Gå til innhold
Arkivverket

[#78049] Vasvik i Hadsel, Nordland


Gjest Werner Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Werner Pedersen

Peder(Per) Pedersen(Persen), Vasvik ble gift 1.g. 12/12 1817 i Hadsel kirke Lenke med Maren(Mari) Johannesdtr. Hun ble født 19/9 1790 på Mælum i Gausdal, dtr. til Johannes Johnsen Blihovde og Eli Gundersdtr. Mælum. Johannes med fam. kom til Hadsel i 1795 ref. Ft. 1801 for gården Wasvig(får ikke laget lenke av Ft.?) Nå det gjelder Peder Pedersen finner jeg ikke ut av hans opphav? Noen som kan bidra her?Mvh Werner Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Sverre Alsos

I innrulleringsmanntallet 1806 for Kalsnes og Ulvöe fjerdinger finner jeg en Per Persen som er dreng hos Christofer Hansen på Hochland. PP var 21 år og født på Aandstad. (Beste kandidat?)Det var også en PP på Kalsnes, 20 år og født der, stesønn til Jens Christensen.En PP på Siloter, 34 år og født der.En PP på Indre Bredvig, 46 år og født i Bredvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Sverre Alsos

I innrulleringsmanntallet 1806 for Kalsnes og Ulvöe fjerdinger finner jeg en Per Persen som er dreng hos Christofer Hansen på Hochland. PP var 21 år og født på Aandstad. (Beste kandidat?) Det var også en PP på Kalsnes, 20 år og født der, stesønn til Jens Christensen.En PP på Siloter, 34 år og født der.En PP på Indre Bredvig, 46 år og født i Bredvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Skifter i Lofoten. Skifte etter Maren Johannesdatter, Vassvik i Ulvøy, åpnet 24/1 1835.Ektemann Peder Pedersen. Det er ikke nevnt barn - sannsynligvis fordi det er et falittbo.Skifte etter Johannes Blikhovde, kårmann, Vasvik i Hadsel, skiftet åpnet 17/3 1851. Her står det heller ikke mer - falittbo.Å lete etter Peder Pedersen er vanskelig uten flere opplysninger, det er et mye brukt navn og det finnes mange med samme navn.Dette er to skifter som gir uvanlig få opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Hei, Inger. Jeg er klar over vanskelighetene derfor kan Rolf ha funnet ei nål i høystakken. Innrulleringsmanntallet fra 1806 for Kalsnes og Ulvøe vet jeg ikke av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Har du navnet på eventuelle barn? Disse kan dukke opp i skifter og derfor gi noen flere muligheter, for eksempel navn på oppholdssteder. Noen ganger må man gå omveier for å nå målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg har plukka ut de kandidatene jeg har i databasen, og som jeg ikke kan følge videre:1. PP døpt 21.04.1759, foreldre Peder Jakobsen/Sissel Knutdtr, Varvik.2. PP døpt 29.05.1763, foreldre Peder Olsen/Berit Olsdtr, Hennes.3. PP døpt 27.03.1777, foreldre Peder Rasmussen/Inger Margrete Andersdtr, Utbjør.4. PP døpt 14.04.1782, foreldre Peder Olsen/Karen Pedersdtr, Ånstad.5. PP døpt 04.09.1785, foreldre Peder Jonsen/Abel Hansdtr, Haug6. PP døpt 25.04.1790, foreldre Peder Pedersen/Lisbet Olsdtr, Breivika7.PP født 1791. foreldre Peder Lukassen/Anne Katrine Lukasdtr, HovMen: Jeg har en sterk mistanke om at 'din' PP ikke er født i Hadsel. Prøv å få tak i innrulleringmanntall fa ca. 1820-1830.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Tanken har streifet meg at han ikke er født i Hadsel, men den PP som Rolf nevner i (2) fasinerer meg! Ja etterkommere til Pe(e)r og Mari kjenner jeg. Barn: 1) Johan Petter Pedersen, f.15/3 1819 i Vasvik(min) ble gift 18/7 1845 med Anna Agatha Johnsdtr.(1818 - 1910) flyttet til Ramberg/Snarset i Bø ca 1851. 2)Grethe Petrikka, f. 1820, 3)Elen Margrethe, f. 1821, g.1.g. 1845 med Elias Knudsen, Steilo i Hadsel, flyttet til Ramberg i Bø april 1850, 4) Maria, f. 1823, fadder Peer Peersen, Vasviig, g.1846 med Peder Kr. Olsen, Skagen i Bø., 5) Eilert Christian, f. 1824, 6) Johan Martinus, f. 1825, 7) Hans Peter, f. 1828, 8) Erik Olai, f. 1829, Maren Malene, f. 1831, Peter Olai f. 1832. Mari(Maren) johannesdtr. døde 5/12 1834(ref skiftet, inl. 6). Peder ble g.p. nytt 1834 med Lava Andersdtr, Husby Hadsel. I 1851 flytter Peder med fam til Skagen i Bø og her døde han 3/3 1864.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Sverre Alsos

Hei Werner,Jeg har en kopi av innrulleringsmanntallet 1806, som jeg har fått kopiert på arkivet i Trondheim. Jeg har ikke kopi av seinere manntall. Om du skriver til arkivet, kan du kanskje få en kopi av manntall ca. 1818-1826, hvor PP befinner seg i Vassvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Han blei oppgitt å være 75 år da han døde i 1864. Da kan han være født i 1789 eller helst litt seinere. Nr. 6 og 7 i lista mi blir da mest aktuelle, hvis han var fra Hadsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Takk Johan. Din PP nr.6 har jeg også festet meg med, men kan ikke finne han i Ft.1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.