Gå til innhold
Arkivverket

[#77955] Infanterist Hans Olsen , Sørum Gevorben soldat?


Gjest Karin Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Moen

Jeg har problem med å finne hvem Hans Olsen som gifter seg med Anne Sophie Olsdatter(født 1783) i 1805. Hans står nevnt som infanterist fra Sørum ved vielsen, 1801 tellingen for Sørum har 2 stk. i 'passende' alder, en Hans Olsen er 23 år og 'gevorben soldat', og en Hans Olsen 24 år er 'soldat', er det en av disse 2 som kan utelukkes som infanterist ? nest sist på venstre side Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ullensaker, Ministerialbok nr. I 11 (1777-1816), Ekteviede 1806, side 70. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7645&idx_id=7645&uid=ny&idx_side=-74>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hei Karin! Har du lett i kirkebökene om evt. födsler som Anne Sophie har hatt fra dagen de giftet seg? Tror jeg ville prövd det först. kanskje du finner flere data om Hans Olsen der!? Lykke til! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Hei Wenche Ja de fikk ihvertfall 4 barn bosatt i Sørum, og ikke noe sted er han nevnt ved alder eller noe mer, de var bosatt på Frognereie, så denne var ikke helt lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Berit, Takk for svar,jeg har disse barna.... Barna: Ole født 1806, Niels 1810, Anne Marie 1814 og Marthe 1816, det eneste stedet det står noe mer er ved Niels sin dåp, der står det Klokkerstuen tror jeg,men ellers er fadderne fra Frognereie så det er muligens denne på 24 år, ingen Hans så langt jeg har sett. Niels (i 3. spalte)Kildeinformasjon: Akershus fylke, Sørum, Ministerialbok nr. 2 (1759-1814), Fødte og døpte 1810, side 302-303. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7607&idx_id=7607&uid=ny&idx_side=-155>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Den Hans Olsen 24 år er da kanskje denne d:6 med Ole Olsen og Mari Nilsdatter som foreldre: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Sørum, Ministerialbok nr. 2 (1759-1814), Fødte og døpte 1777, side 110-111. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7607&idx_id=7607&uid=ny&idx_side=-59>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved Olas dåp står det noe om Ullesagerske ... infanteri. Hvem det gjelder vet jeg ikke. Men det kan jo kanksje være en sjanse for at Hans O. var i det infanteriet. Lenke Se dr(eng) 26 nederst til venstre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Ja det er mulig at Hans Olsen var i Ull. infanteri, jeg har sjekket konfirmasjonene til alle 4 fant ikke Marthe 1816- konfirmert, så hun døde muligens tidlig, ellers er de 3 andre konfirmert, men det står ikke annet enn foreldrenes navn der heller,Anne Marie 1814- har stor etterslekt på Toten. Gevorben soldat er vel en slags yrkessoldat.. Jeg har ikke tidligere lett i militære ruller etc. så jeg vet ikke hva som evnt. kan finnes der, men tror jeg nå må anta at vi har rett mann, og mange takk for hjelpen Berit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Da har jeg funnet ut at det ble født 2 Anne Marie i 1813 og at den Anne Marie som kom til Toten ikke var min, det var et ektepar til på Nordli i Sørum som var Hans Olsen og Karen Margrete Gulbrandsdatter som fikk henne, så da har jeg fått rettet opp dette ihvertfall.Den Hans Olsen var født i 1784.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Legg merke til fadderne ved dåpen til Hans i ditt eget innlegg (6), og fadderne til Ole i 1806. Jeg synes det ser ut som om du har funnet riktig Hans Olsen.Mitt forrige innlegg (10) 'Litt ekstra' gjelder en og samme person. 2/3 var dåpsdatoen og ikke fødselsdato som det står der. Lenka Sørum viser samme Hans som de 2 jeg allerede har nevnt, og her er fødselsdatoen 23/2 1777. Dette passer jo med den Hans som du allerede har funnet dåpen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Hipp Hurra Berit, de lenkene fra FS sider har jo også Klokkerstuen nevnt så dette må være den rette, og så har du funnet dødsdatoen også, kjempeflott da tviler ikke jeg lenger på at det er rett Hans vi har. Takker og bukker igjen dette var veldig fint å få på plass, alt jeg visste var at Anne Sophie flyttet til Sørum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.