Gå til innhold
Arkivverket

[#78087] Når og hvor ble Hanna Karine Hansdatter, født 22. mai 1831 i Hurum, konfirmert?


Gjest Anders Holtvedt Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Holtvedt Andersen

Hei, Jeg sliter litt med å finne Hanna(Hana/Anne!)Karine (Carine!)Hansdatter sin konfirmasjon - her er hennes fødsel:LenkeJeg finner to kanditater i Hurum 1845, men jeg får ikke datoer og foreldrenes navn i tellingen til å stemme med de navnene over - Hans Andersen og Christine Borgersdatter.Noen som kan hjelpe?Mvh Anders Holtvedt Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Ifølge dåpen er Hana født på Ebbestad.Det er en gård i Svelvik.Til ca.1865 tilhørte Svelvik el.Strømmen Hurum prstgj. Buskerud.Nå ligger det i Vestfold. I 1865 bor hun i nabo kommunen min,Nedre Eiker. Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Holtvedt Andersen

Hei alle sammen og tusen takk for hjelpen - jeg er imponert. Jeg var tydligvis på villspor når det gjaldt konfirmasjonen, og hadde nok sittet hele natta for å finne den!Hun må ha flyttet litt frem og tilbake da for sønnen, min tippoldefar Carl Andersen, ble født i Strømmen 1850. Det er vel også grunn til å tro at foreldrene til Hanna, Hans og Christine, døde i Eiker da?Mette - en lite kuriositet; sønnen til Carl, Karl Henrik Andersen ligger begravet i Hokksund og bodde i Vestfossen, så mange av Hannas etterkommere bodde/havnet i ditt 'område', men helt tilfeldig senere.Mvh. Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Hei Anders Har du funnet foreldren i FT 1865. De var jo ikke gift da Hanna ble født. Ser at sønnen Carl ble født på Fure,samme plass som hennes far oppholdt seg på da hun ble født.Av ren nysgjerrighet; har du funnet noe om Carls ukjente svenske far? Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Holtvedt Andersen

Hei, nei, jeg har ikke funnet den 'ukjente svensken' og jeg antar det vil kreve masse arbeid! Jeg er litt forvirret over at Carl, når han gifter seg i Oslo her: Lenke oppgir Anders Jørgensen som far!!! Ellers er jeg ganske forvirret over Hanna sine bevegelser. Det kan se ut til at hun får ei jente som heter Ingeborg med en som heter Johannes Olsen 26.12.1852 i Hurum.Jeg skal lage et slektshefte, men det er ikke så lett ser jeg nå!Mvh. Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Hei Anders Er du sikker på at du har funnrt den rette Hanna. Er jo merkelig at ingen av barna er hos henne i 1856 da hun gifter seg. I FT i Eiker har hun jo en pleiedatter. Jeg skal en tur på bibloteket senere i dag,skal se om strømmens historie er inne,kanskje det kan gi noen svar. Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Holtvedt Andersen

Hei igjen:) - ja, Ingeborg døde ung ser jeg. Det rimer fordi jeg aldri har hørt snakk om at Carl har hatt noen søster. Ja du kan sagtens spørre, Mette! Jeg var sikker på at jeg hadde riktig Hanna til å begynne med, men jeg fikk etter hvert en følelse av at jeg måtte sjekke dette nærmere - det er så kjedelig å bruke mye tid på feil person. Hun har et meget vanskelig navn: fornavnet kan staves på så mange måter og etternavnet er så vanlig.Ellers virker jo livet hennes ganske merkelig. Hun fikk to uekte barn som trolig ikke bodde hos henne, og hun tok til seg en pleiedatter i stedet - snodig. Jeg vet at Carl ble oppfostret hos prest C.P Neuman i Hurum (i følge et barnebarn ble han lagt på trappa der som spebarn!), og jeg finner han der 1865-telling.Det eneste som er 100% sikkert om Hanna er dåpen til Carl [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1095&idx_id=1095&uid=ny&idx_side=-39>Lenke , men jeg antar jeg har riktig Hanna i og med gårdene Furu (eie) og Ebbestad er assosiert med henne. Det finnes vel ingen andre kandidater i området? Jeg trodde lenge det var henne her i post 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Hei Anderts Nå har jeg sett i Strømmens historie, finner de fleste fadderne til Hanna,men desverre ikke foreldrene. Kikka nærmere på Hannas konf. i Eiker. Der står det at hun er vaksinert 10.10 1831,da må jo hun og moren flyttet dit rett etter fødselen.Morens ettern. Borgersdtr. var ikke vanlig i Svelvik men derimot veldig vanlig i Eiker.Tipper at moren til Hanna kommer derifra og at hun var tj.pike på Ebbestad.Skal se om jeg finner ut noe om faren,Hans Andersen.Har du funnet noen av foreldrene i FT 1865? Her er hun i Ft 1875 i eiker [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=ft06241875&gardpostnr=1197&personpostnr=6882#nedre>Lenke Og her i FT 1900 i Eiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Holtvedt Andersen

Hei, når jeg søker i digitalarkivet så kommer det opp at begge foreldrene er født i 1796.LenkeHar ikke klart å finne noe som passer særlig bra for foreldrene i 1865-telling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Her er nok den rette mor til Hanna K. Konfirmert i Eiker ,de bor på kroks-eie,noe Hanna og mannen også senere gjør. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Holtvedt Andersen

Hei igjen, mulig jeg mistolker opplysningene i Digitalarkivet: Når jeg søker på Christine Borgersdatter i 'søk i alle databaser' så får jeg opp kolonnen fødd og der står det et årstall - her 1796 - i klammer. Av og til står det uten klammer! I kolonnen ved siden av står det reg, rolle og så videre.Det er nok riktig det som står over:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Hei Anders. Dette ble mye på en gang.Har sett på Carls dåp. Både han og søsteren har Gullik Halvorsen som fadder.Han er fra Eiker,men bosatt i Strømmen som de andre fadderne.Begge ble døpt i Strømmen.Prestegården lå i Hurum,for å komme dit måtte de først ro over Drammensfjorden og senere gå ca.6 km.Tror du skal ta historien om at han ble lagt på tappa til presten med en klype salt.Slike historier er det i alle fam.Jeg er oppvokst med at min oldefar var svensk rallar, i virkligheten var det hans kone som var skogfinne fra Sverige. Legger ved et bilde av området hvor Hanna vokste opp. Det ligger i dagens Mjøndalen(gærne sia a ælva,som vi fra Krokstadelva sier).Om du søker på Grn.23 brn.1,vil du se at mange av de som bodde der arbeidet på kalkfab. eller med fløting.Nedre Eiker hadde mye industri før.Lurer du på noe må du bare spørre.Du kan sende mag mail om du vil.mettfaus@no. Mvh.Mette

bilete9292.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.