Gå til innhold
Arkivverket

[#77936] Hvor er «Herø i Lekanger skibrede»?


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Er 'Hæreid' et sted i Årdal, ev. Leikanger-området ? I så fall ligger kanskje en lokal Herøy i tilknytning til dette 'eidet' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Hæreid er i Årdal og ligger i Indre Sogn, - altså et stykke fra Leikanger. Men du er kanskje inne på noe, Per. Det kan jo tenkes at det som står i borgerrullen er litt feil. Kanskje meningen er at han var født på «Herø» (dvs. Hæreid), men bodde i «Lekanger skibrede», dvs. Leikanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Hei igjen Knut,Vi finner også Herøy, sør for Fosnavåg og Indre Herøy kirke på Gurskøya i M&R. Et sted på Gurskøy heter også Leikanger. Dagens Leikanger i Herøy kommune.Kan det være en forbindelse her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Hei, Gry!Jeg funderte også litt på Leikanger i Herøy, men etter som Bjørn var fra Indre Sogn og bodde i Ytre Sogn i 1701, så tror jeg nok det er Leikanger i Sogn det er snakk om. Jeg ser for øvrig av dokumentasjonen til borgerrullen at den digitale utgaven er basert på en avskrift fra 1878 og at originalen ligger i Bergen Bymuseum. Derfor er det kanskje verdt bryet å avlegge dette muséet en visitt for å sjekke om originalen gir rom for en annen tolkning :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk til Jo Rune for informasjon om den scannede utgaven av borgerrullen. Det står ganske riktig «fød paa Herøe i Indre Sogn». Da er det helt sikkert Hæreid i Årdal det siktes til. Leikanger er vel da bostedet? I 1701 bodde han på Engjum ved Kvamsøy (nå Balestrand). Lå dette i Leikanger skipreide rundt 1672?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Problemet er først at det aldri har eksistert noko skipreide i Sogn med namnet Leikanger. Engjane høyrte vel til Kvamsøy skipreide så vidt eg minnest (evt. Tjugum skipreide). Men det er vel truleg at skipreide her er feil for prestegjeld, dvs at det skal vera Leikanger prestegjeld. Kor vidt Engjane sokna til Vik eller Leikanger prestegjeld veit eg rett og slett ikkje, men eg synest å hugsa (igjen etter minnet, så det bør evt undersøkjast nærare) at Kvamsøy skipreide i hovudsak låg til Vik prestegjeld. Det kan vel moglegvis tyda på at Bjørn Torsteinsson i 1672 budde ein annan stad, t.d. i Fresvik eller Feios, eller ein av gardane på Systrond på nordsida av Sognefjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Etter som Bjørn Torsteinsen fikk borgerskap i Bergen, har jeg sett for meg at han drev handels- eller gjestgiveri et sted langs Sognefjorden, men det er kanskje ikke nødvendig. I skiftet etter broren hans, Lars, fra 1675 heter det nemlig at han var «Borger och Indwaner Vdj Bergen». På den annen side lå Engjum eller Engjane meget beleilig til for handelsvirksomhet og gjestgiveri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

RYGH:Grd nr 92: Engjum, Kvamsø sogn, Vik herred, Nordre Bergenhus amtUdt. æ2ngjadne (Dat. -jó). -- i Engiom BK. 50 b. 51 b. Engonn NRJ. III 411 (i NG. Mscr. -om). Enge 1563. Enngum 1567. Enge 1611. Engum 1667. 1723.Engjar, Flt. af eng f., Eng (Indl. S. 49). I Udtalen Flt. i best. Form, i de ældste Former Dat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Randmo

24.04.1680 vert det halde skifte etter Ingebore Heri i ÅrdalLenke like 'årdal%' &appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=3Både Biorn og Tomas er nemnde mellom arvingane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Nei, noko Lekanger skibrede er det ikkje i 1655, iflg lekkja (som eg håpar no kjem):LenkeGarden Engum høyrer under Quambsøe Skibrede. Og Lekanger blei den gang skreven: 'Siøstrand''Syss-strondi' var eit navn ein før brukte om Leikanger / Hermannsaverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.