Gå til innhold
Arkivverket

[#78108] Anene til Ragnhild Olsdatter Bigga fra Lebesby, Tana


Gjest Stein Arne Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Arne Jensen

Jeg er helt fersk på slektsgransking og kom igang takket være nettsiden www.geni.com hvor fjerne slektninger allerede har lagt inn store deler av min familie. Jeg har ganske fort innsett at Geni ikke egner seg til seriøst arbeid og har skaffet meg Legacy. Geni har likevel vært grei til å komme igang. Bl.a. ligger det en profil til min oldemor Ragnhild Olsdatter Bigga, som ifølge denne profilen ble født 5.november 1865 i Storfjorden i Lebesby, Tana. Det eneste jeg har funnet som bekrefter noe av denne informasjonen er:Kistrand, Klokkerbok nr. 4 (1885-1894), Ekteviede 1889, side 143.Her bekreftes fødselsår og sted. Jeg har likevel ikke klart å finne noen kirkebokside som omtaler dåpen hennes. Jeg har heller ikke funnet noen begrunnelse for etternavnet Bigga. Hun var av samisk avstamning. Det står også i referansen ovenfor at hun ble konfirmert i Lebesby i 1881. Jeg trodde det ville være enkelt å finne dette, men heller ikke her har jeg lykkes :-(Er det noen med mer erfaring som kan lede meg i riktig retning?På forhånd takkStein Arne Jensen Arguineguin, Gran Canaria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Direkte lenke til vielsesoppføringen:Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Kistrand i Kistrand, Klokkerbok nr. 4 (1885-1894), Ekteviede 1889, side 143. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9961&idx_id=9961&uid=ny&idx_side=-129>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er noe informasjon om kirkebøkene for Lebesby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Ragnild Olsdt innflyttet Kistrand i 1889 nr 1 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6772&idx_id=6772&uid=ny&idx_side=-173>Lenke Hun er født 5/11 1865 og døpt 24/6 1866I ft 1865 finner jeg en Ole Olsen Bigga med en datter som heter Ravna født i Lebesby LenkeRavnas dåp er innført i kirkebok for Nesseby/Polmak dåp nr 7 Lenke Hun er født 5/11 1865 og døpt 24/6 1866 i Lebesby, men her heter faren Ole Olsen GajaFamilien i ft 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Tusen takk til alle tre for god hjelp. Jeg er virkelig imponert over hjelpsomheten på dette forumet. Håper jeg selv kan være til nytte for andre når jeg blir litt mer erfaren. Vurderer å starte på Høgskolen i Voldas kurs i slektsforkning til høsten - for å lære å gjøre ting riktig.Anne Tonby (3): Har tatt kontakt med en som skriver på samisk slektshistorie for å få sjekket samiske navn kontra norske. Så vidt jeg vet ville Ole Olsen godt kunne hete Gaja Ole på samisk. Det jeg lurer på er om han kan ha endret tilnavn i løpet av 10 år fra Bigga Ole til Gaja Ole. Takket være et Google søk, som Odd Annar Tangen (4) foreslo så fant jeg faktisk ei som het Ravna (Ragnhild) Olsdatter Biggga. Problemet var bare at hun var født i 1834.Igjen takk!Stein Arne Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Har vært opptatt på annet hold noen dager. Får prøve å sortere her.Ang.(3) At Ragnhild flyttet til Kistrand 1889 virker riktig. Ifølge [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070227640262.jpg>Lenke så giftet hun seg på den tiden med Mikkel Aslaksen (vielse nr.9) FT1865 Lebesby ser riktig ut selv om barnet ble født november samme år (er vel ikke uvanlig med fødselsårsfeil i disse tellingene, de kan vel aldri bli annet en circa.) Ang. FT1875 så stemmer fødselsår i forhold til FT1865. Har ikke fått svar på Gaja vs. Bigga i farsnavnet. Derimot har jeg fått vite at Ragnhilds samiske navn er: Gadja-Ovlla-Ravdna (med accent på alle a-er): Det ligner veldig på Ravna.Ang. (6): Tror ikke vielsen er riktig. I vielsen jeg referer til ovenfor (Lenke) heter faren bare Ole Olsen. Både Ragnhild og faren er her fra Storfjorden som ligger i Lebesby kommune.Når det gjelder Berit som du fant så kan FT1875 Lebesby (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Stein Arne Jensen

Da har jeg fått svar fra en som skriver slektshistorie for Porsanger kommune ang. Bigga og Gaja navnene.Hans «offisielle» norske navn var Ole Olsen Bigga (etter faren Ole Pedersen Bigga), men på samisk ble han kalt Gádjá-Ovllá eller Gáijjá-Ovllá etter mora Karen Aslaksdatter (Silbba-Gádjá/Gáijá).Derfor er det du skriver i (3) og (6) Anne helt korrekt! Tusen takk for hjelpen!Stein Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Hjertelig takk! :-)Kommer forresten til Kongsberg om 2 uker. er biblioteket god på bygdebøker fra fjern og nær?Har forhåndsbestilt 2 bind om Porsanger kommune. Spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.