Gå til innhold
Arkivverket

[#78137] Skifte efter Mme Friis i 1777 i Romsdal ?


Gjest Carsten Friis Fischer
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Friis Fischer

HejPå en hjemmeside skrives der følgende:Skiftet efter Mme Friis i 1777 viser rikdom. Nær 70 ting af gull og sølv etc. etc.Denne Mme Friis navn er jo Else Christensdatter Gammelgaard, og hun var gift med sorenskriver Johannes Friis som døde i 1752. Begge personer dør på Friisvold i Romsdal.Nogen som har kendskab til evt. skifter fra denne periode og for stedet Romsdal ?mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej HelgeFantastisk.Tak skal du have.Er man så heldig, at der eventuel også er et skifte efter sorenskriveren ?mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Har gått gjennom skifteprotokoll for Romsdal i aktuell periode (1752-1761), men finner ingen Johannes Friis i registeret.Mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej HelgeTakker for dit svar.Nogle hjemmesider på nettet, har også Johannes Friis til at være død 1746/47.Kunne jeg bede dig om lige at tjekke den periode ?mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Kan ikke finne Johannes i skifteprotokoll for Romsdal 1740-1751.Har også sett på register i første skifteprotokoll fra Molde Sorenskriveri 1748-1768 uten å finne noen Johannes Friis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Carsten Friis Fisher (7)Du er kanskje ikke oppmerksom på at skiftematerialet er skannet og ligger tilgjengelig her på forumet. Du finner det på den øverste blå linjen. Men det vil naturligvis behøves en del geografiske kunnskaper om Norge, samt kuinnskaper om den administrative inndeling for å kunne bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej FinnJo. Jeg havde på fornemmelsen, at det muligvis nok var lagt ud på nettet.Men jeg må nok indrømme, at mine norske gener og med det kendskabet til den norske geografi, er blevet noget tyndt, i forbindelse med at mit norske blod er blevet tyndere over flere generationer.Men det er jo nok det samme problem som I har med den danske geografi.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Du spør om stedet i Romsdal. Går du inn her [url="http://home.sandefjordbredband.net/osvaldshjemmeside/bilder/innfjordenmaandalen.jpg>Lenke så ligger Frisvold ved den høyre enden av det lille vannet du ser midt i bildet. Vannet er Oravatnet som etter sigende var fisketomt til Johannes Friis satte ut 27 småørret i det. 7 år etter ble det fisket alnelange ørret. Vil du se flere bilder fra området går du inn her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej OsvaldMange tak for de fine links.Ja. Når man ser de flotte landskaber, kan jeg jo bedre forstå Frederik d. 6. ord i 1814 'Mit elskede Norge'.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.