Gå til innhold
Arkivverket

[#78082] Hjelp til slektskapsfloke


Gjest Mari Schumann Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Hei!Jeg trenger hjelp til å finne bindeleddet mellom noen sider i familien. Soga går som følger:Sigurd Schumann var tremenning med Marie Takvam. Men hvordan?Maries mor het Martha Sperre (f. 1901), hennes far var Knut Kristoffersen Sperre(f. 1848) og moren het Olave Jensine Larsdatter(f. 1862). Knut Sperre hadde vært gift tidligere; med Marthe Marie Jørgensdatter(f. 1850), og blant annet fått datteren Kaja (f.1881 el 1891). Disse hører alle hjemme i Borgund(Sula)/Ellingsøy, Møre og Romsdal. Kaja gifter seg med Lars Fredriksen Grytebust (f. 1880).Sigurd Schumanns bakgrunn er som følger; bindeleddet skal forøvrig være på morsiden: far Karl Johan Schumann (f. 1894, Bergen), mor Klara Elise Ludvigsen(f. 1891, Bergen). Klaras foreldre var Ludvig Elias Ludvigsen (f. 24.06.1860, Bergen) og Anna Sophie Caroline Carlsdatter (f. 02.101865, Borgund, Sogn og Fjordane).De to tingene som er sagt om slektskapsforholdet er at Sigurd Schumann var tremenning med Marie Takvam, og at Kaja og Lars Grytebust er i slekt med Klara Elise Ludvigsen.Er det noen som kan floke ut dette; jeg har mistet tråden! Mvh. Mari Schumann Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hvis Sigurd og Marie var tremenninger så var en av foreldrene deres søskenbarn. Da skulle du vel kunne regne ut dette. Sett opp navnene på et A3 ark....og hold tunga rett når du skriver....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Ja, jeg har jo sett at det burde være greit nok, men jeg får det ikke til å stemme. Om Sigurd og Marie er tremenninger, bør de ha besteforeldre som er søsken, ikke sant? Eller har jeg tenkt for fort nå? Om jeg har tenkt riktig bør jeg nok åpne for at de kanskje ikke var tremenninger, for den koblingen får jeg ikke til å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Ikke sikkert at dette hjelper, men i og med at du nevnte Sule, så er du klar over at bygdebøkene for Sula eksisterer i oppdatert versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Kanskje du må ett ledd lenger tilbake?Olave Jensines foreldre finner du her i ft. 1865 for Borgund: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1531&kenr=010&bnr=0032&lnr=000>LenkeAnna Sophie Carlsdatters foreldre finner du her i ft 1865 for Borgund: Lenke Lars Rasmussen og Karoline Rasmusdatter har samme foreldreLars: LenkeKaroline:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Og man bøyer seg i støvet!Hjertelig takk, dersom dette stemmer (noe det sikkert gjør) kommer jeg til å sove bedre. Det verste er jo at jeg selvsagt har familien Størkersen i databasen, jeg så bare ikke så langt bakover. Nå gjenstår det bare å regne slektsledd tilbake, og se hva man ender opp med.Takker igjen!!Mvh. Mari Schumann Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er vielsen til Lars og Karen Elisa, dessverre er ikke fedrenes navn oppgitt her, men stedsnavnet Fremmerholen er nevnt, se par nr. 9: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Vigra (Roald) i Haram, Klokkerbok nr. 537C01 (1819-1868), Ekteviede 1850-1852, side 203. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6406&idx_id=6406&uid=ny&idx_side=-136>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Vielsen til Caroline Thomasine med far Rasmus Størkersen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.