Gå til innhold
Arkivverket

[#78064] Sjøinnrullert - hva betyr det i 1865?


Gjest Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne-Sten Christiansen

Oldefaren min het Christian Olsen Han var født 1823. I innførsel for dåp av sønnen (min farfar) i ministralbok for Garnisonsmenigheten i Christiania, ser det ut til at yrke er oppgitt til 'Søinnrulleret'. Om det er rett tolkning. LenkeNå spør jeg: Hva betyr det å være sjøinnrullert. Betyr det å være sjømann som yrke eller betyr det at vedkommende kan mobiliseres til sjøforsvar? Jeg regner med at det må være det første siden det står slik i ministralboka. Det bør i så fall bety at jeg kanskje kan klare å finne ut mer om dette ved å gå inn i sjømannsrullene. Da må jeg vel i første omgang lete etter han i mønstringsprotokoller i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Neppe så stor betydning, men litt rot med årstall. Jeg hadde oppe folketellinga fra 1865 og nevnte ministralbok der årstallet er 1857. I 1865 hadde min oldefar et annet yrke. Det er altså i 1857 han er nevnt som sjøinnrullert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg vil tro at han var i marinen eller hva det het på den tid. Hadde han vært vanlig sjømann, hadde det trolig stått f.eks. 'matros' eller 'styrmann'. Jeg hadde en tippoldefar som mønstret på som matros i Drammen i 1867, og da datteren hans ble født i 1868, sto han oppført som 'matros', ikke som sjøinnrullert. Han finnes likevel innført i ulike (sivile) ruller for sjøfolk på den tid og i flere år fremover, inntil han fikk arbeid i land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.