Gå til innhold
Arkivverket

[#78098] Nittedalsmordet i 1920 - kjenner noen til opplysninger omkring dette ?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Hei !Jeg har søkt i Nasjonalbibliotekets Digitale Aviser og funnet litt om Nittedalsmordet 1920 , men svært sparsommelig (Kun Nordlands Avis ). Jeg har også Gogglet og funnet noe , men jeg skulle gjerne visst mer omkring denne saken.Er det noen som hart opplysninger å gi omkring saken er jeg svært takknemlig :)Vennlig hilsenJan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Sjåfør Pedersen og Marit Berg ble myrdet i Hakadal i Nittedal 19.september 1920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elisabeth ivem bergman

Har du hatt kontakt med Varingen--lokalavisa i Nittedal? Det kan være et sted å forhøre seg. Mvh.Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg la ikke merke til i farten at det var nevnt Marit Julie Berg og navn på hennes foreldre øverst på samme side i skifteprotokollen. Hennes alder var også oppgitt, og da har du henne vel hos foreldre her i 1900-tellingen:-)LenkeAlder, navn og foreldres navn passer i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Tusen takk Gunn :) Jeg overså også dette da jeg trodde hun var bosatt i Hakadal . Jeg har prøvd å lete etter begravelsen hennes. Iflg. Oslo Byarkiv tilhørte Bjelkesgate 2 Petrus Menighet. Jeg har ikke funnet henne hverken der , eller i Kampen og Grønland. Begravelsen til Kristian Waldemar fant jeg i Kampen.Mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg fant dåpen til Christian Waldemar Pedersen i Oslo Domkirke 13.09.1891. Foreldre : Henrik Christiasn Laurits Pedersen f. 1867 og hustru Maja Kaisa Andreassen f. 1867 viet 1889 står det anført.Jeg kan ikke finne dem i f.t. 1900 , nå har jeg lett i 2 timer. Hvor kan de ha gjemt seg bort ?Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Enig at det er vanskelig å finne Henrik Christian Lauritz Pedersen i Kristiania i 1900 :-) Mulig han kan være den kjørekaren her . Alder og to av fornavnene passer, men konas navn er i så fall litt omskrevet? LenkeChistian Waldemar Pedersen har jeg ikke funnet i 1900-tellingen til nå. Litt vel ung til å være ute i tjeneste?Har søkt på forskjellige navnvarianter, uten hell.Har du funnet foreldrenes vielse i Kirkebok?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn dåpen til Christian Waldemar her. Nr. 95 1891. Pussig at vi ikke finner gutten i 1900-tellingen? LenkeLurer på om du har funnet søsken av Christian Waldemar?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

De ble ihvertfall viet i Domkirken 1889 som det står nevnt nr. 45 Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 32 (1885-1902), Ekteviede 1889, side 52. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vielsen 4 aug. 1889 i Oslo Domkirke, se. nr. 45: LenkeChristian Laurits Pedersen var kusk , f. Ø.Toten.f. 10/11 1867. Hustru Maia Kaisa Andreasdtr. fra Rølanda, Sverige. f. 17/10-1867.Kan jo være de har flyttet til Toten, eller til Sverige 1900?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Tusen takk , dere er dyktige. Jeg synes også det er rart at jeg ikke finner dem i f.t. 1900. Nei søsken har jeg ikke funnet. Mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bare en tanke, kan det være at Kristian Pedersen f. 1891 var på et sykehus i 1900-tellingen? LenkeBare et skudd i blinde.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Tror kanskje Gunn har funnet riktig familie i lenke 15. Kristine Valborg f 1891 kan være feilskrift for Kristian Valdemar. Legger også merke til at de bor i Magnusgt 5, samme adresse som Kristian Valdemar i 1920 (9)Kanskje denne Henry`s dåp kan finnes og gi svar.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Konfirmant Harry Pedersen nr 31. Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kampen, Ministerialbok nr. I 9 (1899-1911), Konfirmerte 1904, side 85. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Legger inn konf til Kristian Valdemar også Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kampen, Ministerialbok nr. I 9 (1899-1911), Konfirmerte 1906, side 134. Permanent sidelenke: LenkeMvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Hilde! Jammen tror jeg det var rett familie jeg fant i lenke 15:-) Sikket en feilskrift med navnet til Kristian Waldemar. alder stemmer jo med 2. barn her som kalles Kristine Valborg . Legg merke til at det ikke står d. for datter heller ved navnet.Flott at du også fant konfirmasjoner til sønnene! Adressen stemmer jo bra.Bra detektivarbeid på oss i en gammel mordsak .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

No. 25 her er vel Marit Kildeinformasjon: Oslo fylke, Matteus, Ministerialbok nr. F 0004 (1917-1938), Døde og begravede 1920, side 20. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.