Gå til innhold
Arkivverket

[#78132] Hjelp til tydning av kirkeboksider/sjekke data


Gjest Stein Arne Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Arne Jensen

Skulle gjerne hatt hjelp til å tyde teksten for døpte nr. 28 på denne siden. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060322030346.jpg>Lenke Kan det stå 'Svend Marthin Henrichsen', født 14. april 1846.Klarer ikke å tyde navnene på foreldrene. Skulle gjerne hatt hjelp til dette.Kan denne Svend være samme person som i FT1875 for Asker, person nr. 5:LenkeLurer også på om dette kan være far til Otto Adolph som senere tok etternavnet Ulfsten:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Stein!Du har rett mht. fyrste lenka: Foreldra er 'Gaardmand Henrich Svendsen Idebøen og Hstr Marthe Pedersdr.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Jeg leser foreldrene som: gaardmand Henrich Svendsen, Idebøen og hustru Marthe .. trolig/mulig Pedersdatter, klarer ikke helt å lese første bokstav i hennes etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Er ikke sikker på at vi har rett mann her, hvor er den kirkebok lenken du har til Svends dåp fra, er den fra Id eller hvor i landet, det er vel trolig riktig person på 1865 og 1875 men 1900 er muligens feil mann ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Takk skal dere ha så langt. Beklager, skulle ha lagt inn hvor kirkeboksiden kom fra.Enningdal i Idd, Ministerialbok nr. III 3 (1832-1847), Fødte og døpte 1846, side 129Er enig med deg i at FT1865 og 1875 nok er riktige, men ikke 1900. Eneste ankepunkt er at ved sønnens dåp i 1876 så står det at han er smed og bor i Drøbak-Frogn prestegjeld. Mer enn 10 år som bakersvenn for så å bli smed? :-) Har dere anledning til å se på: Frogn i Drøbak, Ministerialbok nr. III 1 (1871-1900), Fødte og døpte 1876, side 24 Lenke - døpte nr. 22.Igjen takk!Stein Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Da er vel far Hendrik enkemann her i 1875 Lenke Skal prøve å se litt mer på den siste du nevner, finner ingen vielse for paret i Drøbak Frogn, men ser litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Kan det være samme mor Johanne som senere evnt. er gift med Sven Ulfsten på tellingen her? Det er jo ikke sikkert de ble gift heller, det står ikke om Otto er uekte eller ekte barn, eller så kan Sven Henrichsen ha tatt navnet Ulfsten ? skal se litt etter vielsen her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Her er vielsen i Ås, det er ikke Sven Henrichsen som er hennes ektemann nr. 7Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ås, Ministerialbok nr. I 7 (1854-1870), Ekteviede 1868, side 262. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Det står ved dåpen til Otto at Johanne er hustru, så da er de vel gift, da gjenstår vel muligheten for at disse kan ha giftet seg etter Sven Ulfstens evt. død, hvis Johanne er samme dame? skal se litt mer i Ås om de kan ha giftet seg der,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Her er konfirmasjonen til Otto og det står stadig Sven Henriksen som far så da er vi vel like langt da Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ås i Ås, Ministerialbok nr. I 9 (1881-1900), Konfirmerte 1891, side 123. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Tusen takk Karin! Jeg er virkelig imponert over og veldig takknemlig for ditt engasjement. Er det mulig at du har det litt på samme som meg at det er selve jakten som er spennende, ikke nødvendigvis hva man jakter på ? :-) Setter uansett stor pris på hjelpen! Også imponert over hvor rask du er! Jeg sliter med å tyde endel av kirkebøkene.Helt enig i (9). Svend var 19 år og bodde ikke lenger hjemme.Også enig i (10). Svært tenkelig at en 'dagarbeider' i 1865 ender opp som fattiglem i 1875 etter at kona døde. Må lete etter begravelsen hennes!Tror at navnet Ul(f)sten i (11) er noe han har tatt seg, kanskje uten at det nødvendigvis sto i alle papirer. Harry Julius Svendsen må være broren til Otto Adolph (som også har etternavnet Svenden som konfirmant).(12): i 1868 og foran presten kunne Svend sikkert ikke bruke sitt valgte Ulfsten. Tror det er samme. Fødselsår stemmer dessuten for begge.Tror at (12) og (13) er det samme paret. Også her stemmer fødselsårene 1846 og 1848. Yrket, smed, stemmer også. SPØRSMÅL: Kan stedsnavnet være Tollerbraaten?Ang. (14) og (15) så ser det ut til at bruken av Svendsen og Ulfsten har vært litt tilfeldig. Otto Adolph og alle hans etterkommere har i alle fall de siste 50 årene gått under etternavnet Ulfsten.SPØRSMÅL: Finnes det noe tilgjengelig register for navnebytte?Igjen, tusen takk, Karin. Føler at jeg har kommet mye lenger. Tror vi kan se bort fra Svend som forekommer i (4), (5) og (6).Det spennende nå blir å prøve å finne ut hvor Johanne Severine Evensen ble døpt og hvem foreldrene hennes var og deretter å lete etter Henrich Svendsen Idebøens dåp og foreldre på samme måte :-)Stein Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Tusen takk Karin! Jeg er virkelig imponert over og veldig takknemlig for ditt engasjement. Er det mulig at du har det litt på samme som meg at det er selve jakten som er spennende, ikke nødvendigvis hva man jakter på ? :-) Setter uansett stor pris på hjelpen! Også imponert over hvor rask du er! Jeg sliter med å tyde endel av kirkebøkene.Helt enig i (9). Svend var 19 år og bodde ikke lenger hjemme.Også enig i (10). Svært tenkelig at en 'dagarbeider' i 1865 ender opp som fattiglem i 1875 etter at kona døde. Må lete etter begravelsen hennes!Tror at navnet Ul(f)sten i (11) er noe han har tatt seg, kanskje uten at det nødvendigvis sto i alle papirer. Harry Julius Svendsen må være broren til Otto Adolph (som også har etternavnet Svenden som konfirmant).(12): i 1868 og foran presten kunne Svend sikkert ikke bruke sitt valgte Ulfsten. Tror det er samme. Fødselsår stemmer dessuten for begge.Tror at (12) og (13) er det samme paret. Også her stemmer fødselsårene 1846 og 1848. Yrket, smed, stemmer også. SPØRSMÅL: Kan stedsnavnet være Tollerbraaten?Ang. (14) og (15) så ser det ut til at bruken av Svendsen og Ulfsten har vært litt tilfeldig. Otto Adolph og alle hans etterkommere har i alle fall de siste 50 årene gått under etternavnet Ulfsten.SPØRSMÅL: Finnes det noe tilgjengelig register for navnebytte?Igjen, tusen takk, Karin. Føler at jeg har kommet mye lenger. Tror vi kan se bort fra Svend som forekommer i (4), (5) og (6).Det spennende nå blir å prøve å finne ut hvor Johanne Severine Evensen ble døpt og hvem foreldrene hennes var og deretter å lete etter Henrich Svendsen Idebøens dåp og foreldre på samme måte :-)Stein Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Beklager, trodde ikke (16) ble registrert, dermed kom den to ganger (16) og (17) :-(Stein Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Ang. vielsen (12) - klarer du å lese hvilken måned det var og hva foreldrene til brudeparet het? Må være mellom 25.april og 10. august (vielsene over og under)Skulle gjerne ha tydet hele teksten!Stein Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Hei, nå er jeg på nett igjen, ja det er jakten som er gøy, har nå funnet Johanne døpt tror jeg nr. 26Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ås, Ministerialbok nr. I 6 (1841-1853), Fødte og døpte kvinner 1848, side 152-153. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5748&idx_id=5748&uid=ny&idx_side=-79>Lenke og på tellingen i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Dette er vel Henrichs dåp nest sist høyre sideKildeinformasjon: Østfold fylke, Idd, Ministerialbok nr. III 1 (1770-1814), Fødte og døpte 1811, side 300-301. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Henrichs far Sven Ingalsen er Dannebrogsmand ser det ut som, der kan du kanskje finne noe mer, skal forsøke om jeg finner vielsen deres nå da, men det er trolig konens hjemsted som jeg må finne først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Her er vielsen ser mer ut som Sven Torgalsen/Ingelsen ? Kildeinformasjon: Østfold fylke, Idd, Enningdal i Idd, Ministerialbok nr. III 3 (1832-1847), Ekteviede 1838, side 225. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Til (12): Vielsen var 7. september, og jo, brudgommen her heter Svend Henriksen. Han er oppgitt å være født i Moss, og var 22 år gammel.Da er det vel denne Svend vi finner døpt i Moss her:LenkeHans far heter Henrik Uldsten.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.