Gå til innhold
Arkivverket

[#78091] Alstahaug: Karl Albert Ovidt Abrahamsen f. 1886 i Lurøy. Hvor ble det av ham?


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Karl Albert Ovidt Abrahamsen f. 21. aug. 1886 på Sør-Solvær i Lurøy ble konfirmert i Stamnes kirke, Alstahaug, i 1902. Ved folketellingen i 1900 bodde han hos halvbroren på Sørøya i Alstahaug. Jeg trenger hjelp for å komme videre med ham:-)Hvor ble det av ham?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Det er skrevet bygdebok om området, og det kan kanskje stå om ham der?Boka heter Solværøyan-øyene og folket, utgitt 1996 av Harry Danielsen. Jeg kjøpte den boka til min onkel for 3 år siden, så den er fremdeles å få tak i. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Dersom det kan tenkast at han skifta namn, så har eg ein kandidat: Albert Klaussen, f. 21.08.1886 d. 15.02.1983. Budde i Alstahaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. -- Jeg vet ikke om dette er noe som gjelder din Karl. - Jeg har notert at Jacob Ovidt i Solvær blev g.2. 1881 m. Anne Cathrine Karsldr. -- Bl.a. fikk de sønnen Karl Albert f. 1886 og er da formodentlig en Jacobsen. --M.vh. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Og takk til dere alle tre:-) (2) Må prøve å skaffe meg den boka da. Hvis det da ikke er noen som har den og kan gjøre oppslag i den for meg:-) (3) Selv om fødselsdatoen stemmer, så tviler jeg på at han skulle ha byttet etternavn til Klaussen. (4) Det stemmer dette ja. Men ved konfirmasjonen bruker han navnet Ovidt Abrahamsen. Hans bror Johan Herlof f. 1885 brukte etternavnet Abrahamsen Ovidt. Faren kalte seg Jakob Ovidt Abrahamsen og han var døpt Jakob Ovidt ved dåpen i Meløy i 1813. Søsteren Anna Marie f. 1883, kalte seg Ovidt til etternavn før giftermålet, det står til alt overmål Ovidtsdatter et sted:-) Derfor tenke jeg at Karl også kalte seg enten Ovidt eller Abrahamsen. Men det logiske hadde jo vært at de kalte seg Jakobsen, det er jeg helt enig i:-) Johan Abrahamsen Ovidt bodde også på Alstahaug og reiste som tømmermann på forskjellige dampskip. Han var i USA to ganger for å mønstre på skip. Anna Marie Ovidt var gift Kristoffersen og bodde først i Bodø, senere på Lurøy. En av hennes sønner, John Kristoffersen, står det en del om på Wikipedia.Mvh. KjellMvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Jeg kan gjøre et oppslag i boka, men jeg rekker det ikke før i morgen. :-) Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. -- Skipper Jacob Ovidt Abrahamsen vat f.c. 1813 i Bjerangen Meløy, bos. g.1.m. Hanna Christine Parelius Monsdr, f.c. 1814 - Deres barn: a) Edel Martina, f. 1836, g.m. Johan Andreas Johansen Moflag, bos. i Sandvær. -- b) Caroline Wilhelmine, f. 1839, d. 1824, g.m. Jekteskipper Mikal Olsen f. i Manger (bos. i Mosjøen ?) -- c) Anne Malena Bang, f. 1841. -- d) Hans Ovidt, f. 1842. -- e) Jacobine Alette, f. 1849, g.m. Skipper Mons Monsen Kirkhus i Kvinsherad. -- f) Christoffer Garman Ovidt, f. 1851, g.m. Marie Kristne Paaske Johansdr., Nord Solvær. -- Jacob Ovidts u.e. barn m. pike Elen Petersdr. : g) Martin, f. 1870. -- Jacob Ovidt g.2. 1881 m. Anne Cathrine Karsdr. fra Reipvåg, Hammerfest, f.c. 1852. - Deres barn: h) Kristen Herlov, f. 1882. -- i) Anna Marie f. 1883, g.1.m. Karl Martin Kristoffersen fra Stokkvik i Lurøy., handelsm. i Bodø. - Hun var g.2.m. Kristian Jørnsa Varøy. (Nærmere opplysn. om ham mangler.) Norges 1. reg kvinnelige fisker, fyrvokter på Eggelsøya. arrest. av Gestapo i 1944. -- j) Johan Herlov, f. 1885. -- k) Karl Albert, f. 1886. --Dette er hva jeg har notert, men kan ikke garantere at alt er korrekt. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Takk skal du ha, dette var flott Alv!:-) Den eldste sønnen Kristen Herlov døde den 27. jan. 1885 av halsesyke. Anna Marie f. 1883 og mannen Karl flyttet tilbake til Lurøy og ble begge arrestert av Gestapo i 1944. Var ikke klar over at hun var norges første registrerte fisker! Dersom det da ikke var moren Anne Katrine som var det? Artig at det står at andre mannen til Anne Katrine het Kristian Jørnsa, det var nok en lokal uttale for Jørgensen. Og skipper Jakob Ovidt Abrahamsen var altså 68 år gammel da han i 1881 giftet seg med tjenestejenta si, den 29-årige Anne Katrine:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Du har vel skjønt det, Kjell? :-) I boka til Harry Danielsen om Solværøyan, står det ikke mer om hva som hendte med Karl Albert enn det som Alv Edvardsen har sitert. Altså ingenting.Det er en merknad i boka om Anna Marie f. 1883 hvor det står:FRA AVISEN85 år fyller Anna Kristoffersen den 24. juni. Hun er født på Solværøyan og har levd i Lurøy det meste av sitt liv og er bl.a. kjent som Norges første registrerte kvinnelige fisker. Hun var også fyrpasser ved Eggeløysa lykt i mange år. Som mor til John Kristoffersen kom hun til å spille en utsatt rolle i 'Lurøy-affæren' under siste verdenskrig og sammen med mannen ble hun arrestert av Gestapo i 1944. De var tyskernes fanger til krigens slutt. Nå bor Anna Kristoffersen på hybelhuset for eldre i Brønnøysund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Det står på side 358 i boka om Solværøyan at Anna Kathrine ble gift på nytt i 1899 med Kristian Mikal Jørgensen og at 'Kristian flyttet til Køtterøya ved Onøy og bodde der resten av sitt liv.' Onøy er ikke behandlet i boka om Solværøyan. Det kan vel være grunnen til at det ikke står om hva som skjedde med Karl Albert?På side 122 står det, slik Alv Edvardsen har skrevet, at det var dattera Anna Maria som ble gift med Kristian Jørnsen (det står ikke Jørnsa), mens det var mora Anna Kathrine som ble det.Ellers kan jeg anbefale boka. Innimellom er det mange fortellinger om folkene som bodde i området, og det er mye interessant å lese. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Pettersen

Hei.Det bodde en Carl A. Ovid på øya Torget utenfor Brønnøysund på første halvdel av 1900-tallet. Vet jo ikke om det er samme mann/familie som du leter etter,men han var (iflg. min mor) født en gang rundt 1890 og snakket nordlandsdialekt,så han kan være verdt å sjekke nærmere.Hilsen Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Flere av barna til Jakob Ovidt Abrahamsen som nevnes i (8) holdt til i Brønnøy - nærmere bestemt på Salhus. Disse vil komme i bind 4 av gårds- og slektshistorie for Brønnøy - men det er langt fram. Om Kjell ønsker noe om disse må du bare si fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Tusen takk til Tore for opplysningene fra boka, du er hjelpsom, og det vet jeg jo fra før:-) Ann! Dette må vel være den Carl/Karl jeg leter etter! Vet du om han var gift? Jeg har sjekket kirkeboka for Brønnøy og finner ham ikke gift der i beg. av 1900-tallet. Så sjekket jeg fødte og det eneste jeg fant som muligens kan være ham er dette:Trygve Valdemar, uekte, f. 2. nov. 1911. Foreldre: Ungk., sjømann Karl Jakobsen, Hevne, f. 1886? og pike Ragna Agnete Hanssen, Store Torgnes, f. 1888. Han kan jo ha kalt seg Jakobsen ei tid, men Hevne er jo i Sør-Trøndelag, eller er det et stednavn i Brønnøy også kanskje?Tor! Ja, det kunne vært veldig interessant om du har noe på dem, det kan jo hjelpe meg videre. Kanskje du har noe på Carl/Karl også?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Pettersen

Hei.Den Carl Ovid som bodde på Torget giftet seg vistnok ikke men fikk en sønn (født på midten av 1920_tallet)som overtok gården.(alt iflg. min mor.) (Du kan kanskje prøve med en tlf. til etterkommere i Brønnøy?)Hilsen Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Hei. Fire av barna som nevnes i innlegg 8,kan jeg si noe om.Anne Malene Bang f.1841 var husholderske hos broren Kristoffer på Salhus i Brønnøy i 1875. Hun ble gift i Brønnøy i 1879 med Nikolaus Andersen Viking. De flyttet fra Brønnøy.Hans f. 1843 giftet seg i Alta i 1872 med Vilhelmine Ulrikke Norum. Han kjøpte bruk 4 på Salhus samme år. Men det gikk ikke så bra med han, og alt i 1874 tok livet slutt. Kona reiste til Amerika i 1877. De fikk ikke barn som levde opp.Jakobine Alette f. 1849 giftet seg i Lurøy i 1871 med Mons Monsen Kirkhus fra Kvinnherad. De kom til Salhus noen år seinere. Der døde Jakobine i 1877. De fikk tre barn sammen. Mons giftet seg på nytt og reiste til Amerika. Der havnet også to av de tre døtrene deres. Når det gjelder en av dem,Hanna, f. ca. 1873 i Kristiansund - var bosted Pollan i Lurøy i 1900. Veit ikke mer om henne.Det ble gamle Jakob Ovidt Abrahamsen som i 1875 fikk auksjonsskjøte på bruket på Salhus. Han bodde ikke der, men det gjorde sønnen Kristoffer Garmann f. 1851 - som ifølge folketellinga fra 1875 kalles notbas. I original - kilden er 'Gaardbruger og Gaardeier' overstrøket. Som husholderske hadde han som nevnt søstera. Hun hadde en to år gammel sønn, Sigvald; som var født i Lurøy. Far var Sofus Pleym. Han var handelsbetjent hos Hans Ovidt.Kristoffer giftet seg i 1878 Marie Kristine Paaske Johansdtr. - søskenbarnet sitt. I 1881 fikk han utstedt bygselbrev av faren - seinere overtok han som eier. Kristoffer døde i 1899. Marie døde i 1942 på Sylteren i Brønnøy. Paret fikk 11 barn. Tre døde små, og flere ble ikke gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Hei. De to yngste som nevnes i (8) Johan og Carl Albert ble i 1918 eiere av bruk 1 på Inn-Torget i Brønnøy. I 1928 ble det overdratt til Carl. I 1949 overtok Arne Johan Ovid. Han står fremdeles som eier og bor der. Se innlegg 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Tusen, tusen takk, Tor! Dette var bare helt flott! Da er det vel trolig at også Johan, som i 1910 og 1914 står som utreist til USA (New York i 1910, Texas City i 1914) kom tilbake. Han var jo egentlig utsendt fra et rederi for å mønstre på dampskip etter at han kom til Statene, så det var nok sannsynlig at han kom tilbake. Han står benevnt som tømmermann. Igjen, tusen takk skal du ha! Flott å få så mye hjelp!:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Dette blir kanskje litt på siden av tema, men da jeg skjønner at det er mange som har god greie på denne slekten, forsøker jeg med et innskutt spørsmål. -- Far til barna til Anna Malena Hansdr. Bang, f. 1774, Mons Henriksen, blev g. en gang til m. Else Hemingsdr. - De fikk visstnok to barn: a) Hanna Pareli Monsdr. og b) Anne Malene Bang Monsdr., f. 1830. - Disse to jentene skulle da bli halvsøsken til Hanna Christine Parelius Monsdr., som blev g.m. Jacob Ovidt. -- Dersom noen hadde noen opplyning om disse, kunne det vært greit å fått med. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.