Gå til innhold
Arkivverket

[#78119] Navnet 'Jentoft'


Gjest Steinar Sandvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Sandvik

I Nordland fylke støter jeg på navnet Jentoft. Det er fornavn eller mellomnavn på gutter, og mellomnavn på jenter. Det ser ut til å bli brukt fleksibelt, men hva kan opphavet til navnet være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Kan det ha vært en prest fra for eksempel Gentofte i Danmark, som brukte hjembynavnet sitt som etternavn? Det har vært en ganske vanlig dansk skikk. Barn ble jo i sin tur ofte oppkalt etter presten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Her skjer det noe rart. Innlegg nr. 2 vises ikke fra temalista, bare når man går inn på tråden. Jeg får heller ikke noen post om at jeg har laget et innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Jentoft-navnet stammer nok fra presten Anders Rasmussen fra Gentofte på Sjælland, født ca 1582. Han var bl.a. kannik i Trondhjem, kapellan i Sunndal på Nordmøre og senere visepastor til Lofoten. Han ble kalt Anders Gientoft,hans etterkommere kalte seg Jentoft og etterslekten er stor, særlig i Lofoten.Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(3:) Du fikk nok (men la ikke merke til) feilmeldingen 'Feil i hovedløkka' (sto like bak 'pennen'), noe som medfører akkurat det du beskriver. Det skjer rett som det er. Det skyldes antakelig en feil i selve debatt-programmet hos DA, ev. temporært kommunikasjonsbrudd, el.l. Rart ikke Oldervoll 'får ut fingern' og retter feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Takk til Harry Aronsen! Ja, dette lyder svært sannsynlig fordi jeg har støtt på flere Jentoft-er i Lofoten. Mvh. Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.