Gå til innhold
Arkivverket

[#78092] Carl Johansen Kiempe og fru Ingeborg i Trondheim,


Gjest Gunnar Andre Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Andre Myhre

Er det noen som kan stedfeste denne Kiempen i Trondheim med fødested , foreldre og giftemål med Ingeborg ? Fant 2 barn Johan og Johan Elias, født i Trondheim 1806 og 1809, konfirmert i Domkirke i 1821 og 1823. Klarer ikke å plassere dette ekteparet.Tar med lenke til Johan elias dåp. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16327&idx_id=16327&uid=ny&idx_side=-199>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Her er vielsen nummer 3 venstre side:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A10 (1802-1830), Lysninger 1804, side 32-33. Permanent sidelenke: LenkeMen jeg greier ikke se hva som står desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det står det vanlige som ikke gir vesentlige opplysninger.Unge Karl Carl Kiempe og Enken Ingeborg Kroglund. Skifteattest er forevist, men det står ikke hvem hun hadde vært gift med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Roger de Robelin:Elen Lorentzdatter Schancke ble 3/5-1772 gift på Røros med Johannes Kiempe. Jämtlands handlare i Trondheim.Johannes Kiempe ble begravet i Ålen 1 pinsedag 1814, 'en omgående tigger fra Trondheim'.Kanskje en forbindelse her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Carl ble døpt på Røros 21/5-1780, nr 32:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A04 (1767-1797), Fødte og døpte 1780, side 70. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Anderson

Hei! Vil bare si at Carl også giftet seg med Birgitte Kristine Dahl ,1824.Skjervøy,paret hadde da to jenter ,Kristianne -Elisabeth,f 1821 i Bossekop Alta og Kristianne Caroline f i 1823. Hilsen Sissel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Takk for det Sissel. Men siden søstrene har samme fornavn; Er den første død?Til alle; Er det noe sammen heng mellom disse KIEMPENE og KIEMPENE fra Møre/Kristiansund? Bare et spørsmål. Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Anderson

Nei,hun giftet seg med Mads Fredrik Andersen Grønbeck,den 22-6 1845.Og døde først 1902 om jeg ikke husker feil.Hun er min2g tipp .Skal ligge begravet på Nordstrømmen begravelses plass. Mener at også søsteren giftet seg og har etterkommere,men jeg har for og være ærlig ikke gjort noen søk etter henne hittil.Har 'hengt meg opp ' i Carl og Johannes.Jeg har også spurt om Kiempene kan knyttes til andre med samme navn .Se tema nr 70956. Har spurt både Stats arkivet i Tr hj og forsøkt med google samt kikket litt på svenske 'røtter' siden de mener at Johannes var en Jemtlandshandler. Vil også legge til at det i anerekken over Torber Embretsen står det at Johannes Kiempe ,gift med Elen Lorentzdatter Skancke kommer fra Innherrad. (Kan ikke lage lenker) men den finnes på nettet. Håper at gåten om Johannes opphav får sin løsning. Hilsen sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Sissel.Takker så mangt for svaret, å håper du får hull på byllen. Gunnar Andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy A.G. Thorsen

Hei dette var intressant...... :)Jeg leter også til opphavet til Carl Johannessen Kjempe (Kiempe)....Så langt har jeg at foreldrene til Johannes Kiempe f. 1731 d.1814 var: Carl Kiempe f. ? Dragonen, Kungliga Jämtlands Regemente, Ovikens kompani. gift med: Catrina Olofsdotter f. ?Følgende opplysninger legges til: DAHL – KJEMPE Carl Johannes Kjeempe/Kiempe died (probably between 1825 and 1829). Birgitte Kristine Dahl remarried Johan Peter Olsen and had three children with him. The churchbook mentions one of them in 1857, Lorentine Benedicte, and her mother's patronymic name is then reported to be Birgithe Kirstine Larsdtr. If this is correct, she is not the daughter of Gjertrud Dahl and Peder Gamst Stabrun.In 1846, Birgitte's son Carl Johan Kjempe, 15, (and typically named after the deceased late spouse!) crops up too, and here her name is recorded as Bereth Kirstine Dahl. I have only had access to online-churchbooks, so I have not yet had the chance to check whether this is 'our' Birgitte, but it seems very likely.Carl Johannes Kjeempe's mother, Elen Lorentzdtr, was born in Røros in 1751, the daughter of Lorentz Knudsen Skancke and Maritte Johannesdtr Nyplass. They married on May 15, 1733.The Skancke family can easily be traced online.I have been searching for Birgithe Kristine Dahls parents for years and have been recalling everywhere I could think of and the only one who can mach the right parents is Gertrud Dahl and Peder Gamst Stabrun. There is no other Birgithe in this region who maches and neighter of the other Dahl familys in Troms and Finnmark. My mother refers to that she has heard form one of the Gamst living that we are related....Jeg har notert at Birgitte Kristine Dahl var født i 1794. Mitt spørsmål er da: Er dette den samme Birgitte????? Jeg kom først over Birgitte Kristine Dahl i Talvik da hun fikk barn utenfor ekteskap med Karl Johan Kjempe. Hvis hun ikke er fra Troms er det mer sannsynlig at hun kommer fra Trøndelag. Det var kobberverket som trakk folk til Talvik/Alta. Jeg er aldeles ikke sikker på om det jeg har funnet om Birgitte er rett, men inntil videre er det jeg har funnet mest sannsynlig.........Mvh Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Anderson

Hei Tommy ,Ja her er det nok noe som ikke stemmer,men hva som er rett løsning skal jeg ikke ha noen formening om nå i kveld.Trenger tid til og se nærmere på dette.Det er i seneste laget nå.Bygdeboka for Skjervøy bind 2 side 314-15 sier Fuglesøy at Birgitte (Berith?) først var g m Johan Karl Kempe i Altens Sogn,før hun giftet seg med Johan P Olsen. Det kan jo være at unge frøken Dahl også tok seg jobb i Alta og traff Carl der hvoretter de senere vendte hjem til hennes fam.Det er i allefall det jeg har holt for sannsynelig. Karnsje vi nå endelig kan løse gåten om fam . Jeg har ikke noenting om Johannes Kiempe s far /mor og ev svensk tilknyting,vet om flere som har forsøkt på og oppklare dette. Sier god natt og takk,skal forsøke og komme tilbake i morgen. Hilsen Sissel p.s jeg er nok bare en novise i dette ,så det kan godt hende du har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Dragonen Carl [Carlsson] Kiempe (1705-1742) vid Jämtlands regemente hade enligt ministerialboken barnen: Per f.1727, Olof f.1731, Märet f.1733 och Göle f.1738. Alltså ingen Johannes noterad !.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy A.G. Thorsen

Hei igjen til alle intresserte.... Ja dette er jo spennende.... har holdt på i mange år med dette og det blir bare mer og mer interessant..... :)Det er hvertfall en kjennsgjerning at det var god kontakt med Sverige over Røros og ned til Trondheim i denne tiden. Bl.a. om en ser på Schanke-slekten... Flere etternavn som Kiel (Kyle), Bjarme, Tengelin m.f. er svensk-klingende og kan føres tilbake til Sverige.Når det gjelder slekten Kiempe (Kjempe, Kjæmpe) finner vi dette etternavnet bl.a. i Troms, Nordland, Trøndelag, Sunnmøre og Hordaland. Imidlertid kan Kjempe-selten i Nord-Troms spores tilbake til Trondheim og Røros og muligheten for at vi havner i Sverige er ganske stor....Det hender jo at ikke alle barna i en familie er døpt i samme kirke..... det hender og at skriftlige kilder forsvinner.... skulle ønske vi greide å finne denne Kiempen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Namnseder är olika, inte bara mellan länder, utan också inom varje land. Premisser och forskningsmetoder blir därmed också olika. För Jämtlands del gäller att soldatnamn generellt inte var ärftliga. Även om det förekom, kan man alltså inte utgå ifrån att soldaten Carl Kiempes barn också hette Kiempe (hans far hette för övrigt Carl Winter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy A.G. Thorsen

Heisan Karl..... Spennende informasjon....Jeg har holdt på med dette i 25 år nå...Jeg er kjent med dette, men i hovedsak går navneskikkene på tvers av landegrensene om man beholder sitt selktsnavn, samt kaller opp sine barn etter sin far/mor og svigerfar/svigermor....I Norge hadde vi navneskikker hvor de kalte opp sin førstefødte sønn etter sin svigerfar. Andre ganger sin far og noen ganger seg selv.I tillegg viseer det seg ofte i min forskning at muntlige overleveringer viser seg å være riktige.... (Jeg trodde først at slike fortellinger var oppdiktet)Et artig eksempel er at min farmors bror het Hindberg til fornavn. Jeg syns det var et rart fornavn.... Etter at jeg kom ordentlig i gang med slektsforskningen fant jeg navnet Hindberg som slektsnavn fem slektsledd bakover i tid....Min mors fars side kom fra Sverige... Hans etternavn var Gardin (soldatnavn) Da han kom til Norge kalte han seg Gardus og siden ble det fornorsket til Garden.....Det viktigste er å ikke gi opp å lete..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Jørgen Amdal

Jeg har med int. lest om Carl Johannesen Kiempe og lurer på om det fins flere Carl Johannes Kiempe. Min tilknytting til han er følgende: Skomakermester Peder Christian Steen Trondheim gift 1787 med Ingeborg Johanne Pedersdtr. Øgreen er mine aner. I 1797 fikk de innvilget skillsmisse som ble sluttført 12. mars 1802. Jeg har følgende notat om Carl Johannessen Kiempe:”Forlikskommisjonen i Trondheim behandlet 21.01.1803 følgende sak mellom Peter Christian Steen og Carl Kjempe:'De innstevnede var innklaget for hugg og slag. Saken ble henvist til retten. Partene møtte, men ble ikke forlikte.' Carl Kjempe er da benevnt som matros.Skifteprotokoll for Trondheim 16.11.1803 viser et dødskifte etter at Ingeborg Johanne Øgreen. Det går fram av skiftet at hun døde på barselseng 21.11. s.å. Datteren ble etter at skiftet var avholdt, døpt Ingeborg Johanne som moren. Faren til datteren var Carl Kiempe Trondheim, men Ingeborg og Carl var ikke gift.Etter at Ingeborg Johannes Øgreen døde i 1803 ble Carl Kiempe gift med Ingeborg Jonsdtr Bjerken. Dette går fram av skiftet etter Ingeborg Jonsdtr. sin far Jon Adams, Røros 1805 og skiftet etter hans kone Lisbet Olsdtr Bjerken i 1817 og da var Ingeborg Jonsdtr. død. (Digres sine notater. Statsarkivet Trondheim)Ved konfirmasjon av Ingeborg Johanne i 1820 er Carl Kjempe benevnt som gartner.”Mvh Ivar Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Vielsen til Enkemand Carl Kiempe fra Alten Sogn 42 år i Skjervøy 1824, nr 20:Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 4 (1820-1838), Ekteviede 1823, side 376-377. Permanent sidelenke: LenkeHva står lengst til venstre? Han mangler Skivteseddel (?) som ble anskaffet av Pastor Kildal etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Vielsen RHD:LenkeJeg trodde også først det stod Skrivteseddel, men har aldri sett dette forlangt ved vielse før, derimot skifteattest for avdød ektefelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dåpen til datteren Christiane Elisabeth 18/11-1821 bekrefter at faren er fra Tronhjem:Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Talvik, Ministerialbok nr. 7 (1813-1821), Fødte og døpte 1821, Kommunikanter 1840, side 257. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Det jag skrev beträffande namnsed i Jämtland avsåg inte vara ett debattinlägg utan en sakupplysning. Vore det så att jag endast var engagerad i min egen släkt skulle jag inte våga göra ett generellt uttalande i ämnet. Av lite drygt 200.000 födelsenotiser som finns i ministerialböckerna för Jämtland/Härjedalen åren 1636-1894 har jag registrerat/digitaliserat ca 195.000. Att dopsederna skilde sig avsevärt mellan Jämtland och Härjedalen är uppenbart i ljuset av de familjesammanställningar jag har gjort utifrån detta material.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Anderson

Hei igjen ! Det er mulig at dere mener det blir utidig blanding av kortene nå ,men jeg våger et lite spørsmål alikevel.Har noen av dere funnet eller registrert opplysninger om Elen Lorentz datter Skancke og Johannes andre barn? Kan ikke finne noe om disse heller ,hva hendte egentlig med fam etter at de flyttet til Tr hj? Det eneste jeg vet er jo folketellingen 1801. Deretter finner vi altså Johannes død i Ålen 1814. Lurer på om vi kunne komme noen vei med gåten Johannes opphav og ev slekt hvis det foreligger noe om årene 1801-14. M.V. H. Sissel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy A.G. Thorsen

Kirkebøker - Røros Trolovet 20.4.1772 Viet 3.5.1772 Johannes Kiempe og Elen Lorentsdatter SchankeDåp 1772, 5. Jul Anne Kirstine, foreldre: Johannes Kampe? og Elen LorensdatterDåp 1775, 9. Apr Maritte, foreldre: Johannes Kempe og Elen LorensdatterDåp 1778, 1. Jan Anne Kirstine, foreldre: Johannes Kiempe og Elen LorentsdatterDåp 1780, 21. Mai Carl, foreldre: Johannes Kiempe og Elen LorentsdatterElen Lorentzdatter Schancke ble 3/5-1772 gift på Røros med Johannes Kiempe. Jämtlands handlare i Trondheim. Johannes Kiempe ble begravet i Ålen 1 pinsedag 1814,en omgående tigger fra Trondheim'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy A.G. Thorsen

Elen Lorentzdatter Schancke's foreldre:Maritte og Lorentz ble gift i 1733: «D. 12 April blev Lorentz Knudsen Schancke og Maritte Johannisdatter trolovede. Caverende Jens Pedersen Schanke, Peder Kuraasen. D. 15 Maji bleve de Copulerede». Lorentz var først arbeider i gruven og deretter røstvender i 33 år. Han var så vedpakker ved hytten (Statsarkivet i Trondheim, Rkob.v, 8.8.1., resolutioner ---, 11.09.1766). Lorentz falt ved hytten og ble sengeliggende. Han døde i 1764 kun 56 år gammel: «Lorents Knudsen Schanke begraven den 14 Oct gammel 56 aar». 5Barn: (mulig det var flere...)1) Anne Margrete Lorentsdatter Schancke, født. 3 mar 1743 2) Elen Lorentsdatter Schanke, 1753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.