Gå til innhold
Arkivverket

[#77998] Hjelp med Røldal HORDALAND 1850's


Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Eli Brynildsdtr. skal være f. (16?) des. 1855 (1854?) i Røldal. Jeg ser i 1865 paa Hellersli øvre henne med mora Eli Mikkelsdtr. 58, stefaren Helge Thorsen 61, og søster Guro Brynildsdtr. 16.Jeg finner Guro f. 1850 i Røldal og giftermålet til mora og Brynild Olsen i 1835.Familien til Amerika ca. 1868?Elen ble gift med Lars Goodmanson (Gudmundsen) ca. 1875 og de hadde mange barn. Bosted var Iowa.Hvorfor kan jeg ikke finne Eli f. i Røldal? Familien var 'Kvæker' i Norge. Jeg vil finne Eli og 'confirm' fødselsdagen.Også, hva ble av Brynold? Kanskje ei bygdebok kan være til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Margaret Miller. Er ikke vi kjendte og slektninger Vinje, Fossmark i Hordaland?Nevner nå bare kort det du spurte om. Kan komme tilbake med mer.Eli Mikkelsdtr. ble enke og gift deretter med Helge Tovson Botnen. Far til Eli,som du spør om,var Brynjel Olson Selland. Brynjel og Eli Mikkelsdtr. hadde 6 born og 5 flyttet til Amerika.Dette i all hast. det går bra med meg. hilsen Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Margaret Miller. Er ikke vi kjendte og slektninger Vinje, Fossmark i Hordaland?Nevner nå bare kort det du spurte om. Kan komme tilbake med mer.Eli Mikkelsdtr. ble enke og gift deretter med Helge Tovson Botnen. Far til Eli,som du spør om,var Brynjel Olson Selland. Brynjel og Eli Mikkelsdtr. hadde 6 born og 5 flyttet til Amerika.Dette i all hast. det går bra med meg. hilsen Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hei Ole! Selvfølgelig husker jeg deg! En fin tid i Vinje hadde vi!Jeg ser fram aa høre mer fra deg om Eli! naar ble hun født og reiste henne til Amerika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleiv Kløve

I lista over vaksinerte 12. april 1860 finn vi Eli og Guro. Eli er oppgitt å vera 5 1/3 år slik at fødselsdato i desember 1854 er mest rimeleg: LenkeHelsing Torleiv Kløve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Margaret. Brynjel Olson Selland f. 1809 d. 1857. Brynjel gift 1835 med Eli Mikkelsdtr. Holmane.Barn:Ola, Mikkel, Kari, Ola, Guro, og Eli. Kari kom til Rennessøy i 1864. De andre 5 reiste til USA, Ola (II)først i 1867.Eli Mikkelsdtr g.opp att med Helge Tovsen Botnen. De reiste då med kvekarane til USA med dei siste 4 borna.Familien reiste sammen med en hel flokk kvekere. Eli, som du spør om, var da 14 år.44 kvekere fra Røldal. 3.mai 1869 reiste sluppen 'Heros' fra Stavanger. De kom i land i Quebec og tok videre til Le Grand i staten Iowa. Dit kom flokken 10. juni.Kari burde vel ha etterslekt i Rogaland/Ryfylke?Da jeg så stykket ditt, hadde jeg bygdeboka for Røldal framme. Derfor det kvikke, og forhåpentlig noenlunde riktige, svar. Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Tusen takk Torleiv og Ole! Jeg tror jeg har den riktige Eli Brynjelsdtr.! Dette er mest interessant og jeg skal si min venn. Til lykke videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.