Gå til innhold
Arkivverket

[#77932] Sivert Jonsen Lønne i Sannidal


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

Denne Sivert må ha vært en aktiv kar i sin ungdom. I 1705 fikk han et uekte barn med Berte Sigvoldsdatter. Allerede 12. juli samme år hadde han skaffet seg public absolvasjon for 'ugjerningen'. Og det må ha hastet, for han hadde trolovet seg i Drangedal 23. mai samme år, med Aslau Aslaksdatter. Paret ble viet i Sannidal 14. januar 1706. Ingen kausjonister er nevnt ved noen av innførslene. Sivert og Aslaug får sønnene Salve og Ole, jeg aner ikke om det kan ligge noen oppkalling her.I 1706 fikk Sivert også bygselen på en av Lønne-gårdene, jeg mener det var Østre, men hukommelsen min kan ha spilt meg et puss her.Så er spørsmålet: Hvem var dette paret. Bjørn Edvin Holte har notert trolovelsen, men han har ikke noe forslag. Men vi kan vel trygt gå ut fra at en av dem var fra eller oppholdt seg i Drangedal og den andre tilsvarende i Sannidal. Ut fra affæren med Berte kan vi vel regne med at det var Sivert som hadde tilhold i Sannidal. Sannidalsboka gjør ham til sønn til den Jon Sivertsen som var bruker på Lønne i 1664. Jeg vet ikke om jeg ubetinget sluker den hypotesen. Sivert var trolig født i første halvdel av 1680-årene (jeg forutsetter at han har fått 'mer vett' da han passerte 25, ellers ville han neppe bli betrodd med bygselen).Nevnte Jon skal i følge tellingen ha vært født i 1612, og selv om en trekker fra momsen på alderen hans, må han ha vært en gammel mann på det tidspunktet da Sivert ble født. Dessuten var eierforholdene på Lønne så kompliserte i siste halvdel av 1600-tallet at en ikke uten videre kan forutsette at samme familie blir på gården. Som om ikke det var nok, en Jon Sivertsen giftet seg med en Tore Larsdatter 2. august 1705, intet bosted oppgitt. Dersom dette er Siverts far som har giftet seg om igjen, kan han umulig ha vært brukeren i 1664.Både Allaug og Aslak er navn som har vært mer i bruk i Drangedal enn i Sannidal, og det kan være fristende å plassere Allaug der. Men jeg har ikke full oversikt over Aslak-er som en kan forvente at får barn i 1680-årene, og sliter med å finne gode kandidater.Derfor er det nok lurest å bruke den metoden politiet ofte foretrekker, å gå bredt ut. De har nok oppholdt seg i de to prestegjeldene i 1705, Sivert mest sannsynlig i Sannidal, og Allaug i Drangedal - men en kan på ingen måte utelukke at en av dem eller begge er innflyttere, med mulig opphav helt andre steder,Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Dette kan nok være en utfordring. Har ham på mitt slektstre. Sivert-navnet er ikke noe utpreget Sannidalsnavn. Kom over en gammel huspostill for noen år siden som har tilhørt denne familien og tok dette bildet. (Ved å klikke på det et par ganger så blir det kanskje lesbart)m.v.h. Gunnar.

bilete9268.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg synes det er mye som tyder på at den mystiske Kari Torsdatter Straume i Drangedal var identisk med Kari Torsdatter Lønne, og dermed stammer fra begge Lønne-gårdene. Men der er det ikke lett å bryte gjennom 1700-grensen. De generasjonene som er kirkeboksført er greie nok, men så ...Jeg har tenkt litt Gjerstad, men får ikke det heller til å stemme. Søndeled kan je for lite om til å mene noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Har gjort noen søk her på Sivertnavnet for å se hva som finnes og som du sikkert kjenner til så er det en forbindelse mellom Ørvik og Eidbo. Med forbehold om feil så har jeg notert at Hoskuld Toresen Eidbo/Ørvik hadde en søster Helje som visstnok skulle være gift med en Sivert Jacobsen Ramlet. Jeg har dårlig med kildehenvisninger her, så jeg vet ikke om dette tilstrekkelig kildebelagt. I tillegg dukker Sivertnavnet opp i Fjågesund: Sivert Olsen (Olavson) Østenå f.c. 1634. Den førstnevnte her har jo en navnekombinasjon som vi finner igjen hos etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Sigvold og Sigvald- navnet forbinder jeg med Mostad i Gjerstad. Sigvald Jakobsen Mostad f.c. 1650 En god del etterkommere her i Sannidal og i Bamble. Aslaug og Alaug finnes her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Du kan være inne på noe der - en del linjer vestfra til Sannidal og Drangedal jeg har sett på i det siste, har vært lengre enn jeg hadde regnet med. 'Rekorden' er vel Grimstad-distriktet (Håbbestad).Når det gjelder Allaug/Aslaug, heller magefølelsen min mest mot at hun faktisk var fra Drangedal. Men det er dumt å tenke for snevert foreløbig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.