Gå til innhold
Arkivverket

[#78088] Tydehjelp skifte på Frosta 1795


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Skulle gjerne hatt tydehjelp til deler av skiftet etter Mali Olsdatter Skovtrøen på Frosta i 1795(starter ca midt på høyre side):LenkeJeg forstår ganske mye av dette skiftet, men sliter med noen av navnene: Tar med det jeg forstår, og stiller spørsmål ved dem jeg lurer på:Igjenlevende enkemann var Ole Pedersen. Ellers arvet hennes søskens barn:Brorsønnene Paul Jonsen, Anders Jonsen som bodde på Bakklandet i Trondhjem, og Jon Jonsen. Etter Jon Jonsen mener jeg at det kanskje står noe? Brorsønnen Ole Olsen Røstad på Stranden(???), Ole Pedersen Engelund(???), Nils Pedersen Halden(??). Hovedspørsmål: Hva er stedsnavnene til Ole Olsen, Ole Pedersen og Nils Pedersen?Brorsønnen Ole Pedersen som var død og etterlot seg barn:Paul Jonsen som var død og etterlot seg barn: Ole Paulsen, ??? Paulsdatter 11 eller 21 år, Marithe Pedersdatter som var gift med Svend Aavigen, Lisebeth Paulsdatter som var gift med Anders Stocken. Marithe Olsdatter som var datter av Ole Pedersen. Hovedspørsmål: Hva er navnet på Paul Olsens eldste datter?Brorddatteren Marithe Jonsdatter som var død og etterlot seg barna Jacob Johansen 16 år, Peder Johansen 12 år, John Johansen 10 år,Gunille Johansdatter 14 år. Jeg tolker barnas formynder til Ole Johansen For?(Forbord??). Hovedspørsmål hva het disse barnas formynder?Brordatter Marithe Pedersdatter 21 år, og brordatter Margrethe Pedersdatter 19 år. Disses formynder var Jon Jonsen som kan se ut som om han var fra Brende, men her er jeg veldig usikker. I såfall så kan det være min forfar Jon Jonsen som var i Brenne i 1801(født ca 1771), og han var gift med Malena Guttormsdatter Brattviken/Orsand. Hvis det er som jeg tror, så var det kanskje han som var brorsønn litt lengre oppe her? Min forfar Jon Jonsen født ca 1771 har jeg ingenting på annet enn familien hans. Her blir mitt hovedspørsmål var formynderen til Marithe Pedersdatter og Margrethe Pedersdatter Jon Jonsen Brende, eller var formynderen fra en annen gård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ikke at det har så mye å si, men min forfar Jon Jonsen var i Brenne ved konfirmasjonen i 1788 og ved giftermålet i 1800(ikke som tidligere skrevet i 1801 hvor han var husmann i Aursand eller Orsand).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Er det virkelig ingen som kan hjelpe meg med dette? Jeg prøver å finne igjen noen av dem som er nevnt ved folketellinger og skifter, og finner en Ole Olsen i Stranden i Leksvik i 1801 på 46 år gift med Sofie Ingebrigtsdatter. Mulig bror av min forfar Jon var Anders Jonsen på Bakklandet i Trondhjem, og det er vel den 30-åringen jeg finner der i 1801 som Anders Johansen. 2 av barna til Marit Jonsdatter var i tjenestei Forbord på Skatval i Stjørdal prestegjeld i 1801, men så er det også stopp på det jeg finner. Har prøvd å lete i kirkebøkene for Stjørdal om eldste sønnen Jacob var døpt der uten å lykkes.Når det gjelder brorsønnen Nils Pedersen Halden(?, så finnes ikke denne gården i hele Norge i 1801 med noen Nils Pedersen. Det samme gjelder Engelund og brorsønnen Ole Pedersen. De kan være døde mellom 1795 og 1801, men gårdene finner jeg heller ikke i Leksvik, Frosta eller Trondheim ved søk i 1801. Så dermed må jeg ha feiltolket disse.Nå er det jo ikke sikkert at det er min Jon Jonsen Brenne som var arving her, men likevel skal det være riktig i det jeg skriver av når det gjelder skiftene for Frosta. Å lete etter Jon Jonsen som født ca 1771 i Stjørdal, Skatval, Trondheim og Leksvik er vel som den berømte dråpen i havet(det er fare for at det blir for mange av dem). Han er ikke født på Frosta, for alle Jon Jonsen der født 1768-1776 hadde feil kone, eller noen døde før de ble voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.