Gå til innhold
Arkivverket

[#78046] Brukerforumet skal fornyes. Til det bedre eller verre?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Biberg Kristensen

Helge (75): Jeg prøver ikke å briljere, jeg prøver å gi et vennlig svar på noe jeg har god kjennskap til fra daglig arbeid i IT-miljø gjennom over tjue år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Fra mitt (61) kan det utledes at jeg har drevet med EDB i 43 år. Jeg bruker vanligvis å fremheve slikt direkte om meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Mitt innlegg nr. 77 kom ikke på innleggslisten min, iallefall. Men det er nå foråvidt ikke så farlig heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Nå er jeg visst blind, for det var nettopp at jeg IKKE bruker å fremheve erfaringe min, som skulle stå. Men det er nå i tillegg andre som fremhever det først. Helge H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det at du har jobbet med IT/EDB dobbelt så lenge som meg betyr vel kanskje at du har dobbelt så mye kunnskap som har gått ut på dato. Nå mente ikke jeg å stille opp i en konkurranse om hvem av oss som kan pisse lengst heller.Situasjonen du beskriver i (78) er ikke uvanlig i dette forumet, og er vel en indikasjon på at ikke alt fungerer optimalt -- for å streife innom tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg mener altid å ha tilegnet meg kompetanse. Viser ellers til ordensregel nr. 6 for dette forum om språkbruk. Da vil forøvrig senke meg ned på samme nivå og uttrykke at jeg ikke diskuterer med fysakker. Lus finst det i alle dataprogrammer. Til og med i PHPBBBBPHP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg personlig synes at det er mer interessant hva debattantene har for mening om framtidens brukerforum, enn hvor mange tiår Leif og Helge har atbeidet med Data-løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg er enig med deg Lars Ove. Men når jeg forsøker å være vennlig og får surmuling tilbake blir jeg irritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, Lars Ove. Det har blitt polemikk. Alle brukere har sikkert sin erfaring. Det er viktig at alle kan bli hørt. Brukerne er faktisk viktigere enn IT-konsulentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg er veldig trygg på at DA hører på oss, og at nye brukerforum blir tilpasset være ønsker, og ikke den ambisiøse IT-konsulentens når programmet skal skrives.Utviklingen innen IT har etter min mening gått så fort at brukeren selv ikke er satt i fokus.Det er for eksempel snart ikke mulig å kjøpe seg en mobiltelefon det kan ringes fra. Nå er det musikkspiller, GPS, spill, TV, fotoapparat og videokamera intregert. Jeg har selv en sånn, men jeg klarer ennå å ringe så vidt det er.Denne utviklingen skjer også på nettet og i programvare. Nå har vi levd godt med Jans programvare vel et tiår, og det er kanskje på tide å fornye. Men la oss for enhver pris unngå noe kompliserte greier. Noen flere funksjoner er vel og bra, men etter min mening er det enkle ofte det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg mener at Brukerforumet ikke skal forandres, men i steden nedlegges. Det er ingen statlig oppgave å drifte et debattforum for slektsforskning. Ansvaret for slike fora ligger hos det sivile samfunn.Derimot er det veldig bra at etaten drifter et forum for diskusjon omkring de kilder som er i statlig eie (og som derved enter er, eller vil bli publisert i Digitalarkivet, for å forenkle litt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Tore (86): Er det en situasjon med «hver forening sitt forum» du ønsker? Selv synes jeg det er kjempebra at DA driver et forum for slektsforskere, nettopp fordi det er nøytralt i forhold til organisasjonene. Som jeg har sagt før: Jeg ønsker ikke å delta på et forum drevet av en organisasjon hvor jeg ikke selv er medlem.Jeg skjønner at DIS-organisasjonen gjerne ønsker at flest mulig skal delta på deres forum for å øke verdien av forumet. Når det gjelder å dele med seg av erhvervet kunnskap til ikke-medlemmer er situasjonen som vi kjenner til en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Leif, hvordan sivilsamfunnet ordner opp i dette kan sikkert diskuteres i evighet. Men jeg har i mange år - på prinsipielt grunnlag - forsøkt å gjkøre meg opp en mening om hva som bør være grensen for statens virksomhet. Og jeg har kommet frem til at staten selv ikke bør drifte et forum for slektsforskning. Det ligger utenfor de primæroppgaver jeg anser som statens ansvar. Fora for meningsutveksling innden slektsforskning er mindre viktig enn f eks drift av sykehus utkastelse av ulovlige inntrengere i landet og drift av forsvaret, for å nevne tre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Har alltid satt pris på den fagelige humoren på brukerforumet, men av og til kommer det ut kvalmende gørr ,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Tore (88): Det du framkaster som velfunderte meninger på prinsipielt grunnlag anser jeg som svært subjektive verdivalg. Men du gjør i det alle fall klinkende klart hvor du står på den politiske skalaen. Det er ikke mitt ståsted, for å si det sånn.Hva det koster å drive et sånt forum er nok marginalt i forhold til andre kostnader ved å drive en institusjon som Arkivverket, og forbruker trolig ingen ressurser som ikke ville vært der i alle tilfelle. Uansett hva du måtte komme drassende med av prinsipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Når noen har andre meninger enn deg, Leif, så kommer de altså ''drassende'' med dem. Og så skal statens virksomheter ese ut, fordi det ikke koster noe fra eller til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

At Tore mener - på prinsipielt grunnlag - at staten selv ikke bør drifte et forum for slektsforskning, må jeg selvsagt respektere. Men bør man ikke ta konsekvensen av prinsipielle standpunkter? Om jeg av prinsipp var imot bilkjøring i byene, lot jeg bilen stå....selv om gatene var der tilgjengelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei ToreTenker du på en type akademisk debatt?For meg er brukerforum både kultur og folkeopplysning, og kultur er jo åpenbart høyt priorietert, jf.vekst i midler avsatt til kulturformål.Dessuten må jo det være kjekt for Arkivverket at de har så mange fornøyde brukere, som faktisk bruker kildene de gjør tilgjengelige?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Karin, jeg tenker ikke på noen tysk debatt. Og jeg er også fornøyd med kildene i Arkivverket. Og jeg er glad for at Arkivverket eventuelt skulle være fornøyd med noen. Men denne diskusjonstråden handler ikke om Arkivverket eller dets kilder, men om Brukerforumet.Geir, hvis du (i motsetning til meg) er prinsipielt motstander av bilkjøring i by, så kjører du ikke bil i by. Ellers skjønte jeg ikke sammenligningen.Leif: ditt poeng med at staten skal drifte et debattforum for slektsforskning, for å unngå kiving mellom interesseforeninger, er like solid som om staten skal drifte avis for å unngå uenighet mellom avisredaksjoner, og stå for det meste med henvisning til at ellers ville krangle så mye. Virker litt som DDR på meg. Og det er absolutt ikke mitt ståsted !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Som en av de som bruker dette forumet sporadisk er jeg av den formening at det er mye som kan forbedres om det skal drives videre i denne form og av denne organisajon.Jeg er for så vidt enig med Tore i at det kan stilles spørsmål om Arkivverket skal drive et diskusjonsforum for interesserte eller ikke. Det kan kanskje være av interesse for de (Arkivverket) å få med seg for ettertiden de knytninger som gjøres her i forumet som berører andre deler av Arkivverkets drift.Jeg er vel av den oppfatning at slike diskusjoner kanskje er bedre organisert gjennom forum a'la DIS-Norge's debattforum. Det burde da være av interesse også for de av brukerne som ikke vil være medlem av en slik interesseorganisasjon selv om de kan delta gratis.Jeg har i tidligere debatter hevdet at dette forumet er et forum hvor informasjonen 'forsvinner' som som den berømte nåla i høystakken. Hadde det vært en søkemotor av type som aksepterer Boleansk søk i hele teksten hadde saken vært annerledes. Det å bruke kun søkbare stikkord og overskrift er jo tilnærmet -80talls tenkning, langhåret og helt ute av tiden. DIS-Norge's slektsforum er jo søkbart i fulltekstformat i HELE basen! Til og med Boleansk. Dermed kan man søke mye mer spesifikt mot det man er interessert i.Jeg vet at mange i dette forumet bruker det som sin sosiale kanal og at de er til stor hjelp for andre informasjonssøkere selv om det er av null interesse faglig for de selv. Og vi er de alle takknemlig for deres uselviske innsats. Dessverre blir deres innsats kun av interesse for øyeblikket slik dette forumet fungerer og dermed er deres uselviske innsats kun av øyeblikkets verdi. Jeg vil derfor oppfordre disse ildsjelene til å gjøre innsatsen mer på DIS-Norge sitt slektsforum hvor ettertiden kan ha større glede av den er hva er tilfelle her på dette forumet. Kanskje DIS-Norge til og med kunne gi de gratis medlemskap?? Til og med en Hall of Fame liste kunne etableres til deres ære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Om man er prinsipiell motstander av statsfiansierte debattfora som dette, så er konsekvensen at man ikke bruker/deltar i slike fora - det var metaforen. (Eller er jeg ikke prinsipiell motstander av bilkjøring i byer, kun brukt for å eksemplifisere).Personlig håper jeg du bryter med dine prinsipielle standpunkter og fortsetter å delta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Geir (96), da vil jeg vise til sistesetningen i mitt innlegg 86. Jeg er tilfreds med et statlig driftet forum omkring kilder i statlig eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Midlene som går til drift av Brukarforum er neppe det som gjør størst innhugg i kulturbudsjettet. Hvis man først skal være prinsipiell, bør vel Staten i så fall la være å støtte kultur i det hele tatt, slik at det blir flere penger til f.eks. drift av sykehus m.v., som det ble nevnt i (88).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Å si nei til all statlig kulturfinansiering er også et prinsipp, Svein A., kanskje ditt ? men ikke mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Nei :-) Men det viser etter min mening at det er vanskelig å vurdere hva som er 'verdig' til å støttes. Er Brukarforumet mindre verdig enn f.eks. alle idrettslagene? Hvis ja, hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.