Gå til innhold
Arkivverket

[#78067] Stokstad Institut FT 1900 Bergen


Gjest Joy Sundrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Joy Sundrum

I 1900 er Ole Stefan Jacobsen den yngste sønnen til Ole Stefan Jacobsen ot Henriette Kristine (Gabrielsdtr) Jacobsen. Foreldrene bor i Bergen med fem barn, men den yngste, Ole Stefan, er på Stokstad Institut og er offentlig understøttet. Han ble født i 1897, bare 3 år gammel.LenkeKan noen fortelle meg litt om Stokstad Institut? Er det for barn? Syke barn?Moren Henriette er kusine av min bestefar. Mange takk, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Christoffer Stokstad drev et ortopedisk institutt i Nygårdsgaten 36 i Bergen. Som man vil se av folketellingslisten var de fleste pasientene små barn:LenkeJeg anntar at det ortopediske instituttet i 1900 har ligget nærmere fysioterapi enn de moderne ortopediske instituttene, som i første rekke synes å produsere hjelpemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler Jacobsen

Hei Joy Jeg søker opplysninger om Ole Stephan Jacobsen født 27/2-1897 i Bergen.I 1930 ved faren Ole Stephan Hadeler Jacobsens skifte, står OLE oppført med USA som adresse.Det samme er hans søster Agnes Gabrielle Jacobsen født 7/4-1890. Mulig hun giftet seg før hun reiste til USA, og heter da kanskje Johnsen. I Family Searsch, er der oppført en Agnes Johnsen født 7/4-1890 død Juli 1985, Sosial Security no.054-52-4478 New York, Zip Code 14221, Localities, Amherst, Buffalo, Williamsville, Erie, New York.Ole Stephan Jacobsens farfar og farmor:Jacob Olai Jacobsen født 1816 i Grynemøllen Årstad og Johanne Christine Hadeler født 1825 i Skuteviken. De fikk 11 barn, 3 døde små, 2 var ugifte. Jeg er etterkommer etter deres eldste sønn Jacob Jacobsen født 1848 kalt (SVARTE JACOB). Han var gift med Petra Nicoline Linde født 1849.Ole Stephan Hadeler Jacobsen født 1855 er deres barn nr.5, gift med Henriette Christine Gabrielsen født 1855.Jeg holder nå på med etterkommerne til Jacob Olai og Johanne Christine Hadeler, og er veldig glad for alle opplysninger.Vennlig hilsen Eva Hadeler-Jacobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Hei Eva Hyggelig å lære om andre 'Jacobsen' etterkommere. Hvis du skrive til meg, kan vi deler litt om familien. Min email er joysundrum (krøllalfa) hotmail.com.Henriette Christine Gabrielsdtr hadde en halvbror, Andreas Olson f. 1848 i Fosnes, Nord-Trondelag. Tror at han flyttet til Lofoten med sin mor i 1853. Moren hans giftet seg der med Gabriel Samuelsen f. ca. 1830 og d. 1862. Henriette hadde en bror, Gerhard f. 1858. FT 1865 var Henriette i Bergen hos søstoren til sin far.Halvbroren Andreas giftet 1874 med Nikoline Louise Hansdtr i Alstahaug, Nordland. De fikk 12 barn men 5 døde små. Deres eldste sønnen var Edvard Martin f. 1881 som emigrerte i 1901 til Minnesota. Andreas, Nikoline og 5 barn emigrerte i 1904 til Minnesota. Edvard er min bestefar.Hvis du har lyst til, kan jeg utfylle slektstavlet med dem alle. Jeg har lyst til å lære mer om barna til Ole Stefan og Henriette også og var intressert å finne ut at sonn Ole Stefan og søster Agnes reiste til USA!Ser frem til å høre fra deg! Joy Sundrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler Jacobsen

Hei igjen Joy, kjekt å få kontakt med deg. Da jeg tror det er endel andre som er interresert i denne slekten, skriver jeg en oversikt over Ole Stephan Hadeler Jacobsen og Henriette Christine Gabrielsen sine barn, så utdyper jeg det i en mail til deg senere. Mangler endel data.Ole Stephan var garver født 1855 død 1930 og giftet seg med Henriette i Bergen 1881. Hun ble født i Vågan, Kabelvåg i Nordland 1855 død 1911. Barn:1.Johanne Christine født 1881 død? gift 1909 med Styrmann Hjalmar Konrad Larsen f.1867 død 1922. Har ikke funnet barn.2. Georg Olai f.1884 d.1884.3. Georg Olai f.1885 d. 1938 Barbersvend. Kan ikke se at han giftet seg og fikk barn.4. Aase Oline f. 1887 d.?. Ved skiftet til faren i 1930: London. Intet hørt fra henne på 8 år.5. Agnes Gabrielle f.7/4-1890. Ved folketelling 1900, er hun ikke oppført sammen med familien. Ved skiftet til faren 1930: USA med navn Johnsen. I Family Search er en Agnes Johnsen født 7/4-1890 død Juli 1985, New York. Er kanskje henne.6.Ragnvald Mikal født 1892 d. 1952. Leter fortsatt.7. Sophus f. 1899 d. 1900.8. Ole Stephan f. 1898. Som du skrev: Folketelling 1900: Offentlig understøttelse, midlertidig bopel Stokstad Institutt. Ved farens skifte 1930, USA.9. Olga Henriette f. 1895. Er usikker på flere data, bortsatt fra at hun giftet seg med en Arnesen.Tror familien må ha hatt en trang økonomi. Jeg har notert 11 forskjellige adresser i Bergen etter de giftet seg. Det pussige er at jeg ikke har funnet noen sikre etterkommere. Muligens Arnesen. Her er mye å ta fatt i.Du skriver at Henriette var i Bergen i 1865 hos sin tante. Hun var da 11 år. Vet du når moren hennes døde?Min mail adr.: eva_hj@hotmail.comHilsen Eva HJ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Takk for alle opplysningene, Eva. Har ikke fant døden til Anne Lisbeth Kristensdtr, moren til Henriette. FT 1865 er hun på Smedvig, Vaagens, Nordland med sønnen Gerhard. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f61865&gardpostnr=440&personpostnr=3071&merk=3071#ovre>LenkeI 1875 er hun der ennå men uten sønnen. Tror hun bor med manns bror, Anders Samuelsen. LenkeI FT 1865 er Henriette Christine i Bergen hos tanta Rachel Samuelsdtr, hennes mann og datter. Lenke. Hun ble konfirmerte i korskirken-Bergen.FT1900 er Gerhard Gabrielsen i Kristiansun med en kone og datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.