Gå til innhold
Arkivverket

[#77989] Oppland, Vågå/Sel omkring 1800-søker opphav


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

HeiJeg har et par spørsmål og bygdebøkene for Vågå var utlånt på Universitetsbiblioteket og kirkebøkene er ikke de beste, jeg har sett.Håper derfor at noen har svar til meg:1) Var Guri Tordsdatter som ble viet til Ole Iversen Visted 2 juli 1811 datter av Tord Guttormsen i Sel og født omkring 1793 ?2) Hvem var foreldre til Peder Johnsen og Marit Olsdatter som utenfor ekteskap fikk sønnen Ole på Teigen 20 juli 1831 ? En Peder er født 21 aug 1809 og faren er Johannes Skomager. Er det rett person og hvem var i så fall moderen ?3) Er Kari Johannesdatter født på Sunde 1813 datter av Johannes Andersen og Mari Paulsdatter ? -og når og hvor er i så fall Mari Paulsdatter født ?Det ble litt mye, hehe - men jeg har strevd en del med kirkebøkene for området og håper derfor å få litt hjelp.Takker så mye!Hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

1) Jeg heller til den oppfatning at det er Guri Thoresd 12 år FT1801 fra et Moeie i Vågåmo. Jeg vet ikke nøyaktig avstand, men Viste (2garder nå) som ligger litt opp fra Vågåvannet ca 4 km nordvest for Vågåmo. Personnr 680. 2) Foreldre til Ole: Peder Johnsen, skomager fra Froen og Marit Olsd Haagenstadeie (Vågå). Kilde www.arkivnett.ol.no Vi får håpe at Aud S. og Jakup S. kommer på banen. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takk Helge.Det er kjekt med noen som vet litt mer om området! Det er et problem, når man ikke kan se det for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

1) Ja, Guri var født på nordre Olstad og ble døpt i Sel 14.04.1793. Hun var datter av Tor Guttormsen fra Åsåren og kona Anne Paulsdtr. Olstad.2) Dette kan jeg ikke umiddelbart svare på.3) Ja, Kari Johannesdtr. Sunde døpt i Vågå 14.08.1814 var datter av Johannes Andersen Sunde og kona Mari Paulsdtr. fra søre Holbø. Mari ble døpt i Vågå 19.09.1784 og var datter av Paul Hansen Holbø og kona Kari Andersdtr. fra Østrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Tusen takk, Aud!Jeg synes det er et vanskelig å finne rundt i personene der, enda jeg har trålet kirkebøkene opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.