Gå til innhold
Arkivverket

[#78046] Brukerforumet skal fornyes. Til det bedre eller verre?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

I denne debatten Lenke blir det opplyst at web-debatten skal fornyes. Det er antydet at det kanskje blir et system som kan sammenlignes med Dis slektsforum.Personlig er jeg motstander av disse planene. Jeg synes brukerforumet er nesten 100% perfekt og langt bedre enn slektsforum.Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Værsåsnill å beholde den typen inndeling som er i Brukerforum. Jeg har nesten gitt opp å lese Dis debattforum fordi jeg må gå inn på så mange forskjellige geografiske steder for å følge med.På Brukerforum kan jeg skumme gjennom alle de nye innleggene ved å lese overskriftene. Ofte er det navn eller geografiske steder som gjør at jeg klikker på et tema. Det som kunne gjøres bedre er å få gode overskrifter og ikke minst stikkord.Duverden så mye jeg har lært om slektsforsknings metoder og fallgruver ved å lese alle disse innleggene. Selv om jeg ikke finner opplysninger om min egen slekt akkurat på det temaet.Legger inn dette innlegget dobbelt. Her står det under riktig overskrift, men på det andre temaet er allerede blitt en fruktbar diskusjon selv om overskriften er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Vet vi grunnen hva resultatet har tenkt å ende opp i. Det finnes sikkert mye som kan bli bedre, men det som fugerer bra er ikke nødvendig å endre funksjonelt.Det kunne legges ut en plass en bedre skissering om hva man tenker, slik vi slipper løse antagelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg tror det er temmelig urealistisk å ønske seg at Digitalarkivets debattforum skal fortsette i nøyktig samme form til evig tid. Jeg har ingen ting med denne saken å gjøre, derimot vet jeg litt av hvert om drift og vedlikehold av servere og programvare. Nå er det slik at webdebatt-programmet er utviklet av Jan Oldervoll, og han er sannsynligvis det eneste mennesket i verden som kjenner dette programmet til bunns. En slik situasjon er i lengden uholdbar. Da er det betydelig enklere å ta i bruk et program som brukes på titusenvis av andre Webfora, og hvor et Google-søk som regel er tilstrekkelig for å diagnostisere og rette opp i en feilsituasjon.Derimot tror jeg neppe at Digitalarkivet ønsker å lage en kopi av DIS-forum. Hvorfor skulle de det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

(3) du kan selv besteme hva du vil lese av innlegg for omfråder og i tillegg få disse sendt til den egen postkasse, slik at du kan bla gjennom din egen postkasse.Dessuten kan du sende forslag til DIS-Norge om forslag til forbedringer. Det finnes Forslagskasse.For øvrig så kan man diskutere DIS i Disforum på same linje som man kan diskutere Brukerforum for DA her i DA.Du bør ikke blande dette sammen. slik som mange desverre gjør. Det er to forskjeligge saker og styres av forskjellige 'organisasjoner'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Når man ser hvor godt gjennomtenkte de øvrige sidene til Arkivverket og Digitlarkivet er, har jeg ingen grunn til å tro noe annet enn at en ny forumplattform også blir bra. En forumplattform med tiltalende layout, bedret funksjonalitet og større mulighet for integrasjon. Ellers litt vanskelig å uttale seg om noe man ikke har sett deler av engang. Men altså, de har overrasket meg før og gjør det sikkert igjen - full tillit herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg synes DA's brukeforum fungerer bra, både teknisk og mtp brukernes innsats og deling. Håper på søkefunksjon i fremtiden.DIS' forum har mange gode sider. Når jeg går inn der får jeg opp en oversikt over alle nye innlegg siden sist jeg var der. Det gir meg ganske god oversikt.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Digitalarkivet fortjener vår fulle tillt, og det er nok et problem med at det bare er én person som sannsynligvis er det eneste mennesket i verden som kjenner dette programmet til bunns.Grunnen til at jeg skrev det forrige innlegget er min erfaring med å lage et brukervennlig nettsted og det jeg dermed har lært om å finne fram opplysninger på andre. Brukertester er absolutt av det gode. Hvis mange av Brukerforums lesere forteller hva de syns fungerer bra her, regner jeg med at resultatet av fornyelsen blir godt og brukervennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Det er mulig jeg ønsker meg for mye her - men jeg kan ikke se at ikke alle kan bli fornøyde her. Vi snakker tross alt bare om forskjellige 'portaler' til innholdet.Hvis man bygger opp forumet og baker inn kunnskapen om endringen i grenser for prestegjeld og kommuner opp igjennom årene, så vil man vel kunne velge nedslagsfelt for tråden som er tilpasset kilden og årstallet.Og man burde kunne gå inn i forumet på flere nivåer, Verden, Land, Fylke, Kommune, Prestegjeld, Sogn etc. Velger du Verden vil du få alle tråder - noe som er tilsvarende DA sin løsning i dag.Dette fordrer at de som legger inn innlegg med geografisk tilknytning tagger innholdet sitt med lokasjon og berørt tidsperiode men det er jo uansett fornuftig. Dette vil nemlig kunne muligheten for gjenbruk av informasjonen i forumet. Det er jo nemlig slik at inneggene i forumet etterhvert blir en veldig interessant database å søke imot. Men søking bare i fritekst har svakheter.Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Jeg ser at andre tar opp en rigid inndeling av slektsforum, til det er det bare å si: dere kan trykke på 'Vis nye emner siden sist pålogget' - kjemisk fritt for geografisk inndeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Håper det heretter blir mulig å rette egne innlegg også i Brukerforum, slik det lenge har vært i Slektsforum. Denne mangelen irriterer meg ganske mye.En mulighet for senere endringer og tillegg av stikkord er også meget ønskelig. Det samme gjelder de nå så fastlåste tematitlene. Enkelte debatter utvikler seg gjerne litt mer enn påtenkt, og da er det greit å kunne få dette avspeilet i 'navnet'.Noe annet jeg savner er en enkel mulighet for direkte å legge inn beskrevne sammenhenger mellom personer i en greit oversiktlig figurform. Det er mye lettere raskt å oppfatte til tider litt kompliserte innlegg hvis de også vises litt billedlig. Dette blir jo gjort i slektslitteratur ellers, så det bør være mulig også i et nettforum uten at en selv skal måtte ha et eget program for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg vil bare gi en kort kommentar til innlegg 1: Selv om valget skulle falle på et 'hyllevareprogram' av den typen DIS-Norge (og mange andre) bruker, er det ingen automatikk i at Digitalarkivet vil gjøre sitt forum til en kopi av DIS-Norges forum, hva gjelder inndelinger etc.Leif Biberg Kristensen har oppfattet situasjonen temmelig korrekt i sitt innlegg 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Kristian (13)Det var godt å høre.Slektsforum er etter min mening ikke bra (selv om et par debattanter her etter beste evne forsøker å motbevise det), og da er jeg sikker på at Digitalarkivet velger en løsning som på alle måter overgår det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Vi kan kanskje holde oss til sak. Et stort problem med Brukerforumet her er at innleggene drukner blant andre innlegg. Ja, man kan være flinkere til å skrive stikkord, men slike oppfordringer vil uansett bare bli fulgt av noen og må gjentas i det uendelige uten at man kommer videre.Dette er et vesentlig poeng så jeg skjønner ikke at Lars i (1) finner Brukerforumet nesten hundre prosent perfekt når han selv så seint som 29.04.2010 la inn tema 77975 som tar for seg dette med stikkord og det å finne igjen gamle innlegg. Følgelig må Lars se dette som et problem.Men samtidig er han imot et system som hos Disforum der dette problemet er løst ved at man kan søke i all tekst. Etter mitt syn den eneste logiske løsningen. Og det er vel samme tankegangen Lars også har når han OCR-skanner bøker og gjør teksten søkbar. Jeg regner derfor med at det ikke skulle være nødvendig å diskutere hva som er best av - å kunne søke eller ikke kunne søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Hvis det blir en mulighet til 'vis innlegg siden sist' el.l. synes jeg det er greit å dele inn geografisk eller etter tema. Får man muligheten til å bruke 'frisøk' i hele basen får man jo det meste. For min egen del har jeg oppdaget at man kan finne opplysninger på de utroligste steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Til (14): Det hadde vært en fordel om Lars Ove kunne være mer presis i sin kritikk av Slektsforum – slik det framstår nå kan det lett tolkes som om det største problemet er at dette er noe DIS har etablert ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Til Geir Thorud (17): Jeg ser faktisk akkurat det du nevner som et problem. Personlig ønsker jeg ikke å delta i et forum som er drevet av en forening hvor jeg ikke selv er medlem. Da er det mye greiere med Digitalarkivet som er en helt nøytral møteplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Til bla (3): Jeg mistenker at mange som klager på DIS sitt slektsforum ikke har satt seg inn i mulighetene som finnes der. Som påpekt i (8/11), for de som logger inn finnes en mulighet for å vise alle innlegg som har kommet siden siste innlogging, eller siste døgn, siste uke etc. Dette er i prinsippet samme liste som man har i WebDebatt (Digitalarkivet), men det er litt tungvindt å få opp listen i SlektsforumWebdebatt har en vesentlig fordel – det er enkelt både funksjonelt og ikke minst layoutmessig, det er ikke belemret med en del unødvendig funksjonalitet og lauout. Hvis man enkelt kan fjerne funksjonalitet i phpBB eller lignende bør det vurderes.Løsningen som skisseres i (10) vil nok koste for mye å implementere, og man bør ikke ha for finmasket geografisk struktur – Slektsforum har gått for langt, laveste nivå kan med fordel være dagens fylker.Stikkord er fine i teorien, men blir ofte ikke brukt, slik at løsningen ikke fungerer i praksis. Et generelt søk på tema, all tekst, forfatter og temanr er bedre – jfr (15).Et viktig krav er at innleggene kan leses om 50 år … det vil også si at dagens innlegg i dagens fora må overføres til ny løsning.En detalj er at Arkivforumet bør deles i to, der spørsmål til SAB skilles ut i eget forum.Systemet bør utvides med forum for OSS (Ofte Stillte Spørsmål) som inndeles temamessig – dette kan spare Arkivverkets folk for arbeid med å svare på de samme spørsmål mange ganger – og gjøre det enklere for brukerne å finne svar på spørsmål som er stilt tidligere.Brukerveiledninger – som går på hvordan folk skal utforme innlegg bør være enkle å oppdage kan med fordel finnes i den nye løsningen. Jfr tekst som vises når man legger inn nytt tema, men dog omskrevet til noe som likner mindre på en stortingsmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Nå har ikke jeg særlig erfaring med DIS-forumet annet enn at jeg ikke kom meg inn slik at jeg kunne svare på noen innlegg selv om jeg er medlem. Men dette er en gammel historie og jeg har har ikke kastet bort mere tid på dette siden, kanskje mest fordi jeg allerede kaster bort alt for mye tid på digitalarkivets debattforum.Nå blir det hevdet av de fleste, at Disforumet er mye mindre frekventert enn Digitalarkivets debattforum slik at det er mye større sjanse å få respons her på sine spørsmål. Nå må vel dette faktum (?) bunne i en eller annen årsak og jeg håper da inderlig at de som nå skal forandre på digitalarkivets debattforum har reflektert grundig over dette. Jeg mener dermed ikke at Digitalarkivets debattforum er perfekt, men jeg er sterkt skeptisk til om noen fininndeling i forskjellige avdelinger og geografiske områder er veien å gå. Personlig vil jeg foretrekke 0 inndeling etter geografi men kanskje en kronologisk inndeling i to eller tre avdelinger? For å komme med forslag på det siste, så kunne slektsproblemer knyttet til tiden før ca 1650 omfatte en avdeling. Den neste kunne f.eks. omfatte tidsrommet mellom ca 1650 og 1850, mens det siste kunne omfatte nyere tid, dvs fra ca 1850 og mot vår tid. Dessuten kunne det jo være en avdeling for emner som i utgangspunktet ikke har så mye med slekt å gjøre, slik som f.eks. den om skøyteløpere, gamle biler, båter osv. Dette er bare en forløpig tanke og det kan være at jeg mener noe annet i morgen ;-)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har ikke noe i mot Dis-forumet generelt men har brukt det som en sammenligning da det ikke er noe annet forum å sammenligne med.Dis-forumet er bygget på et såkalt 'hyllevare'-program som er gratis og som også jeg kan bruke på min hjemmeside.Grunnen til at jeg startet denne tråden var at det kom fram opplysninger om at Digitalarkivet vil gå over til den type programvare, og at den kunne sammelignes med Dis sin løsning.Den løsningen liker jeg ikke, og det er det som er budskapet mitt.Jeg skriver i (1) at jeg mener dagens brukerforum er 'nesten 100% perfekt'. Hadde det vært en søkefunksjon så hadde jeg strøket ordet 'nesten'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Lars Ove (21): Da synes jeg at du skal komme opp med forslag til forum-programvare som er slik du liker, og som kan admimistreres uten inngående detaljkunnskaper om kildekoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Si meg, er vi brukere deltagere i prosjektgruppen til det nye systemet ? Hvis det tres nedover hodet på oss, ligger der allerede en negativ faktor. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Leif (22)Du skriver i en annen debatt: 'Webdebatt er noe hjemmesnekra mikk, og fyller ikke på lange veier moderne krav til slik programvare. Det hadde vært mye bedre å bruke gratis hyllevare som for eksempel PHPBB, som er det samme programmet som DIS bruker'Jeg er helt uenig med deg, og som jeg har skrevet tidligere veldig fornøyd slik det er i dag jeg, bortsett fra manglende søke-funksjon.Kunnskapene om kildekoden i dagens løsning kan vel kjøpes ?/videreformidles til Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Les det jeg skriver i innlegg (5), og som Kristian Hunskaar i innlegg (13) bekrefter.Det store problemet ligger nettopp i å bruke en hjemmesnekra løsning som bare forekommer ett eneste sted i verden. Det fungerer som regel greit så lenge opphavsmannen er på plass og kan vedlikeholde programmet og foreta nødvendige oppdateringer. Men slik programvare blir et mareritt å vedlikeholde den dagen opphavsmannen ikke er der lenger.Denne situasjonen er kjent fra alle driftsmiljøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.