Gå til innhold
Arkivverket

[#78046] Brukerforumet skal fornyes. Til det bedre eller verre?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Innlegg (152) nevner funksjonen i WebDebatt som kalles 'Korga di' (som burde het Korga mi). Jeg bruker denne funksjonen en god del for å følge med på tema jeg har postet i. Noe tilsvarende finnes i Slektsforum, i nedtrekksmenyen der man kan velge å Vise innlegg siden sist pålogget (Vis dine egne poster/emner), men listen som vises er sortert på en ubrukelig måte og det hadde vært enklere med en egen knapp. Hvis arkivverket velger phpBB er det en liten jobb å gjøre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Siden man tar også opp SF her, kan jeg nevne at det å lese de siste innleggene siden sist er ikke av interesse.Når jeg logger meg på, kan det være at jeg kun skal se på ett tema, men når jeg går ut betraktes alle som lest og jeg må da neste gang velge alle nye etter en viss dato. Det er ikke av intresse. I og med at jeg har merket de steder jeg har interesse av og da også leste noen av disse, er en full oversikt over alle siden sist og/eller å få samme meldingen opp igjen ikke av interesse.Det er en løsning jeg ikke håper at DA legger opp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

Otto, det er da ikke begrenset til å vise siden sist du logget deg på. Det er bare det forvalgte valget.Trykker du på trekanten til høyre (standard tegn for nedtrekksmeny) så får du opp flere valg å bruke, både sist uke, nye emner sist uke, sist måned, dine innlegg og masse mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Innleggene viser at noe kan forbedres her på DA, men jeg håper fortsatt at vi slipper SFs løsning som jeg, til tross for mange iherdige forsøk på å forvare den, fortsatt synes er helt håpløs.Det enkle er oftest det beste, noe debatten bare viser. Se for eksempel innlegget 228: 'Trykker du på trekanten til høyre (standard tegn for nedtrekksmeny) så får du opp flere valg å bruke, både sist uke, nye emner sist uke, sist måned, dine innlegg og masse mer'Må det være så komplisert? Etter min mening har utvikleren her 'tatt helt av', og utviklet noe som kanskje for noen er bra, men ikke for noviser og helt vanlige slektshistoriske mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

228Sist jeg logget meg på leste jeg 6 av 30 valg og det er de 24 jeg ikke har lest evt. nye jeg er interessert i og ikke alle siste uke/måned eller siden jeg sist var inne.. Kun de jeg ikke fikk lest sist nye innlegg på mine valgte felter/grupper.Sasgt med andre ord: de jeg ikke fikk lest sist pluss nye på de valgte grupper/steder/slekter og ikke alle de jeg ikke har interesse av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Kan vi ønske oss både pose og sekk?Lars Ove (229) peker på et problem, slik han ser det. Men dette kan også være noe andre setter pris på. I en digital tid der data gjenbrukes bør det vel være mulig med med ulike typer innganger? A) En 'flat' for dem som ønsker det, der alle innlegg/tema listes kronologisk. B) Og en strukturert, der man får frem utvalg etter personlige valg.Dette er vel mulig!?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Jarl (231) - Dette var også poenget som jeg prøvde å få fram i innlegg 183. Og da får man som du sier - både i pose og sekk. Men dette forutsetter at vi tvinges til å legge innleggene der de hører hjemme, slik at de blir sortert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

229Du bruker Mac??Den trekanten er standard nedtrekksmeny i Windows, og er vanligvis noe av det første man lærer når man skal jobbe med Windows.Erfarer dog til stadighet at svært mange Windowsbrukere har null peiling på bruken av Windows :-)På engelsk heter den komponenten for øvrig Combobox, eller nedtrekksmeny på norsk,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Aasprong

Jarl (231) - Det er helt klart mulig å få i både pose og sekk. Det var dette jeg en kort stund illustrerte i innlegg 116. Der presenterte jeg innleggene i Slektsforum akkurat slik de presenteres her på Digitalarkivets forum.En inndeling i tema gir økte muligheter for gjenfinning og søk, men det betyr ikke det samme som at man må tvinge forumbrukerne til å bruke en tematisk inngang til forumet.Man kan lage to (eller flere) versjoner av inngangsportalen. I bunnen bør man ha en standardløsningen og denne vil som regel ha mulighet for tematisk inndeling. Å lage en alternativ visning, gjerne en tro kopi av brukerforumet slik det foreligger i dag krever ikke all verden. Velger man å benytte denne inngangsportalen trenger man ikke å bekymre seg for den tematiske inndelingen (man ikke ser).Den største fordelen med Slektsforum kontra brukerforumet her, er muligheten for å finne igjen informasjon i etterkant. Som oppslagsverk ligger Slektsforum i dag, teknisk, et godt stykke foran.Noen av ulempene med Slektsforum er: - Man må logge på for å få en oversikt over 'nye innlegg'. Dette må man på mange andre fora også og det kan generelt være en viss fornuft i det. Det kan for eksempel hindre indeksering (av f.eks. Google), men Slektsforum er åpent i så måte, så det er ikke noe sterkt argument. For å få en liste over nye innlegg siden sist pålogging må man nødvendigvis logge på, men for å få en liste over de siste innleggene hadde man ikke trengt det. - Geir (226) viser til sorteringen som et problem og det støttes av meg. Ønsker man å benytte en base som et arkiv er det logisk å få resultatene sortert tematisk. Ønsker man derimot en oversikt over hva som er nytt, ønsker man vanligvis listen sortert kronologisk. - Visningen er ikke helt god. Det er noe med layout som gjør at det tar lengre tid å orientere seg i oversikten over innlegg siden siste pålogging, enn det hadde trengt å gjøre. Skriften er fet. Det er mye luft. All tekst er ikke venstrejustert. Brukte lenker benytter ikke en klar distinkt farge. Er man ofte innom Slektsforum så er lista lenger enn den skulle ha vært. Dette blir helt sikkert utbedret når utlogging fungerer som det skal eller dersom man får inn en oppfrisk-knapp. - Slektsforum skiller ikke mellom tråder jeg leser eller ikke. Jeg er vant med at et forum gjør det. Det er forskjellige måter det kan gjøres på. Noen steder velger jeg tråder jeg ønsker å følge, andre steder har jeg en 'recently viewed'-liste. Jeg trenger bare å åpne forumet så tar det et par sekunder å se det eksakte antallet av nye interessante innlegg siden sist. - Jeg hører også til dem som synes inngangsportalen i Slektsforum er for finmasket. Da jeg i sin tid hadde ansvaret for Trønderslekt la jeg ned litt arbeid i å finne naturlige regioner. Utgangspunktet var et meget aktivt Fosenslekt-forum og den regionen ga seg nærmest selv. Så var det å forsøke å finne tilsvarende store nok og aktive nok regioner for resten av forumet. - Man burde forsøke å komme opp med et alternativt søkebilde som er kjappere og lettere å forstå og å bruke, men ikke nødvendigvis like teknisk kraftig.Jeg stopper der. Hensikten med at jeg trekker frem en del ting jeg er mindre fornøyd med, er ikke å rakke ned på Slektsforum, men å vise til elementer som kan utformes anderledes, selv om man velger et program av hyllevaretypen til å drifte Digitalarkivets forum.Det er helt klart at Slektsforum har sine tilhengere og at Digitalarkivets Brukerforum har sine. At det er flest av de første på Slektsforum og flest av de siste her, er helt naturlig.Når Digitalarkivets brukere, som kanskje har en preferanse for nettopp Digitalarkivets forumvariant, skal forsøke å se fremover og prøve å se for seg hvilke endringer som kan gjøres, så er det viktig at man ikke låser seg opp i at Slektsforum står for den eneste alternative utformingen.Jeg bruker selv flere fora av typen Slektsforum og er mer eller mindre fornøyd med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Nr 141 Lars Ove: Dette må væra det ein kallar 'å debatera for debatten si eige skuld'. For du har vore aktiv, Lars Ove, at du veit at ein klikkar på 'Nyttige lenker' her i DA, deretter på 'DIS-Norges oversikt over gena.resurser'.Då kjem du inn på 'Slekthistoriske kilder i Norge', og deretter er det berre å læra om diverse i dette landet du ynskjer.Nr 168 Finn: Eg er ein 'rotebjødn'. Og ein lite struktert person, diverre ! MEN LIKEVEL FINN EG DET KRYPISKE PASSORDET I DIS. Kvifor trur du ? Ved at 'Slekt og Data' ligg i hylla ein par desimtr frå snyteskaftet mitt !Men, Finn, eg skal gjera alt EG KAN for at du får mange FLOTTE medaljer dersom du lykkest å ta knekken på alle desse passorda som diverre no eksiterer !!Lenge leve det PASSORD FRIE SAMFUNNET (PRS)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Vi har i pose og sekk.Eitt ryddig og greitt forum, oppdelt etter kven i arkivet som har ansvar for å følgje opp, med hovudinngang til Brukarforumet. Og det er dette forumet folk brukar.Dei som ønsker eit spesifisert brukarforum, kan liste opp innlegg knytt til eit fylke.Eg har sans for eit eige mellomalderforum, sidan problemstillingane her ikkje gjeld kyrkjebøker, skifteprotokollar og tingbøker - men dersom dei som skriv innlegg om slike tema, brukar 'mellomalder' som søkjeord, vert det lett for mellomaldergenealogane å liste opp desse innlegga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Lars konkluderer i (229) at - 'Det enkle er oftest det beste, noe debatten bare viser'.Dette er et mantra som er blitt gjentatt av flere. For det første - det enkle er ikke oftest det beste. Det beste er som oftest det som er mer forseggjort og planlagt og som gir flest muligheter. Bare en sjelden gang er det enkle best.For meg viser debatten heller at Brukerforum vil tjene på å gå i retning av Disforum, med de mulighetene man har der.Tankene til Alf i (160)om at Disforum og Brukerforum kan slås sammen til et forum virker tillokkende. Det ville være det man kaller en vinn-vinn situasjon for alle parter. Norge er ikke større enn at vi hadde klart oss med et forum som kunne favne alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Det er sikkert meg det er noe i veien med, men jeg har av og til vært inne på DIS-forum, men jeg får aldri noe lyst til å gå videre der (har riktig nok prøvd med et par innlegg). Jeg sniker meg derfor alltid like hurtig derfra som jeg kom inn, og så ender det her på Brukarforumet.Gjest eller ikke gjest, jeg hater alt som heter passord, så jeg holder meg helst unna slike steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det er vi nok minst tre om Marianne (238). Sjå også (235).Eg er så gammal at eg prioriterer å lære berre det som er naudsynt. All slags klikking frå det eine til det andre gjer eg berre når eg må. Mobiltelefonen nyttar eg til dømes berre for å ringa, sjølv om det sikkert er 100 andre funksjonar på han (som eg ikkje treng).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Det er jo blitt slik i dag at ingen ting får være slik som det har vært, samme om det er til det bedre eller ikke. Hhorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

Til Marianne (238) og alle andre som hater passord.Det er innført av hensyn til dere som brukere og for at ikke spammere fritt kan poste p.o.r.n.o og lenker til n.a.r.k.o.t.i.k.a. alle steder og fylle opp konferansene med søppelpost.Hvis dere visste hvor mange måter slike forsøker å cracke systemene på ville dere bli skremt.I forbindelse med innmeldelsesskjemaet til gjest og medlem i DIS-Norge måtte det legges inn sjekk på om feltene (med unntak for websidefeltet) inneholdt websider, altså http:... etc. for å stoppe en spammer som meldte seg inn masse ganger daglig i håp om å få passord. Det som ble lagt inn var lenk til begge ovennevnte typer sider samt argaiV :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Alf (242)Det du sier er vel da at Oldervolls gamle program er mye bedre enn DIS sitt som kan godta en enkel E-postadresse som passord?For egen del så kutter jeg fort ut internettsider som forlanger passord. Det fungerer av en eller annen grunn ikke for meg. Enten får jeg beskjed om at brukernavnet er feil, eller så er passordet feil. Jeg gir beskjed om at jeg har glømt passordet og hele maskinen går i stå. Prøver jeg å logge inn på nytt får jeg beskjed om at denne E-postadressen er innlogget med et annet brukernavn og passord fra før, så da er den veien stengt.Egentlig blir jeg småkvalm bare jeg tenker på alle gjenvordigheter jeg har hatt med denne passordterrorismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Når jeg i åpningsinnlegget mitt gir uttrykk for en bekymring for at 'nye' Brukerforum vil bli en hyllevare lik Slektsforum, så var det ikke for å 'sverte' Slektsforum, men fordi det er det eneste forumet Brukerforum kan sammenlignes med i Norge i dag.9 dager, 245 innlegg og 7200 klikk senere er det ingen ennå som har nevnt at 'nye' Brukerforum ikke blir utviklet for alle oss som sitter her i dag, men det skal også fungere for de som kommer etter oss.For ca 3 år siden ble jeg bedt ned til Spania til en gruppe fastboende nordmenn, alle pensjonister interessert i anene sine, men uerfarne med data. I tre kvelder satt vi og jeg forsøkte etter beste evne å lære de begge deler.Konklusjonen etter disse dagene var klar. De hadde det jeg kaller 'klikke-angst', og problemet var ikke å klikke seg framover, men å finne veien tilbake. De klikket seg rett og slett bort, og de gikk rett og slett lei.Nå kan vi vel alle her inne innrømmet at aldersmessig hadde vi hatt problem med å få etablert et bedriftslag i en ballidrett hvis vi ikke skulle satset på old-boys.Men vi nesten alle forholdsvis god erfaring med data, Digitalarkivet og DIS, så vi kan nok tilpasse oss framtidens løsninger på en måte. Men det er fordi vi har den grunnleggende forståelsen fra før, vi er ikke nybegynnere.Jeg kjøpte min første bærbare PC som en av de første i Oslo. Den var egentlig ikke bærbar, men slepbar, og kostet den gang kr. 45 000,- uten hardisk. Jeg har i mitt arbeid brukt PC som verktøy i alle år, gått på kurs osv. Og nå drifter jeg min egen hjemmeside, arbeider med publiseringsverktøy og roter til tider fælt.Men ennå innrømmer jeg at jeg sliter med kompliserte nettsteder hvor jeg må bruke masse tid på å sette meg inn i et forholdsvis for meg tungvint system, for å finne svaret på et enkelt spørsmål.Det ender med at jeg ikke gidder å sitte å tukle med dette, og at jeg i stedet logger meg inn på DA om morgenen, og forblir pålogget der.Hittil har jeg fått svar på alle mine spørsmål her, og hva mer kan jeg forlange?Og ikke glem pensjonisten som er interessert i sine aner, har fått sin første PC av sine barn, vil gjerne lære seg det mest grunnleggene. Har vi tenkt på enkelhet for også den gruppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

På lik linje med å ta vare på folk med begrensede datakunnskaper og -erfaringer, kommer det til generasjoner som har en mye større erfaring i bruk av Pc og nettsteder, som trolig setter pris på større funksjonalitet og brukervennlighet enn det som tilbys på dette forumet i dag. Kanskje det er verdt å ta vare på rekrutteringen også? Dette har vel heller ingen nevnt i denne tråden?Behovet for å legge brukerforumet på en ny plattform er det ingen vits i å debattere, det har Arkivverket allerede gitt sin begrunnelse for, og jeg sier som jeg har sagt før; jeg har full tillit til at de tilrettelegger et forum som er brukervennlig for de fleste av oss. Men jeg har ingen tro på at det blir like lite brukervennlig som det fremstår i dag - til det er de enkleste hyllevarene betydelig mer funksjonell, selv i sin enkleste form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Lars Ove har mye rett i (245). Det skal ikke mye kompleksitet til før folk ikke tørr. Jeg tror det kommer til å gå 10-20 år før den vanlige pensjonist er en kløpper på data (jfr 246).Det vil være trist hvis vi mister brukere pga overgang til ny plattform - jeg kan godt unnvære noen forbedringer for å hindre at det skjer.Men, det er mulig å få til begge deler ... selv om det vil kreve noe ressurser. Arkivverket burde kanskje være villig til å bruke noe ressurser på noe som vil bli et meget viktig medium for kommunikasjon med brukerne/kundene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Har vært borte fra pc og internett en stund og har noen kommentarer:Til innlegg 136: Hvorfor er det galt at det en skriver skal kunne søkes opp på Google. Det er da naturlig at man skriver innlegg på Digitalarkivet som alle andre kan lese. Det man er redd for at noen skal lese legger man da ikke ut om hverken på Digitalarkivet eller andre steder på internett.Til innlegg 142: Lars Ove har rett i at man må klikke på veldig mye for å kunne se alt man er interessert i på Slektsforumet. Til innlegg 157 og 162: Jeg har samme problem som Litta og får ikke om 'Vis innlegg siden sist', og jeg er både pålogget når jeg forsøker og medlem av DIS-Norge. Det som kommer opp er 'siste innlegg', og det skjer overhodet ikke noe når jeg trykker der. Jeg har gitt opp å finne ut av dette problemet som tydeligvis få har. Jeg må ellers si det samme som Litta at jeg har funnet meg mye bedre tilrette på Digitalarkivet enn på Slektsforumet.Til innlegg 152: Ja man kan abonnere på tråder i Slektsforumet, men jeg har opplevd å gå inn på de samme emnene og det har vist seg at det har kommet inn innlegg der selv om jeg ikke har fått beskjed. Det har kun skjedd noen få ganger da.Det som også ser ut for meg til å være forskjell på Slektsforumet og DIS-forumet er at det stort sett ser ut til å være folk som har kommet lengre med sin slekt og har mer erfaring som svarer på Digitalarkivet enn på DIS-forumet, men jeg syns jo også det kan være moro å være til hjelp for andre. Det har jeg jo kunnet være på DIS-forumet ogsåTil innlegg 168: Jeg slet jo med noe av det samme tidligere når det gjaldt passord på DIS-forumet, men fant jo ut av det etter noen år. Passordet ble lagret, og nå kan jeg gå direkte inn uten å måtte skrive passordet pånytt igjen. Ja det er jo en del som har interesse for slekt i middelalderen, men jeg tror at det å forske på slekt i middelalderen krever en del erfaring hvis man skal lese originalkilder og ha mye forståelse for dette temaet. Det krever kanskje at man har jobbet mye med historiefaget, og at en har en del leseferdigheter når det gjelder kildene fra denne tiden hvis man skal drive med slektsforskning i middelalderen seriøst. Jeg tror også at en del rett og slett forsker på sin egen slekt, og da er det mange som enda ikke har kommet så langt tilbake i tid som middelalderen. Kanskje kommer noen av dem tilbake dit, og høster den erfaringen som det kreves for å kunne holde på med slekt fra middelalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.