Gå til innhold
Arkivverket

[#78093] FT 1875 - Oslo: Fødested: Froen. Hvor lete?


Gjest Heljar Westlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Heljar Westlie

I ft 1875 - Oslo har jeg funnet en kar som er født 1849 i Froen. Kona hans er født i Oslo, henne har jeg funnet døpt. Froen er det Frogn? I tilfelle i hvilken kb når jeg skal finne dåpen i 1849?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Jeg tenkte først på Fron i Gudbrandsdal, men fant ham ikke der.Det er muligens denne som står i ft 1865 - Oslo som er personen jeg skal ha tak i: Julius Johns. Logerende Jæger ug 17 m FroenUnder ft 1865 - Frogn, står det fødested Froen på svært mange. Tror derfor at det er i Frogn min person er født, men kan ikke se at de har egen kb i 1848/49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Prøv Vestre Aker kirke, for Froen kan bety Frøen ovenfor Majorstua i Oslo. Frøen lå i 0218 Vestre Aker ikke langt unna Blindern.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Om det stemmer at det er Frogn, kan du lete i Nesodden eller Kråkstad/Ski. Muligens også Ås.Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei...Drøbak prestegjeld, bestående av sognene Drøbak og Frogn, ble skilt ut fra Ås prestegjeld rundt 1820. Det kan se ut som om det ikke ble ført egen kirkebok for Frogn sogn før fra 1871. Dersom fødte i Frogn sogn ble ført i en samlet kirkebok for prestegjeldet er du uheldig, -for kirkebøkene for Drøbak i perioden 1843-1857 er gåttt tapt i brann. Om du er heldig finner du kanskje din Julius konfirmert i Drøbak en gang mellom 1857 og 1865.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

--og kanskje er det din Julius vi finner som jordarbeider og kremmer på Søgaard under Vestre Ryenengen i Østre Aker i 1900...teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Hjertelig takk for tipsene!Dessverre fant jeg ikke vedkommende, som var musikksjersjant og døde før ft 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Hva heter egentlig kona til Julius Johs.? Kan det ha vært Elen Catharina Paulsen? Eller er det ei Petrine Lenke ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Kona heter Elen Katrine Paulsen (1846-1933), i ft 1875 står det Petrine, men tolker dette som feilskrevet fordi ved Karl Ludviks dåp i 1873 står det Katrine. Mange flere kilder senere nevner Elen Katrine og Karl Ludvik. Hun var enke i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg hadde bare håpet det skulle være mulig å finne vielsen, og ut fra dette eventuelle opplysninger her å kunne peile inn hvilken ”Froen” det er snakk om.Ved dåpen i 1871 er jo paret gift (men det ser ikke ut til å være i Garnisonskirken?). Du har vel ikke noen anførsel på hvor Elen Cathrine er konfirmert (eller døpt)?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Takk for all hjelp!Elen Cathrine var f. 03.02.1846 og døpt i Oslo Domkirke, s. 52 lnr 123. Denne f.dato er identisk med den som oppgis ved hennes død i 1933. Når vielsen var i 1871, stemmer det muligens dårlig at de hadde sønnen Hartvig f. 1869. I flg ft 1875. Antar det må ha vært hennes ue barnJeg skal sjekke mer i konf. Drøbak for å finne moren til Julius og ev f.dato. Finner jeg det er det bra, men er allikevel fornøyd med det jeg har. Lenger bakover er uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Om du ikke fant Julius konfirmert i Drøbak kan det skyldes at familien er flyttet før konfirmasjonen. Kanskje er han konfirmert et sted i Kristiania...Men hva med død og begravelse?? Julius lever i 1875, men i 1885 bor Elen Kattrine alene sammen med sine tre sønner i Ruseløkveien. Om Julius ikke er begravet fra Grønland kan han være begravet fra Ruseløkveien eller garnisonen der han tjenestegjorde og hans kone arbeider i 1885.teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Flott med vielsen. Navnet på brudgommens far er altså Johan Engebretsen.Sannsynigheten er rimelig stor for at denne Johan Engebretsen er identisk med gaardbrger Johan INGEBRIGTSEN som er fadder ved dåpen til Hendrik (Garnisonsmenigheten 4/6-1871) 4 måneder etter vielsen.Når først denne sannsynligheten er tatt, så kan man jo gå videre å anta at Mad.HAAGINE INGEBRIGTSEN som også er oppført som fadder ved samme dåp, er Julius sin mor. Hun tituleres atpåtil som Madame! Men at gårdbrukeren og madamen ikke lar seg finne i FT1865 er svært så merkelig, så jeg er slett ikke sikker på at mine antakelser peker i riktig retning.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dett er ikke lett, og denne madammen som jeg slett ikke er sikker på er ei madam, blir en gåte. Men jeg fant en mulig kandidat til å være Julius sin far i FT1865 i Østre Aker, - på Kastellet (Bækkelagshøgda/Nordstrandshøgda): LenkeIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Den 7 år gamle datteren (Anne O. Johansen) til husmannen på Kastellet (FT1865 forrige innlegg) er døpt i Drøbak (31/7 1859), og ser ut til å hete ANNE OLINE.Hennes mor er ei HELLENE MARIA ANDREASDATTER, som må være død før 1865. Hellene Maria kan eventuelt også være Julius sin mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Brikkene har falt på plass. Takk for hjelpen!Elen Katrine begynte 1897 i Raufoss Amunisjonsfabrikk hvor også sønnen Karl Ludvik arbeidet ved ft 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, det var Anne sitt funn av Julius sin konfirmasjon (innlegg 20) som ble en bekreftelse på at den spekulasjonen som ble kastet ut i innlegg 18-19 faktisk holder vann.Artig.Ja, her blir det fargerike aner å gå videre på (både vedr. Johan og Hellene).Men 'madamen' som var fadder i 1871, - hun var vel Johan Ingebretsens andre ektefalle, og dermed Julius sin ”stemor” – eller hva?Heljar: Dersom du er interessert, så tror jeg de lokale historielagene på Nordstrand og/eller Bekkelaget har endel stoff vedr. Kastellet.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Ja, dette ble en spennende historie.Jeg holder på å skrive bok om Raufoss og de som flyttet dit, men jeg tar bare med deres foreldre. På familier fra Oslo blir det ofte litt tynt fordi det er for mye kb-sider å bla gjennom. Og muligheter for feiltolkninger. Men denne familien ble det full uttelling på takket være dere på forumet, og langt utover det jeg spurte om i trådstart. Det blir i hvert fall et godt grunnlag for ev etterkommere til å gå videre bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.