Gå til innhold
Arkivverket

[#77966] Hva skjedde med Theodor Christian Theiste f. 1795


Gjest Eivind Kinck
 Del

Recommended Posts

Gjest Eivind Kinck

Jeg har kjørt meg fast med hensyn til hva som skjedde med Theodor Christian Theiste, f. Rakkestad i Østfold 18.10.1795, som yngste barn av rittmester Lars Christian Theiste og Anne Cathrine Aalborg. Siste sikre opplysning om han er FT 1801 i Rakkestad.Faren flyttet fra Rakkestad omkring 1802 og bodde frem til 1808 i på Lunder i Høland i Akershus da han ble pensjonert fra kavalleriet. Farens senere oppholdsted er ukjent frem til han døde 25.05.1821 (dødsted også ukjent). Theodor Christian er ikke konfirmert i Høland, men jeg har en ubekreftet opplysning om at han var 'coffardie-capitaine' og skal ha dødd ugift i 1822. Med dette i mente er det mulig at han har avgått ved døden på reise. Jeg har videre funnet en Hr. Theiste som fadder i en barnedåp på Nes i Hedmark 13.07.1817 og en Hr. Theiste som forlover i et bryllup på Eidsvoll 28.02.1820, men dette kan også være hans far eller eldre bror. Ingen Theist'er er funnet i kirkebøkene for Nes og Eidsvoll.Jeg er takknemlig for tips. Er det noen som kjenner til noen oversikt over kapteiner i handelsflåten i årene rundt 1820?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.