borgerskapet i byene, oppsto skikken med at far kjørte bruden til kirken og førte henne til alteret.'DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.