Gå til innhold
Arkivverket

[#78126] Mellem Hernes i Bodø.


Gjest magnus andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest magnus andersen

I en gammel skiftesak i 1777, er det oppgitt en adresse/bosted som er Mellem Hernes i Bodø. Er det noen som kjenner til hvor dette stedet er. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

I følge matrikkelen (1950) finnes det tre gårder i Bodø, tidligere Bodin herred, som bærer navnet Hernes, nemlig Hernes vestre, gnr. 34, også kjent som Hernes ytre, Hernes østre, gnr. 35, også kjent som Hernes indre, og Hernes søndre, gnr. 36. Jeg antar at størstedelen av disse gårdene, om ikke alle sammen, i sin tid ble ekspropriert til fordel for dagens flyplass i Bodø. Hva Mellem Hernes kan være, er jeg usikker på, men det kan jo være Hernes søndre!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei.Hvis dere ser i Bodin Bygdebok, Bind II, del 3 vil dere finne på side 500 Terje Gudbrandsons beskrivelse av Sør-Hærnes. Her står det at Inner-Hærnes ble kalt for Mellom-Hærnes i skattemanntalla fra 1760-åra.Det er likest at dere sjøl leser det som er skrevet om denne betegnelsen, det blir for langt å ta med her.Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest magnus andersen

Jeg takker så mye for opplysningene. Nå gjenstår det å finne ut av bygdeboka for Bodin. Her bodde muligens(Mellem Hernes)iflg. skifte fra 26/4- 1777- Johan (Joen) Theting m. fam. Johan(Joen) ble begravet i januar 1777 iflg. kirkeboka. Er det noen som har mulighet å sjekke dette. Vi var nemlig av den oppfatning at familien holdt til i Bergen, fram til i går, da vi ble klar over at det hadde vært skifte etter Johan (Joen) Theting ovennevnte dato i 1777.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.