Gå til innhold
Arkivverket

[#77944] Bilder fra Nordåsvannet, og andre vann i Fana/Bergen ca 1900


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Jeg har ca 200 bilder fra ca 1898-1920, fra min mormor Hilda Hilmers Negaard (1883-19). Sju av dem tror jeg er fra rundt Nordåsvannet. Det er noen hus på 2 av bildene. På ett av dem (nedenfor), fra Fjøsanger, ser man på avstand 'Stupet' (bygd 1897) som dere kan se nærmere på her: http://www.nhh.no/en/about-nhh/history/stupet.aspxKjenner dere noen av de andre stedene/husene på dette bildet?På et annet bilde der min morfar, Hjalmar Negaard (1877-1942) fisker fra en robåt, er det siv i vannet. Noen har foreslått at dette er i Nesttunvannet, men vannet på bildet virker ganske stort. Kan det ha vokst siv i Nordåsvannet, som jo må være brakkvann? Jeg har også flere bilder fra Sund og fra Os fra samme tidsrom. Tips meg gjerne om lokalkjente historieinteresserte jeg kan sende bilder til for å få identifisert sted og personer.

bilete9264.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hei KariSend gjerne bilde fra Sund til meg, har stor nok lokalkunnskap til at eg skal kunne kjenne igjen noen bilde vil eg tru.E-post: oddvar.soereide alfakrøll c2i.netmvh Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Jeg kan gjerne se på noen bilder fra Fana, har tilgang til en hel del bilder jeg kan sammenligne med. vifles@online.no mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk til dere. Jeg skal nok sende noen bilder til Oddvar, tenker jeg, men jeg har for så vidt ganske god peiling på Fana og Nordåsvannet, siden jeg vokste opp på Paradis og har en søster og venninner i Bergen. Men jeg kan vedlegge bildet av min morfar Hjalmar Negaard som fisker i et vann. Kan det stemme at dette er Nestunvann? Jeg ville egentlig trodd han hadde fisket i Nordåsvannet, siden han bodde ganske nær, men så er det dette sivet, da.

bilete9271.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

De to bildene som er lagt ut her finnes også blant bildene Billedsamlingen ved UBB har lagt ut på nettet. Ved å søke på signatur GHN her: http://www.ub.uib.no/bilder/ får en 118 treff. Mesteparten er fra Bergens-området, men det er også en del fra andre steder i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk for info, Vidar! Jeg visste ikke at de hadde lagt ut bildene ennå. Det er disse jeg prøver å identifisere.Bildene jeg tror er fra Sund, har disse numrene: 11, 12, 65, 76, 79, 83, 108, 115, 116, 117, 120, 121, 122, 125, 126, 128, 133, 134, 135, 136, 142, 144, 146, 162, 198, 203. Det kan også være andre sjøbilder fra Sund.Det er bare noen av disse som kommer opp ved søking på Sund. Det er i det hele tatt dårlig treff ved søking som Oslo, Negaard osv. Det siste bildet er fra mitt barndomshjem i Paradisalleen 20. UBB har fått mye mer info enn de har lagt ut. Nr 211 er f.eks. fra Egertorget.De har heller ikke lagt ut mange av bildene fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

HeiEg såg gjennom bildene fra Sund. Dei fleste avbilda må være landliggere, altså byfolk som ferierte på landet, disse kjenner eg ikkje. De aller fleste bilde er tatt på Klokkarvik i Sund og nærliggende område rundt på Klokkarvik. Daganeset er der ferjekaien idag ligg på Klokkarvik. Huset de er avbilda foran ligger ved Sundsjøen på Klokkarvik og er trulig barndomsheimen til professor Absalon Taranger.Det eine bilde viser Taranger og kone. Siden dette paret var så fint kledd, så kunne ein tru at dette var professor Absalon Taranger(1858-1930), men eg har aldri sett bilde av han. [url="http://www.ub.uib.no/bilder/>http://www.ub.uib.no/bilder/Her er Absalon i 1865 på Sund, dagens Klokkarvik. LenkeSamme familie i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kari Larsen

Hei Oddvar. Takk for svar jeg har fått direkte fra deg. Jeg har sjekket at Absalon Taranger (Toranger) bodde her på Vindern i 1900: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=f00218&gardpostnr=1701&personpostnr=15935&merk=15935#ovre>Lenke. Han var da ca 42 år og må ha vært på besøk på Sund. En annen Taranger er jo Anders og Inga, som var på kår (lenke i ditt innlegg). Han var 71, så det passer kanskje ikke så godt med bildet.Tarangerbildet er nr 134 ved søk på GHN i første søkefelt her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Heisann. Jeg tror at hverken foto nr. 042 eller 043 er fra Store Nesttunvann elle Nordåsvannet. Har bodd på Nesttun nesten 'all min tid'. Kan ikke se at fjellformasjonene stemmer hverken for Store Nesttunvann eller Nordåsvannet. Kirken i bakgrunnen er for nærmt vannet til å være Birkeland kirke. Mener at det ville ligget mer til høyre, bak neset om det var den. Mvh Arne Haaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Til 11. Det er jo alltid en risiko for å gå i baret når en viser uenighet med lokalkjente;-) Men jeg tror nr 42 er fra Store Nesttunvann. Dersom en speilvender bildet blir det nokså likt det en ser på gamle postkort fra samme område. Ref. signaturen som er rettvendt på nr 42 mens den er speilvendt på mange av de andre. Jeg tror også nr 029 kan være fra dette vannet. Jeg mener treet som henger ut over vannet er det samme, men fotografert fra motsatt side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk til dere. Det er jo mye som taler for at Vidar har rett i at bildet nr 42 er snudd. Det var jo observant! Kan det da stemme med Birkeland kirke, tro? Kan det tenkes at også 35 (og 29 som Vidar henviser til), er fra Nestunvannet? Og hva med 43 (bildet som er lagt inn ovenfor) av bestefar Hjalmar Negaard - kan det være et annet vann han fisker i?Til Reidar (12): Bestefar var infanterikaptein fra 1898 og han var på Ulven i 1905. Det finnes to bilder fra noe som ser ut som en militærleir: nr 82 og 148 (men det siste er ikke lagt inn ennå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Hei. Til 13. Bilde 43 er for stort til å være Store Nesttunvann. Fjellene i bakgrunnen stemmer heller ikke. Der er ingen lignende nes det til høyre i vannet. Tok bildet med foran speilet siden signaturen var speilvendt. Ikke ligner fjellene hverken Løvstakken eller Natlandfjellet / Ulriken. Til bilde 29 kunne det vært tatt mot elveløpet mot Hop, men der er to stolper til venstre i bildet, og jeg vet ikke om veien dengang gikk på vestsiden av vannet. Det er også brattere opp fra vannet på den siden. Bilde 42 stemmer ikke bakgrunnen med det jeg mener en ser fra nord. Det tydelige skaret man ser mot Valla mangler bak kirken. Ser heller ikke Kyholmen som stikker ut fra vestsiden. Mvh Arne Haaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Jeg synes også vannet på bilde 43 virker for stort. Finnes det andre vann i retning Ulven, eller kan det være siv i Nordåsvannet slik at det er derfra? NB! Signaturen skal være speilvendt! Så ikke bruk speil der.Til Reidar (16). Det er bare bilder der du skriver GHN i signaturen når du søker her http://www.ub.uib.no/bilder/, som er 'mine', dvs fra Gudrun Hilmers Negaard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til nr (5):Først vil eg seia at det er eit fint bilete, og at eg veit kor dette er: Biletet i innlegg # 5 er nemleg frå Os kommune, og viser Ulvenvatnet i Os. Ulvenvatnet er rimeleg stort og strekkjer seg NV - SØ i Os kommune, omkransa av Ulven i Nord, og Moberg og Kuven i den sørlege enden. I den næraste bakgrunnen ser vi utmarka til kuven (Kuventræ) og fjellrekkja frå venstre mot høgre er Tøsdalssåta, Møsnuken (640 moh., delvis innhylla i skyer) og Borgafjellet.Det er ein del fin aure/ ørret (Salmo trutta) i dette vatnet, og det er nok dén fisken bestefaren din er ute etter. For meg ser det elles ut som om fotografiet er tatt ein gong på seinsommaren eller tidleg haust, for sivet i venstre biletkant står tett og høgt. Ulvenvatnet er islagt om vinteren, ikkje minst denne vinteren som vi nettopp har lagt bak oss).Vi ser elles at bestefar din er i uniform, og det er rimeleg, då Ulven leir ligg ved Ulvenvatnet. På Ulven i Os var det fire gardsbruk og to husmannsplassar fram til Staten eksproprierte Ulven til militært føremål i 1875 - dei ville ha 'eksersisplass' der; dvs. militærleir. Og då var det sjølvsagt jamnlege samlingar (sesjonar, øvingar) på Ulven i Hærens regi.Frå og med 1894 kunne ein ta toget frå Nesttun til Os, den smalspora Osbanen vart opna 1. juli 1894, og vart naturligvis straks teken i bruk av militært mannskap, både befal og soldatar. Så du kan nok rekna med at bestefar din tok toget frå Nesttun til Ulven via desse stasjonane Skjold, Rå, Stend, Fana, Hamre, Kalandseidet og Søfteland. Det var altså av- og påstigning ved Ulven, Ulven stasjon. Dei som ville ta dampbåt vidare frå Os tok toget vidare til Osøren via Kuven stasjon. Denne jernbanestubben vart elles nedlagt den 1. september 1935.Det er framleis militær aktivitet på Ulven, men etter at først Hæren og deretter Heimevernet i rask rekkjefølgje trekte seg ut er det i våre dagar Sjøforsvaret (les: Haakonsvern) som regjerer på Ulven.Os Aero Klubb har elles ei flystripe kalla Vaksinen for segl- og motorfly på Ulven, og under krigen nytta tyskarane Ulven som fangeleir, ikkje minst for russiske og serbiske krigsfangar.http://no.wikipedia.org/wiki/Ulven_leir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Terje! Dette var jo et skikkelig gjennombrudd! Takk for masse fin info om Ulvenvannet, Os-banen og Ulven leir. Det er jo flere bilder fra Os i samlingen som finnes (med GHN i signaturen) når du søker her http://www.ub.uib.no/bilder/. Bergens-familier (eller de fra Paradis) leide hus på Os om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ulven er vel også et kjent navn som arena for Landsskytterstevnet flere ganger. Vet i hvertfall det foregikk der i 1992.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Nå har jeg snudd bilde nr 42, som skulle være fra Nesttunvannet, men trolig var speilvendt. Hvilken kirke er det i bakgrunnen hvis dette nå er fra Nesttunvann?

bilete9368.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Dette bildet ble IKKE SNUDD! Jeg er irritert på Picasa som ikke gjør jobben. Shift/ctrl/H snur bildet og jeg lagrer det slik. Men det hjelper dessverre ikke, så dere må visst snu det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.