Gå til innhold
Arkivverket

[#78074] Hvordan søke i skifteprotokoller


Gjest Aslak Smedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

I noen tilfeller er det lenket opp register til protokollene, eventuelt søkbare databaser. Der verken register eller database finnes, må du rett og slett lete. Skifteprotokollene er som hovedregel ført kronologisk. Vet du når en person døde eller ble gravlagt, kan du ta utgangspunkt i denne datoen og lete etter et eventuelt skifte. Husk bare at det slett ikke var alle det ble holdt offentlig skifte etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg vil legge til, etter å ha bladd gjennom noen tusen sider med skifteprotokoller, at skiftene nok er ført inn i protokollen når de er ferdigbehandlet og avsluttet, og ikke i kronologisk rekkefølge slik de er datert i innledningen. Enkle skifter kan gjerne være ført inn i samme uka som begravelsen, men der det er innfløkte saker med advokater og greier (spesielt blant velstående mennesker) kan det ta årevis før saken er ferdig behandlet. Derfor kan du iblant komme over skifter som er påbegynt flere år før skiftene som står i samme del av protokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Det finnes også en del områder hvor det er laget oversikter over gårdene hvor skifter er holdt. Disse er tilgjengelige enten som registre på små kartotek-kort i statsarkivene, eller på mikrofilm. Jeg vet ikke hvor utbredt dette er riktignok, men for Hedmark-Oppland er det ganske god dekning på slike kort. Jeg mener at Statsarkivet Oslo også har en slik oversikt over skifter i Oslo, og at Kongsberg muligens har det samme for en del av sitt distrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

På Digitalarkivet er det også for enkelte områder laget elektroniske register. Jeg kjenner ihvertfall til at det er gjort for Larvik og Skien, disse kan du få opp via «Databaseveljaren» øverst til venstre.For egen del fører jeg et arvelaterregister for Solum og Holla mens jeg gjennomgår protokollene for Nedre Telemark Sorenskriveri: (http://solumslekt.org/kilder/skifter/). Jeg håper at andre kan gjøre noe tilsvarende så får vi kanskje etterhvert bortimot full dekning med enkle oppslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Leifs presisering er vesentlig - kronologien følger datoen for skiftets slutning. Rune påpeker også et poeng som jeg burde ha klart å få med meg i mitt innlegg. I Arkivverket er det ønsker å få skanna skiftekortene, men foreløpig har det ikke høyeste prioritet. Det bør også nevnes at det ligger register til skifteprotokoller, noen ganger også sammendrag av skiftene, på enkelte private nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.