Gå til innhold
Arkivverket

[#78002] Nordbygata i Aker på 1830-tallet


Gjest Henning Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Henning Andersen

Jeg trodde Norbygata i Aker tilhørte Grønlands Underinspectorat i 1834. Tar jeg helt feil?(Samme spørsmål er rettet på DisNorges slektsforum, hittil uten noe svar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Her er underinspectorat og tellinger fra Byarkivet, Grønland står oppført men ikke med henvisning til Gateadresser, så en kontakt med Byarkivet som har disse tellingene kan vel kanskje løse problemet? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg utgav i 2007 et liten bok / hefte om befolkningen på Grønland i 1830-årene, blant annet med en utgave av det nevnte manntallet i byarkivet. Boka får kjøpt hos Norsk slektshistorisk forening (www.genealogi.no ) og i Grønland bydelshus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Dette har opptatt meg lenge! Jeg har slekt som påviselig bodde i Norbygata i 1834, men de er ikke å finne i FT1834 for Grønnland. Jeg har fingransket originalen og Vigerust digitaliserte versjon. Jeg har tittet litt på noen av de andre pdf-filene fra tellinga, men planløst...Dette hadde vært fint å komme i bunnen av! For min del kunne en start være å få en forklaring av hva Grønlandstellingen faktisk inneholder, og da tenker jeg mest på strukuren / adresser / rekkefølge. Gatenavnet Norbygata var i bruk i kirkebøkene helt fra starten av i 1826, antagelig uten husnummer, så det burde være representert i tellinga?Jeg har nettopp bestilt (fjernlån bibliotek) «Grønland og Nedre Tøyens bebyggelseshistorie», ført i pennen av Truls Aslaksby, kanskje finner jeg et slags svar der..?mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Heldigvis har ikke jeg vært så lenge opptatt av dette, men jeg har nå sjekket boka til Tore Vigerust uten å finne. Boka tar vel høyde for at noen lister er borte, også fra Nordbygata, og at han har foretatt en rekonstruksjon via andre kilder. Jeg snakker primært ikke generelt, men har ei jente som konfirmeres i Aker og har adresse Nordbygata, dette i 1832. I 1838 gifter hun seg og har fortsatt adresse Nordbygata og i vielsen er oppført hennes far, også boende i Nordbygata. Mye tyder på at begge to(minst) har bodd på denne adressen i hele perioden 1832-1838. Som man skjønner har jeg ikke kontroll på denne familien, men det er akkurat det jeg ønsker å få - helst uten for mye blindleting i kirkebøkene. Noen som har tips til andre kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Jeg har samlet diverse info om Norbygata 29, som var i min families eie fra det ble reist i 1826 til det ble revet i 1958. Jeg har oversikt over familien, dersom noen skulle ønske å rekonstruere manntall.Området ble innlemmet i Kristiania ved byutvidelsen i 1859, men jeg mener å huske noe om det var strid mellom byen Christiania og herredet Aker om ansvaret for denne nye byaktige bebyggelsen alt tidlig i århundret. Mon om grensene for Grønland var klart definerte i 1834?eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den gamle grensen mellom Grønland og Tøyen gikk langd det senere Nordbygata. På oppsiden av gata lå Leirenga, en plass (tidligere muligens en middelaldergård) som tilhørte Tøyen hovedgård. Grunnen til at Nordbygata ikke er med i Grønlandsmanntallet 1834 er imidlertid at manntallene er skolemanntall, der Nordbygata må ha ligget i et tapt manntall for Lakkegata (som også hadde egen skole). Lakkegatas nedreste del lå under Grønland, resten under Tøyen hovedgård (som her opprinnelig strakk seg til Akerselva). Både Lakkegata, Nordbygata, Tøyen og Grønland lå i Aker herred, ikke i Christiania, på 1830-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Takk Tore!Det var avklarende.Fra en Osloweb-side har jeg sakset(fortsatt Norbygata): Ved nr. 15 står en minnestøtte, reist 1842 over Ole Gudmundsen , en ugift tjener som testamenterte sitt hus til igangsettelse av gaten.Kjenner noen til den historien mer i detalj? Og hvilken rolle hadde slakter Anders Norby som gata er kalt opp etter? Han var også tilrettelegger, ja solgte han tomtene?mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Vil det dermed si at de som bodde i Nordbygata ikke er med ved de øvrige bevarte mandtallene for Aker? Ref denne: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

til 9: ja, dessverretil 8: litt for omfattende spørsmål til at jeg kan prioritere det nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.