Gå til innhold
Arkivverket

[#78077] Skrifttydning, hjelp:hvilket yrke


Gjest Eric Swane
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Nyberg

Jeg synes det står:'Oppasser' ved vielsen'Opvarter' ved barnedåpen'Oppaser' ved begravelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Eric - Mulig jeg tar feil,men jeg leser det som:Qgpasser (kvegpasser).Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Takk Stig!Du har rett! Med begrenset erfaring ute i det gotiske trengs litt fantasi og selvtillit, men med fasiten er det opplagt!Og så er det neste trinn i tolkning. Det høres ut som at han var en slags tjener, privat eller kan det ha vært i en bedrift? Kona, eller rettere sagt enka, gjorde det stort som selger og konsulent innen fjørfe og småvilt hos alle de store hotellene og restaurantene, hadde han et bein innenfor den bransjen...?Der ryr det inn melding fra Karl Johnny, takk! Dette er ikke helt lett, for også kvegpasser kan innpasses med hustruens virke! Men 'Opvarter' er svært tydelig, og da ...mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Huff, nå blander jeg sammen generasjonene, det blir ikke hans enke som er viltspesialist, så det smule argumentasjon faller helt ut ...e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei igjenn Eric - Gå inn på lenken din omkring Gulbrands død.Sjekk den første bokstaven i hans yrkesbetegnelse,kontra bokstaven stor O,som du finner flere steder på samme side.Tror fortsatt på Qgpasser! Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Må nok si meg enig med Stig Nyberg. Dette er en gotisk O - i navn på siden er det brukt latinsk O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.