Gå til innhold
Arkivverket

[#78003] Hans Aanonsen Skarpengland f. ca. 1698, Øvrebø, Vest-Agder


Gjest Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjetil Andersen

Festo Precat: Extraord. (hvilken dato er det ?) 1746 døpes 3 barn av ham og Aase Tolleisdatter, nemlig Tollei,samt tvillingene Rangdi og en dødfødt bror. Permanent sidelenke: LenkeDette synes jeg er merkelig. Noen som har en fornuftig forklaring på dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg vet ikke Arne Kjetil, prestene de hadde ofte noen tvetydige innførsler på årets kirkedager. Det nærmeste jeg kan komme, er 'Festo Presentatio domini nostri in templo' Om det skulle være den dagen, så var dåpsdagen onsdag 2 februar. Når det gjelder ditt siste spørsmål, ja det syntes noe rart, enten er barnet ikke blitt innført i kirkeboken ved en tidligere dåpshandling, men da har vanligvis presten notert dette. Har du forsøkt bygdeboken for Øvrebø?Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Takk for innlegget.Ja, jeg har sjekket i bygdeboka for Øvrebø under Skarpengland.Der står bare Randi av de som ble døpt i 1746 uten angitt fødselsår. Tollei, som ikke er nevnt i BB, døde antagelig samme året siden en senere bror blir døpt Tollei 2. feb. 1749.Når det gjelder dåpsdagen i 1746 er det vel i april, siden forrige kirkehandlinger var Festo 2da Pasch.Antagelig skal det være: dag preken ekstraordinær ?Fortsatt er jeg forundret over at 3 barn av samme foreldre kan døpes samme dag uten å være trillinger når man tror at små barn ikke blir frelst hvis de dør uten dåp.Som kjent varer jo et svangerskap ca. 9 måneder.Mvh Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Eg er ingen skriftlærd, og synes skrift er vanskelig. Kan det vere at det står trilling, at bokstaven er å tolke som ein r?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja jeg tror sannelig du har rett Harald, det må da være en r. Men jeg vil ikke gå god for dåpsdagen, kikket bare gjennom kirkedager, og det var det nærmeste jeg kom.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.