Gå til innhold
Arkivverket

[#78061] Digitalpesnjonatet


Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

I Digitalpensjonatet ligger mye godt stoff.Siste jeg så på var Arnstein Slinning: Gravlagde i Ålesund prestegjeld 1894-1903 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=gr15011894&spraak=n&metanr=5570>LenkeEn ting som ergret meg litt var at det manglet en liten opplysning, nemlig informasjon nøyaktig hvilken kirkebok dette var. Det gikk jo greit å finne at det var Miknistralbok Ålesund 1894 - 1903 529A07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Hvilken kirkebok det gjelder, står under 'Dokumentasjon' i denne basen, så i dette tilfellet hadde 'pensjonisten' gjort det som var riktig.:-)Dessverre er det ikke alle som er like flinke til å legge ved dokumentasjon når de legger ut baser på DA.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Desverre. Det kan jeg ikke se.Ref min linje 2 i mitt innlegg. Det er henvisning til gravlagte, men kilde er en Ministralbok.Ser forøvrig at mange ikke er presise og mitt ønske er dette skal være krav fra DA. Det er så minimalt ekstra at det burde være logisk at det er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dette er vrangskap, Otto Jørgensen. Knappen 'Dokumentasjon' er viktig, avdi det ikkje let seg gjera å leggja alle kjelder inn i hovudtittelen, jf. mitt oversyn over 'Norske skip i krig 1940-45'.Det er difor viktig å lesa 'Dokumentasjon', om slikt fins. Og den knappen kan du sjå, om du vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det var ikke varngskap fra min side. Saken er at jeg faktens ikke så den før nå og da etter instendig gransking av siden. Det hender jo at man 'ikke ser' og det er ikke det sammem som 'vrangskap', men et 'handicap' og da bør man forholde seg for god til personlige angrep. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette S. Clausen

I Kyrre-standarden for registrering av kirkebøker er det et krav at kirkeboksreferanse er tatt med. De som registrerer i Augustus2 følger Kyrre, og kirkeboksreferansen er derfor med, men den vises ikke i dataene på nett. Referansen er nemlig lagt til et metafelt som Digitalarkivets nåværende system ikke har mulighet til å vise. Vi henter derfor ut metainformasjonen og legger den inn i dokumentasjonen.Det arbeides med å utvikle ny programvare og ny visning av data i Digitalarkivet. I den forbindelse vil det være naturlig at vi ser på løsninger som presenterer metadata og også viser dokumentasjonen på en tydeligere måte enn idag.I mellomtiden ber vi om tålmodighet og at dere tar dere tid til å klikke på Dokumentasjonsknappen hvis det er noe som er uklart, veldig ofte vil forklaringen stå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.