Gå til innhold
Arkivverket

[#78098] Nittedalsmordet i 1920 - kjenner noen til opplysninger omkring dette ?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Moen

No. 25 her er vel Marit Kildeinformasjon: Oslo fylke, Matteus, Ministerialbok nr. F 0004 (1917-1938), Døde og begravede 1920, side 20. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Dere har gjort et godt stykke detektiv arbeide. Men jeg sitter igjen med et spørsmål: Hvorfor oppgis det forskjellig navn på Brødrene Kristian og Harry sin mor ?Jeg må sjekke dette nærmere. Tusen takk for at dere er med på å innhente opplysninger !Vennlig hilsen Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mitt tips når med hensyn til navnet på mor, er at det kan være en skrivefeil fra Presten, likedan i folketellingen. ( Ikke uvanlig .-))Det kan jo også hende at damen har fornorsket navnet fra Maia til både Maia og mellomnavn etter år i Norge. ( Hun oppgis jo født i Sverige , Rølanda )Opplysninger funnet ved konfirmasjonene viser vel tydelig at dette er rett familie?Lykke til med historiene om disse gamle mordmysterier.Mvh.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Enig med deg, Gunn:)) Vi har sett mye skrivefeil ellers her og, er nok samme dame som er mor til begge gutta:))Her er konfirmasjonen hennes i Glemmen,sammenfaller med oppl. ved vielsen og folketellinga. vi ser og at hun flytter ugift til Xania 14 juni 1889.Permanent sidelenke: LenkeLykke til fra meg også til Jan Frode:))-Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bravo igjen, Hilde! Da har du funnet konfirmasjonen til Maia Kaisa og opplysning om hennes fødested Rølanda pluss foreldres navn: Olof Peter Andreasson og Maja Lisa Andreasdotter om jeg ikke leser feil i farten :-)Tankte jeg skulle finne flere opplysninger om dette foreldreparet, men kommer ikke inn på søk i Mormonerdatabasen i kveld.Her kan sikkert spesialister på søk i husforhør i Sverge hjelpe deg med slekt bakover.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk for at dere legger så mye arbeid i å hjelpe meg med bakgrunnstoff til historien . Jeg får legge inn en link til debatten på min hjemmeside som takk for all hjelp :)Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei. Jeg fant dåpen til Maja Kajsa i Rølanda i 1867 og datoen og foreldrenes navn stemmer. Familien oppga Stenungen som bosted ved dåpen. Rölanda ligger i Älvsborgs län.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Igjen takk for info :) Jeg har nå lagt ut en lenke til denne debatten på hjemmesiden som takk for all god hjelp.Mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Har noen tilgang på adressebøker for Oslo i perioden 1910-1919.Det kunne være intressant å se om (Kristian) Waldemar Pedersen , chaffør, har flyttet på seg ).På Forhånd takk.Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med adressebøker for Kristiania. Håper noen kan gjøre oppslag for deg her.Om vi går tilbake til skifteprotokollen i innlegg 9, og ditt spørsmål om tyding av hustru til Kristian Waldemar Pedersens hustru Kristines pikenavn, så lurer jeg på om det kan tolkes til FOGH ( Fogh) med litt velvilje tror jeg dette navnet kan passe med en dame her :-)Her er en Fogh familie med far Ingvald Fogh og flere barn , der er en datter Kristine Fogh. LenkeKan hende det er mulig å finne opplysninger om denne damen. Ikke så galt aldersmessig med Kristian Waldemar f. 1891. Ellers får jeg ikke teksten i skillingsvisa til å ha mye med den rette Taxisjåføren å gjøre.( Han var jo gift med Kristine :-)) Passer ikke så bra med en teori om kjæresteforhold, og planlagt ekteskap?? ( Skilsmisser var vel heller uvanlige på den tiden ) Skillingsvisene var vel den tidens kjendisstoff, med stor dikterisk frihet?Hvem var forresten den antatte morder? Har du funnet noen saksdokumenter her?Skal bli spennende å se om noen finner flere opplysninger i saken.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om det skulle være den rette Kristine Fogh jeg har funnet som hustru til Kristian Waldemar Pedersen, så fant jeg hennes dåp i kirkbok for Bragernes her.Se nest nederst på siden: LenkeF. 7 nov. døpt 12 nov. Christine Augusta Fogh. Foreldre: Michel Ingvald Fogh, og Mathilde Elisabeth Olsen . Familien bodde på det tidspunktet i Engene på Bragernes i Drammen.Kunne vært artig om vi hadde funnet vielsen til Kristian Waldemar Pedersen i Kristiana :-)Da ville det nok framgå om jeg har funnet den rette Kristine?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Igjen takk for hjelp Gunn:) Jeg ser utifra Nordlands avisat det var Tollefsen som var den antatte morder.Jan Frode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det hadde vært interessant å lese den artikkel i Nordlands avis som du henviser til:-) Kan du legge inn en lenke til en kopi av artikkelen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bra med kopier her, Gisle! Da er det opplysning fra skiftet i innlegg 9 ,jeg lurer på?Skifte 1920 Chauffør Kristian Waldemar Pedersen 29 år, død 19 des. i Hakedalen, Bopel Magnus g. 3.Arvinger : Hustru Kristine Pedersen f. Fogh?? Magnusgade 3? og 1 umyndig barn.Anm. av svigerinde Marie Pedersen Magnusgade 3.( Vet ikke om jeg tolker dette helt riktig?)Mitt spørsmål blir da:Hvodan kan det opplyses i artiklene at det var Kristian Waldemar og han FORLOVEDE som ble myrdet? Var han i så fall skilt fra hustru Kristine? Pussig at hans adresse er den samme som hustru og et umundig barn? Mener jeg har lest et sted at morderens navn var Paul Tollefsen, men det har jeg ikke greid å finne igjen.Her kreves nok detektivarbeid for å finne bårde rett navn på den morddømte, samt oppklaring om Kristian Waldemars hustru nevnt i skiftet :-) Adressebøker fra Byarkivet er nok stedet å lete for å finne ut hvor Kristian Waldemar bodde og hvem som hørte til familien. ( Navn på barn?) Årstall for vielsen og barndåp? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bra med kopier her, Gisle! Da er det opplysning fra skiftet i innlegg 9 ,jeg lurer på?Skifte 1920 Chauffør Kristian Waldemar Pedersen 29 år, død 19 des. i Hakedalen, Bopel Magnus g. 3.Arvinger : Hustru Kristine Pedersen f. Fogh?? Magnusgade 3? og 1 umyndig barn.Anm. av svigerinde Marie Pedersen Magnusgade 3.( Vet ikke om jeg tolker dette helt riktig?)Mitt spørsmål blir da:Hvodan kan det opplyses i artiklene at det var Kristian Waldemar og han FORLOVEDE som ble myrdet? Var han i så fall skilt fra hustru Kristine? Pussig at hans adresse er den samme som hustru og et umundig barn? Mener jeg har lest et sted at morderens navn var Paul Tollefsen, men det har jeg ikke greid å finne igjen.Her kreves nok detektivarbeid for å finne bårde rett navn på den morddømte, samt oppklaring om Kristian Waldemars hustru nevnt i skiftet :-) Adressebøker fra Byarkivet er nok stedet å lete for å finne ut hvor Kristian Waldemar bodde og hvem som hørte til familien. ( Navn på barn?) Årstall for vielsen og barndåp? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.