Gå til innhold
Arkivverket

[#78105] Nils Olsen Diseth fra Stange


Gjest Marit Nyhus
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore S. Falch

Jeg har funnet fire barn av Nils Olsen Diseth som alle var født utenfor ekteskap i Stange:Datteren Minda Elise, født 10.oktober 1898 ( [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8861&idx_id=8861&uid=ny&idx_side=-96>Lenke - Hedmark fylke, Stange i Stange, Klokkerbok nr. 9 (1883-1899), Fødte og døpte 1898, side 91). Faren Nils' oppholdssted er Østgård. Sønnen Kristian, født 15.mai 1900 ( Lenke - Hedmark fylke, Stange i Stange, Klokkerbok nr. 12 (1900-1908), Fødte og døpte 1900, side 4). Faren Nils' oppholdssted er Bøverstad. Tvillingene Borghild ( Lenke) og Arne ( Lenke), født 24.august 1902 (Hedmark fylke, Stange i Stange, Klokkerbok nr. 12 (1900-1908), Fødte og døpte 1902, side 16 og 19). Faren Nils' oppholdssted er oppgitt å være Amerika.Ved datteren Borghilds dåp oppgis det at dette var Nils Olsen Diseths femte leiermål, men jeg har ikke funnet flere barn døpt i Stange.Nils Olsen Diseths besteforeldre på farssiden, Jens Olsen og Kersti Olsdatter, var gårdbrukere på Gammelstu Deset i Åmot i Østerdalen. Ifølge Åmot bygdebok bd.2, s.294-296, drev Jens Olsen Deset stort - ved folketellingen 1865 var det 17 personer i husholdningen, og det var fire gårdskarer og fire piker i tjeneste på gården. Gården hadde en besetning på fem hester, 25 storfe, 26 sauer, 13 geiter og to griser - Lenke .Husene på Gammelstu er forlengst borte, men jordet langs veien fra riksveien opp til Deset kirke heter fremdeles Gammelstujordet.Jens Olsen Deset solgte Gammelstu og flyttet til Stange der han kjøpte gården Fokhol - se omtale i Stange bygdebok her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei ToreBåde Minda Elise og Arne dør året etter de blir født. Borghild var min nieses tippoldemor. Jed tror jeg må finne skifte/dødsfallsmelding etter Nils's mor Eli for å se om han er nevnt der.Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei ToreBåde Minda Elise og Arne dør året etter de blir født. Borghild var min nieses tippoldemor. Jeg tror jeg må finne skifte/dødsfallsmelding etter Nils's mor Eli for å se om han er nevnt der.Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ja, det er en god idé - og det hadde vært fint om du la inn her det du måtte finne om Nils Olsen Diseths oppholdssted og videre skjebne.Vet du når hans mor Eli Nilsdatter døde? - I Osen bygdebok står det at hun døde 9/9 1920, og da er det nok denne Eli Nilsdatter det siktes til - se nederst på denne siden [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1509&idx_id=1509&uid=ny&idx_side=-279>Lenke (Hedmark fylke, Stange i Stange, Ministerialbok nr. 24 (1906-1922), Døde og begravede 1920, side 297). Jeg tror imidlertid ikke at dette er Nils Olsen Diseths mor - denne Eli Nilsdatter kalles Hellen, og hun er ugift og fattiglem. Riktignok dør hun på Fokhol (antagelig Fokhol Fattighjem), men de andre opplysningene stemmer ikke. Eli som dør i 1920 er oppgitt født 1846 på Kroksveen-eie - og da er nok henne vi finner født 2.juni 1846 og døpt her som datter av Nils Eriksen og Kari Bendiksdatter, husfolk på Kroksveen - se nr. 134 her Lenke (Hedmark fylke, Stange, Ministerialbok nr. 11 (1846-1852), Fødte og døpte 1846, side 12).Nils Olsen Diseths mor, derimot, er nok denne Eli, født 15.april 1845 som datter av Nils Eriksen og Kari Larsdatter, husfolk på Korsødegårds-eie - se øverst på denne siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Fant Elis dødsfall her i Stange 13/5-1905 LenkeHennes mann Olaf Bagroen døde 7/1-1924. Regner ikke med Nils er nevnt i hans skifte i og med han ikke var hans far.Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.