Gå til innhold
Arkivverket

[#78101] ID-kort under Andre verdenskrig


Gjest Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Heidal Historielag har lagt ut på nettet ID-kortene for alle innbyggere i daværende kommune, over 15 år under krigen, søkbare på navn fra alfabetisk register. Kjempebra. Kortet inneholder navn, fødested, bosted, fødselsdato. Var bruk av disse kortene landsdekkende ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg glemte jo å fortelle at naturligvis er det bilde, så kortene er altså scannet inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Niels, Var dette grensepasseringsbeviset noe de måtte søke om ? ID'ene i Heidal omfattet hele den voksne befolkningen. Jeg synes de er nyttige for sporing i den nære fortid historisk sett. Er det lite kjent blant oss ? Er disse arkivene stort sett ikke bevart ? I første instans var det politi/lennsmenn som skulle ta vare på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Helge, Jeg er født i -44 så jeg husker ikke ;-). Men jeg mener å huske att min mor fortalte att det måtte søkes om tillatelse for reise fra Østlandet der jeg er født og til Voss der jeg er døpt. Om det var til steder med militært viktige installasjoner eller generelt vet jeg ikke.Kan du gi informasjon om hvor på sidene man finner ID-kortene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg sitter med min fars grensepass DATERT 1940. Der står det:'Dette bevis gir innehaveren rett til å ferdes i følgende politidistrikter i Grensesone Vest: Samtlig politidistriker i Rogaland og Hordaland fylker.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kort fra Heidal (ca 1200 personer), er vanlig legitimasjonskort som måtte medbringes over alt. Jeg tolker innledningen til de skannede kortene at alle norske borgere skulle få utstedt slike kort. Det er derfor jeg forteller om det her. Du Niels spør hvor. Vel inne på Heidal historielag, klikker du på 70 ÅR GAMLE BILDER, helt i toppen. Hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det var fint, Ottar. Layouten og informasjonen var altså litt forskjellig, da kortene fra Heidal som sagt hadde fødested samt fødselsdato i tillegg. Hovedspørsmålet er altså: Hvor er de nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Dragseth Brekke

Jeg har maken til legitimasjonskortet på bildet over, som tilhørte min mormor, morfar og oldemor: alle hjemmehørende på Orkanger (Orkdal kommune).Info på baksiden gir opplysninger om innehaverens stilling, adresse, fødested, fødselsdag- og år, statsborgerlige forhold og navnetrekk.På baksiden står også: Dette legitimasjonskort er utferdiget av politiet etter nøye prøvelse av innehaverens identitet. Kortet er gyldig fem år fra utstedelsen. For kortet er betalt kr 1,00 - kr 0,50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg har ikke noe med dette, men hadde ikke hørt noe tidligere. Viser ellers til Lars Oves innlegg 78095 om SIH's innsigelser om arkivsikkerhet av kommunalt arkiv vedr søknader om kjøp av sykler under siste krig. I Heidal's tilfelle ble ID-kortene funnet i pappeske i kjellern til et privathus. Plassen var henvist av daværende lensmann, og nåværende gav tillatelse til skanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Til nr. 10 (ang. forskjellig layout). Legitimasjonskortet i nr. 9 er innehaverens eksemplar, mens de digitaliserte kortene som er lagt ut av Heidal historielag er lensmannens/politiets gjenpart.Slike serier fins bevart i noen lensmanns-/politiarkiv (i statsarkivene), men svært ofte ser de ut til å være kassert (eller kanskje heller /antatt/ kassert - de kan jo dukke opp i en kjeller, som i dette tilfellet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.