Gå til innhold
Arkivverket

[#77993] Mons Monssen, Lyngen, f. 1823 - hans foreldre?


Gjest Nina Hauge
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Hauge

Fra 1865-tellingen:Mons Monssen, 43 år, bosatt: Nordnæs i Lyngen Elen Vilhelmsdatter, 46 år (hans kone) Vilhelm Monssen, 13 år (deres sønn)LenkeEr det noen som vet mer om Mons Monssen? Hvor kom han/hans foreldre fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

HeiHer er dåpen til en Mons Monsen: Kildeinformasjon: Troms fylke, Lyngen, Ministerialbok nr. 3 (1822-1838), Fødte og døpte 1823, side 18-19. Permanent sidelenke: LenkeÅrstallet stemmer, så det er nok den rette.Hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Jeg tror Mons Monsens far er den samme Mons som en finner i ft.1801 som fosterbarn på Rastebynæs : [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=f11938&gardpostnr=19&personpostnr=755&merk=755#ovre>LenkeI flg. de militære lister for Lyngen er han født i Sverige i 1789.Elen Larsdatter f.ca 1796 kan være henne : LenkeNår en ser på dåpen til Mons i 1823 er de fleste av fadderne fra Rasteby/Pollen-området. Og det viser at foreldrene har tilknytning dit.Jeg har en mulig kandidat til Mons Monsen. På Kileng bodde Mons Jensen , han flyttet med familien fra Sverige, Karesuando-området etter 1789.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Det er mulig jeg var for snar til å plassere Mons Monsen som barn av Mons Jensen på Kileng. Det finnes to søstre i området som også er fosterbarn og kan være Mons sine søstre, da er koblingen til Kileng feil :Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Skogli

Mons Monsen, Qvalberg, 33 år gift 9.juni 1822 i Lyngen med Elen Larsdatter, Qvalberg, 26 år. ( Mons Monsen på Rasteby 1801 ??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Skogli

Berit døpt 5.september 1784 og Marit døpt 6.desember 1789 må være de to nevnte søstre. Foreldrene er Mons (Mogens) Samuelsen og Marit Eriksdatter. Ved ft-1801 er bare Mogens barn Klemet 15, Malena 8 og Anne 4 nevnt. Britt, din antagelse at Mons Monsen (Rasteby 1801)er sønn av Mons Jensen på Kileng tror jeg er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Hauge

Jeg får oppsummere litt her. Det er snakk om far og sønn Mons Monsen, så vidt jeg kan forstå.Mons Monsen f. 1790 var gift med Elen Larsdatter f. 1796. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2898&idx_id=2898&uid=ny&idx_side=-240>Lenke Sønnen Mons Monsen (Kvalberg) f. 05.02.1823 var gift med Elen Maria Wilhelmsdatter f. 12.07.1820.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Hauge

11. november 1792 er det født en Mons. Foreldrene er Mons Nielsen, Kaafjorddal, og Beret Nielsdatter. Permanent sidelenke: LenkeJeg vet ikke om jeg kan være sikker på at dette er 'min' Mons fordi alle spor tidligere (dvs senere, kronologisk) viser til Storfjord, mens Kaafjorddalen ligger i Kåfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Hauge

Mons Nielsen og Berret Nielsdatter fikk en sønn i mars 1794, Ole. Permanent sidelenke: LenkeDette er altså broren til Mons Monsen (d.e.). Men er dette 'min' Mons?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Hauge

Kan det stemme? Har du noe som viser det? I så fall får man ta i bruk eliminasjonsmetoden.I 1810 bli en Mons Monsen konfirmert. Han er 18 år gammeel, og bor på Rastebynes. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Hauge

Jeg mottok Lyngen Bygdebok for få dager siden. Morsomt: Mons Monsen var den første læstadianer i Lyngen prestegjeld. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Jeg har sett litt på dåpen til de andre barna til Mons og Elen. Det viser seg at han da bor på Røkenes. Eldste datteren ble døpt Anne Helene f.16.sept.1824.Hvis de fulgte regelen om oppkalling så var eldste sønn etter farfar og eldste datter etter farmor. Blandt fadderene fant jeg en Johan Monsen og til Syneve f.9.9.1829 var også Berit Monsdatter og John Thomesen, disse to siste var gift med hverandre og er blandt mine aner. Og hvis min antagelse om Mons f. 1789, som sønn av Mons Jensen og Anne Eriksdtr. på Kileng viser seg å være rett så er Berit og Johan søsken til Mons.Monsen fra Kåfjord blir uaktuelle her. Det er jeg 100% sikker på. Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Hauge

Mons Monssen i Kåfjorddal giftet seg i 1870 med Bereth Amundsdatter, så han er ikke den riktige Mons Monsen. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2898&idx_id=2898&uid=ny&idx_side=-240>Lenke'Min' Mons Monsen giftet seg i 1849 med Elen Maria Wilhelmsdatte. Han er fra Røgenes og hun fra Nordnes. Det er riktig person. Permanent sidelenke: LenkeHans far heter også Mons Monsen, viser lenken over.Mons Monsen som gifter seg i 1849 er da 25 år gammel. Han må være født ca. 1824.5. febr. 1823 blir en Mons Monsen født. Faren heter Mons Monsen, Kvalberg, og moren heter Elen Larsdatter. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Hauge

Innlegget over er ren oppsummering. Jeg trengte å rydde i tankene.Jeg fikk fantastiske opplysninger fra Harald Skogli. I følge disse er Mons Monsen d.e. sønn av Mons Jensen på Kileng. Jeg trenger data som kan bekrefte denne koplingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Som jeg skrev i innlegg 3 er Mons Monsen i Rasteby 1801 født i Sverige. Disse data finner du i de militære enroulleringslister for Lyngen, Rastebynæs, 1804. Finnes på Statsarkivet i Tromsø. Jeg har kopier.Om Mons Monsen d.e. er sønn av Mons Jensen er jo ikke helt sikkert. Men han har jo kontakt med ev, søsken. Bl.a. bodde han på Qvalberg da første barnet ble født. Der bodde også sønn av Mons Jensen, Johannes.Mons Jensen og Anna Eriksdatters aner har jeg fått fra en svensk slektsforsker, dessuten har jeg kirkebøkene for Karesuando og Erik Kuoksus utredning om familier i Torne Lappmark. Disse stemmer helt sikkert overens med det som Harald har sendt deg (vi har hatt kontakt)Legger ved en link hvor du kan finne kirkebøkene for Karesuando http://www.digiarkisto.org/sshy/index_sve.htmMvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Hauge

Britt, er det mulig for deg å scanne inn de relevante data som du har av de militære enroulleringslister for Lyngen, og sende meg dem? Min epost-adresse er nielhau@hotmail.com.Når døde Mons Jensen? Finnes det skifteprotokoller som kan vise om han er far til Mons Monsen d.e.? Hvorfor ble Mons Monsen d.e. satt bort til oppfostring (jf. 1801-tellingen)?Hvordan er Kvalberg lokalisert i forhold til Rastebynes og Kileng?Mange spørsmål, men jeg er så redd for å trekke forhastede konklusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Det finnes militære lister for Lyngen for året 1821 også, de har jeg desverre ikke. Mons Monsen bodde da sannsynligvis på Qvalberg. Du kan ev. sende en forespørsel på mail til SA i Tromsø, men de svarer ikke med Epost, så du må oppgi din postadresse.Qvalberg og Røkenes ligger ved Skibotn på østsiden av Lyngenfjorden, litt nord for Kileng, som ligger på andre siden av fjorden.Rastebynæs ligger på vestsiden, mener det heter Furuflaten i dag.På Røkenes bodde i 1801 Erik Monsen, sønn av Mons Jensen, han giftet seg med enka Marit Henriksdatter Pelleg i 1802. Hun var da 52 år , han 24. I 1815 er hun enke.Det kan jo finnes skifte etter Mons Jensen og Anna Eriksdatter, men jeg har ikke funnet deres begravelse.Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Hauge

Tusen takk for hjelp fra dere. Jeg velger å slutte meg til teorien om at Mons Monsens (d.e.) far er Mons Jensen. Bevisene som foreligger er overbevisende - om ikke fullkomne. Den andre aktuelle Mons Monsen-kandidat kan uansett dimiteres fra saken. :-)I min barndom besøkte vi mammas gamle tante i Olderdalen. Jeg husker at hun fortalte at familien kom fra Torneå i Sverige. De snakket finsk/kvensk da de var barn. Hun nevnte også en for-mor fra Karelen i Russland, men det kan vel være vanskelig å verifisere. Og uansett kan jo det være en annen gren av familien.Elen Larsdatter f. 1796 oppgis å komme fra Pollen. Ligger dette også i Storfjorden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.