Gå til innhold
Arkivverket

[#78019] Ola olss. født ca 1719, Ørsta


Gjest Vibeke Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vibeke Hansen

Noen som har noen kjennskap til han? Har lånt Ørstingar 1 og 2, men jeg aner ikke hvilke gård han kom fra. :) Han ble gift med Lisbet Steinarsdtr. i 1751. De fikk sønnen Poul Olass. som ble født før 1756. Han bosatte seg på Rotevatn i Volda. Ble gift med Marte Rotevatn i 1787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Veit du noko meir om Ola m. familie? Kva er kjeldene for dette?Eg finn ikkje nokon Ola Olsson og Lisbet Steinarsd. gift (eller trulova) i kyrkjeboka for Volda (m. Ørsta 1751), og ingen Paul Rotevatn døypt 1751-56. Ikkje finn eg nokon Ola Olsson under Rotevatn i Voldasoga (Aarviknes) heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Asbjørn Nygård

Her er det vel Poul som flytta til Rotevatn. Når Poul gifta seg i 1787, vart han kalla Povel Olsen Biordaln (Bjørdal). LenkeBjørdal i Ørsta kunne vel difor vere ein stad å starte leitinga vidare attover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(3): Det stemmer at det var fødd ein Paul Olsson Bjørdal (Povel Olsøn Biørdal) i 1751, dp. 17.s.e.tr (3.10). Han var uekte, og det kan vore han som vart gift i 1787, og som står i Voldasoga (Aarviknes) b.2 s.109 (Rotevatn nr.13).Paul har vore tema her før, nr 66317 LenkeFar hans kan ha vore Ole Olsson Bjørdal,gift 24.s.e.tr (21.11) 1751 med Karen Andersd. Selvik. Dei var trulova 19.s.e.tr (17.10), altså etter at Paul var fødd. Dei står i Ørstingar I s. 459 (Bjørdal). Der står Paul som (uekte) son til Ole og (med '?' til) Lisbet Steinarsd. Bjørdal. At han ikkje var son til Kari kan bygdebokskrivaren (Bjørn Dale) ha slutta seg til frå skiftet etter henne (1760). Kvar morsnamnet kjem frå, har eg ikkje noko forslag til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Hansen

Har funnet Ola Olss. på Bjørdal Tror det kan stemme. Har Bjørdal på Paul Olss. fra ett eller annet sted tidligere. Finner Lisbet Steinarsdtr. på s. 453 under Bjørdal. Hun er datter av Steinar Eilivss. Har flyttet til Slettedal i Hjørundfjorden. Tenkte kanskje hun Lisbeth døde i barsel etter at Paul ble født, så giftet hans far seg med Kari Andersdtr. like etterpå. Men da hadde han ikke stått som uekte, eller at Lisbeth flyttet til Slettedal. Men ble Paul muligens boende med faren på Bjørdal? Paul Olss. flyttet til Rotevatn og giftet seg med Marte Jakobsdtr. Rotevatn(f.1756) i 1787. Rotevatn er vel i Busetnadssoga 4, den er ikke ferdig enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Hansen

Har fått hjelp her med Lisbet Steinarsdtr. Hun står oppført med 8 barn, hvorav 4 levde opp. Men Paul/Pål blir ikke nevnt.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.