Gå til innhold
Arkivverket

[#77975] Over 50% av debattene her vil kanskje ikke bli funnet igjen i morgen Hvorfor?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Fra i går kveld kl 23.33 er det kommet svar på 50 debatter her på DA.Av disse 50 mangler 27 stikkord!! Det betyr ganske enkelt at vi ikke kan søke opp debatten i framtiden. Stikkord er det eneste søkbare her på DA.Jeg er litt oppgitt over dette. Det er jo veldig enkelt å skrive stikkord (eget felt for det) når man legger inn et spørsmål.Alle er vel tjent med at man først kan søke i feltet: 'Søk i tema/gå til nummer:' for å se om det er andre som har spurt om det samme?. Ved å gjøre det kan man kanskje få svar på spørsmålet uten å legge inn et eget tema, og 'hjelpere' slipper å svare på samme spørsmål mange ganger.Derfor; SKRIV STIKKORD!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Jeg er helt enig med Lars Ove. Siden debattfora her på Digitalarkivet mangler funksjonalitet for fritekstsøk er det veldig viktig at temaskriveren tar seg tid til å skrive relevante stikkord slik at temaet kan finnes igjen senere.Jeg har ofte brukt mye tid på å finne igjen temaer. Jeg har gjort det til vane og skrive ned temanummer og tittel (noen ganger tilogmed navn på temastarter) på temaer relevant for min slekt slik at jeg kan søke på disse.Jeg vet det har tidligere vært snakk om at en søkefunksjon kunne løse alle disse problemene, men det virker som Digitalarkivet ikke er interessert i dette og da blir stikkordskriving enda viktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Både ord i temaoverskrift og stikkord er søkbare. De ord som står i temaoverskriften trenger derfor ikke gjentas i stikkord. Jeg bruker stikkord for å legge inn viktige ord det ikke er plass til i temaoverskriften, men som forekommer i temaets tekst.Men jeg er enig med deg i at noen av temaene her inne har overskrifter som gjør at de ikke kan finnes igjen av andre senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ja, dette som vert påpeika her er eit stort problem. Eg vil også oppfordra dei som legg inn nye tema å leggja arbeid i dette med å finna relevante stikkord å skriva inn i feltet for dette. Av og til tek dabattane ei anna retning enn det ein først såg føre seg, og i slike tilfelle kan det vera aktuelt å få redaksjonen til å endra stikkord eller overskrift. Men husk likevel at det er ganske tronge grenser for kor mykje du kan leggja inn av slike opplysningar.Dine eigne debattar vil du vel uansett finna att ved å søkja på eige namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Det går an å søke på navnet til temaoppretteren også. Det er visse temaer der jeg meget godt vet hvilke navn jeg skal søke på for å få frem en masse innlegg.Men naturligvis skal man bruke stikkord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Otto Jørgensen

Tror jeg laster denne igjen.Som man ser så er stikkordet noe annet enn hva som står i OVERSKRIFTEN.Det er også tanken med stikkordet. Ser ut til at mange glemmer det og setter stikkord til det samme som står i overskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Jeg så gammeldags at jeg skriver ned nr. på tema som er av interesse.Så kan jeg bare slå opp i den lille notisboka for å finne det fram igjen. Hurra for at vi bruker data til alt, det er så lettvint!!!!!!!Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er da ikke gammeldags. Hvis det dukker opp noe som angår min slekt skriver jeg rett og slett inn temanummeret under aktuelle navn i Slektsrprogrammet mitt. Det har jeg særlig gjort mye på slekter i forbindelse med Mikkelborgslekten (med aner) i slektene Galde, Galtung osv.). Når jeg holder på med helt andre slektsprosjekter har jeg rett og slett ikke kapasitet til å jobbe med disse slektene selv, men håper å få gjort det senere. Da kan debattnumrene jeg har skrevet inn være nyttige, og det gir jo også grunnlag for å flytte dem opp igjen hvis jeg lurer på noe. Jeg syns av og til det kan være vanskelig å komme på treffende stikkord når jeg spør om noe, men som regel kommer jeg jo på noe som ikke er skrevet i overskriften da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Bjørn skriver at man kan legge nyttige tema i kurven sin. Men vær obs på at når du skifter PC, så mister du kurven da den ligger på den enkeltes PC som cookie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Til (11) Det kan da ikke stemme? Jeg får da tak i kurven min hjemmefra, fra jobben, fra foreldrene mine ..... Men da jeg skiftet email-adresse, måtte jeg få kurven overført til den nye adressen. Dette gikk helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

OK. Da trekker jeg innlegg 11, da må det være noe annet. For jeg mistet kurven da jeg skiftet PC, men jeg skiftet ikke adresse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jon Sværen

Stikkorda bør væra noko anna enn overskrifta, ja !Men eg lurer på kvifor 79.966, 7.738 og 79.936 kom med når eg 'trykkjer på' Sogn og Fjordane ?? For desse 3 innlegga har ikkje noko stikkord som skulle passa inn, eller ..... ??Mens eit innlegg frå meg: Nr 79.050 med bl.a stikkord: 'Sogn og Fj.' IKKJE er godt nok (her i DA) til å koma under fylke 14. Ein må skriva heile navnet på fylket fullt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.