Gå til innhold
Arkivverket

[#77997] Tyding av skrift: ekteskap Sara Bathy Jahnsen/Carl Johannesen Sannidal 1841


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Har brukt Ministralboken for Sannidal, Telemark 1831-54. Saken gjelder ekteskap (vanskelig å lese, skriften er svak og utydelig). Se side 37 ekteskap nr. 19, inngått 24 november 1841 (Kragerø står det, men ekteskapet står registrert i Sannidal): kjøpmann Carl - skal fortsettelsen være Johannesen? og jomfru Sara Bathy Jahnsen. (Familienavnet er også skrevet Jansen og hun het nok egentlig Sally Bath). Hans føde- oppholdsted: står det her Laurvig? (dvs. Larvik). Dessverre står ikke alder på dette ekteparet oppført.Jeg søker også deres barn, men finner dem ikke hverken i Sannidal eller Kragerø. Videre: når døde dette ekteparet? Noen kloke sjeler som kan hjelpe meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Ikke akkurat noe svar på ditt spørsmål, men dette er fra folketellingen i 1875:1875KRAG.TXF 1/1 455.8 kb 2801,42,009,0,Løkken No.53. 2801,42,009,1,05,01,Georg,,Jahnsen,Løkken 53, 1.etg.,,,M,husfader,,,,,g,Træskjærer for skibs??,1835,Sogndal 2801,42,009,2,05,02,Aslau Karine,,Jahnsen,Løkken 53, 1.etg.,,,k,kone,,,,,g,--,1837,Skien 2801,42,009,2,05,03,Rikhard Laurits,,Jahnsen,Løkken 53, 1.etg.,,,M,søn,,,,,ug,-,1866,Kragerø 2801,42,009,2,05,04,Samuel Gustav,,Jahnsen,Løkken 53, 1.etg.,,,M,søn,,,,,ug,--1872,Kragerø 2801,42,009,2,05,05,Sally Bathy,,Jahnsen,Løkken 53, 1.etg.,,,k,datter,,,,,ug,-,1875,Kragerø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Til Bjørn: Legger inn lenke til kirkeboken, slik at det blir lettere for andre også å studere den :-))LenkeJeg leser brudgommens navn som 'Carl Johann Steen', og hans far som 'Kjøbmand Joseph Steen'. Føde- og oppholdssted 'Laurvig', slik du sier.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Da er det vel foreldrene Joseph og Sibylla vi finner i Langestrand ved FT 1801 her:LenkeDisse to fikk barn omtrent hvert eneste år etter 1801 (alle døpt i Langestrand), deriblant også en sønn Carl Johann, født 21. oktober 1816.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Tusen, tusen takk for alle innleggene. Da har jeg fått svar på alt jeg etterspurte og mere til. Det ante meg jo at Sara Bath Jansen antagelig døde ung, siden hun ikke nevnes med flere opplysninger i slektsoversikten over de 12 barna til skipskaptein, tollbetjent Jacob Kirsebom Jansen (1785 1846). Årsaken til det underlige navnet Bath har sin årsak i at Jacob Jansens skute ble tatt av engelskmennene under Napoleonskrigene og han og mannskapet ble ført som fanger til England i 1807. Her rakk han både å forelske seg og gifte seg, og damen het Sally Bath (1792 1874). Datteren Sara finnes døpt i Vanse/Farsund 24 oktober 1817. Hun rakk altså å gifte seg, men døde knapt 6 måneder senere. Så barn i dette ekteskapet ble det ikke anledning til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Bare hyggelig å kunne hjelpe.Intresant å høre historien ang.navnet Bath. Fant disse tre barna på FS. 1. AGNES BEATE MARIE KARLSEN Christening: 17 AUG 1851 Larvik, Vestfold, Norway 2. JOSEPH OTTERSEN KARLSEN Christening: 18 JUL 1845 Larvik, Vestfold, Norway 3. RASMUS EDVARD WRIGTH KARLSEN Christening: 11 AUG 1848 Larvik, Vestfold, Norway Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.