Gå til innhold
Arkivverket

[#77970] Thron Nielsen, Hassel Modum--opphav


Gjest Wenche Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnt Hole

Hei,Du har nok funnet den rette.Nils Madsen er sønn av Mads Bjørnsen Bjørndalen (ca 1678 -1740) og Guri Amundsdatter Hovland (ca 1683- 1761)Nils Madsen selger sin part av Bjørndalen i 1772. Antagelig flytter han til Haugen u/Stensrud for der dør han i april 1787.Ved skifte etter Nils (opplysningene finnes bare i panteboken) nevnes barna; Mads, Abraham, Tron, Gunder, Kari og Mari.Thron gifter seg i Eiker sommeren 1788 (dagen er litt vanskelig å lese) med Dorthe Mortensd. Daler.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Iversen

Takk til Arnt Hole for god hjelp--jeg har lenge stått fast her. Thron Nielsen er min tipp-tippoldefar,og jeg har hatt problemer med å finne opplysninger om denne delen av slekten.Ettersom jeg er bosatt i Stavanger , mangler jeg kunnskaper om den lokale geografien-- er de stedsnavnene du nevner i Eiker eller Modum ?Har du opplysninger om Dorthe Mortensdatter ? Jeg er ellers interessert i tips om hvor jeg skal lete / finne opplysninger om slekten. Mvh. Wenche Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Iversen

Hei igjen til Arnt--Jeg fant ekteskapet mellom Niels og Dorthe--i oversikten over Vigde i Eiker 1785-1880, der er datoen den 20 /7, men i selve kirkeboka står vielsen under 12 søndag etter Trinitates , hvilket skulle være 10 /8 i følge Bauers kalender. Der står og en dato som er vanskelig å lese. I alle fall har jeg omtrent tidspunktet. Wenche Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Stensrud ligger i Modum, på grensen til Øvre Eiker. Daler i Øvre Eiker og Hassel i Modum er nabogårder.Det er skifte på Daler 15/9 1779. Helle Hansdatter er død. Enkemannen heter Morten Pedersen.Helle har tidl. vært g.m. Tollef Pedersen. De hadde 2 barn: Hans Tollefsen 26 år og Michol Tollefsd. 24 år, g.m. Jon Hansen Ulvelandseie.Med enkemannen har hun barna: Marie 20 år, Dorthe, 15 år og Kari 13 årMvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.