Gå til innhold
Arkivverket

[#77935] Christen Svendssøn Kierulf (1672-1738)


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Borger og Kjøpmann på Strømsø, Christen Svendssøn Kierulf f 1672, begravd 23.10. 1738, 66 år 9 mnd 3 uker og 6 dgr gammel, gift 1700/1701 med Karen Gundersdatter Flor, datter av Borger på Strømsø Gunder Augustiniussøn Flor. Jeg er ute etter å finne ut om det var barn av paret, Christen og Karen, kjenner noen til dette ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei Per ! Ja, det stemmer og jeg kjenner godt til dette med Schjerven slekten og event oppkalling. Det jeg prøver å finne ut er om Karen hadde barn med Christen. Det var følgende barn som jeg kjenner til av Gunder og kona: Oluf, Karen, Ambrosius,Aarsle og Augustinius. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Legger inn noen opplysninger fra Dis-treff her.Svend Christensen ,Ålborg, Danmark g.m. Sidsel Pedersdtr.Kjærulf, Ålborg, hadde en sønn : Christen Svendssøn Kjærulf ( nevnt d. 1738, Strømsø, Drammen. g. 1 g. med Karen Gundersdtr. Flor ( datter av Martha Olufsdtr. den Y. Schjerven) ( Ingen barn ført opp i dette ekteskap)g. 2 g. Maren Christophersdtr. Gram Barn i 2. ekteskap: Karen Christensdatter Kjærulf,f. 1714 d. 1773 Drammen. Margrethe Christensdtr. Kjærulfg. 3 g. 1716 med Antonette Augusta Toft, Sandefjord. Ingen barn nevnt. Med forbehold om rett avskrift her.Har ikke funnet skifte etter 1. hustru i Drammenskifter? Kan kun få sjekket i digitale kilder disse opplysninger. Er for tiden i Sverige.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei Gunn, jaså du sitter i regnet i Bengtsfors ! Det er vel mulig at det er riktig med ingen barn, men ett el annet sted har jeg sett en antydning om at det også var barn i dette ekteskapet ? Ekteskapet med Karen ble ingått 1700/1701, og jeg mener at de var gift tett opp mot 1710, så jeg ville tro at det var barn her, mener å ha sett ett sted at det ihvertfall var en datter, Elisabeth ? Kanskje jeg husker feil ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei Gunn, jaså du sitter i regnet i Bengtsfors ! Det er vel mulig at det er riktig med ingen barn, men ett el annet sted har jeg sett en antydning om at det også var barn i dette ekteskapet ? Ekteskapet med Karen ble ingått 1700/1701, og jeg mener at de var gift tett opp mot 1710, så jeg ville tro at det var barn her, mener å ha sett ett sted at det ihvertfall var en datter, Elisabeth ? Kanskje jeg husker feil ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg trodde jeg skulle greie å finne skifter etter Christen Svensssøn Kierulf og etter Gunder Augustinsen Flor i Drammen. Dessverre fant jeg ikke disse nevnt i skfter der.Kan det komme av at Strømsø vel hørte til Vestfold på den tiden?Skifter burde vel kunne gi opplysninger om navn på etterkommere her.Finner ingen datter Elisabeth nevnt under data levert på Dis-treff.De gamle kirkebøker med kronologiske lister er ikke enkle å finne ut av :-) Har ikke greid å finne noen vielse ca 1700-1710, men kan lete bedre.Heller ikke de to neste vielser og barndåpene til døtre i 2. ekteskap her jeg funnet. Må nok lete bedre :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Monsiur Christen Kierulf er nevnt på denne borgerlisten fra 1700-tallet Strømsø, Vigerust -net: http://www.vigerust.net/by/stroemsoefornavn.htmlHan bor i Forgaden , borger med brev bevat 1720, medeier i skipet Haapet 1722-1723. skipper Christen Green.Det burde være midler i boet etter han, som skulle skiftes etter hans død 1738?Har prøvd å finne i hvilket arkiv skiftene for Strømsø befinner seg. Håper ekspertene kan hjelpe deg med dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her under skifter i Larvik, dukker det opp en Clara Elisabeth Flor : LenkeDette kan jo være slektninger av borgere på Strømsø med Flor-navn-Har nå lett i skifter i Drammen, Kongsberg og Tønsberg og Larvik uten å finne skiftet etter Monsieur Christen Kierulf.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.