Gå til innhold
Arkivverket

[#78146] Ragnhild Larsdatter Valset trolovet 9/5, gift 8/7-1746 i Kvikne med Jens Iversen


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror Ragnhild må være datter av Lars Jørgensen Valset som var 18 år i manntallet for Røros 1701. Ifølge skiftet etter Lars Valsets mor Anna Jonsdatter i 1722 var sønnen på Kvikne. I skiftet etter faren Jørgen Valset 1730 var Lars Valset død og etterlot seg sønnen Jørgen 12 år (gift på Røros) og datteren Ragnhild 18 år.Vielsen i Kvikne kirke:Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Kvikne, Ministerialbok nr. 1 (1740-1756), Kronologisk liste 1746, side 166-167. Permanent sidelenke: LenkeEr det noen der ute som vet noe om Jens Iversen og Ragnhild Larsdatters videre liv? Kanskje også noen vet hvem Ragnhilds mor var og kjenner identiteten til Jens Iversen?Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant denne vielsen i Kvikne for en god stund siden da jeg lette etter noe helt annet i kirkeboka. Ville med dette undersøke om noen visste mer.Jeg så litt videre på kirkebok for Kvikne igår og fant ingen spor etter dette paret i de nærmeste årene. Dermed setter jeg strek her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hallo.Du har vel sjekket om det er skifte etter Lars Jørgensen død før 1731, og isåfall hvor på Hedmarken ? Der skulle vi finne morens navn ,og opplysninger som muligens vil gi en pekepinn om hvor barnene var ved hennes død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du har rett,Terje. Skiftet etter Jørgen Valset var naturligvis i 1731 og ikke som jeg skrev.Forøvrig vet jeg ikke sikkert under hvilket fogderi skifter fra Kvikne er å finne. Jeg har prøvd Solør og Østerdalen uten resultat. Vet noen der ute hvor jeg skal lete.I kirkebok for Røros finner jeg forresten en Anne Larsdatter Valset som fadder to ganger: 1725 på Jacob Andersen Sunds barn og 1726 på Michel Olsen Feragens barn. Anne må jo da være død før 1731.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Astrid.Dette Valset navnet. Kan det være det som idag heter Halvdagshaugen eller Gunnhildvollen ved Aursunden ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg fant plassen Valset i skifte etter Anne Jonsdatter. Sitat: ...pladzen Walset i Røraas præstegield ved østre sundet af Øresund beliggende' sitat slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Lars Valset er nevnt under Bergretten i Kvikne 3.mai 1719 .Han er der nevnt blandt de skadelidne, etter at den svenske generalløytnant de la Barre hadde holdt til der i 5 døgn med 700 dragoner og 400 hester.Hans tap var 12 rdl 3 ort 10 sk.Han nevnes der som Bergknekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Terje.Til innlegg 6: Jeg har også sett denne beskrivelsen av Valset i skiftet. Blir ikke da beliggenheten omtrent den samme som gården Valset har idag?Oluf Rygh nevner Valset som gårdsnavn i Røros, men uten referanse til kilder med stavemåte eller lign. Videre nevnes Voldset-Volden med bruker Jørgen Voldset i 1723.Det er ingen gård Valset i Røros i skattemanntallene for 1660-årene, heller ikke nevnt i Prytz: Bosetning i Røros prestegjeld 1610-1710.Jeg har tenkt som en mulighet at slektsnavnet Valset har sin opprinnelse et annet sted enn Røros. Bjørn Nyheim har i sine avskrifter fra Rørosarkivet en Lars Valset nevnt i 'ordinære utgifter' 1661.Til 7: Hvor fant du Bergretten i Kvikne? Takk for denne informasjonen.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg mener da bestemt at det langs riksveien fra Røros mot Brekken står et skilt til Valset, nordover fra riksveien før avkjøringen ned til Feragen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk skal du ha Terje. Jeg har nå stilt spørsmål i forum for skanna skiftematerial: Hvor finnes skifter for Kvikne, eventuelt den Bergretten som du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Valset er en meget gammel matrikkelgård i Brekken sokn, og som Tore sier (9), ligger den ved veien østover fra Røros. Jeg har vært på gården for å 'lukte røtter'. Henning Jørgensen Valset (bror til Lars) er min stamfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ad 9 og 12. Det jeg nevner i 5 må vel være den samme gården ? Forstørret bare opp Norgeskartet på nett og de navnene kom opp. Mulig jeg tar feil. Den ligger fint til ved Botnen i Aursunden. Selv er jeg etterkommer av Gunnild Valset og Jacob Sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Terje, du er på rett sted. Gården heter Valset, Halvdagshaugen og Gunnhildvollen er deler av Valset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk Johan. Da var jeg ikke så langt unna alikevel :-) Noen som vet hvem som eiet gården i 1700 og før ??Astri. Hvis Jens Iversen er gift med vår Ragnhild Larsdatter Valset, så har jeg sett de som faddere og kirkegjengere t o m 1752 foreløpig. Men ingen barn funnet etter de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Terje, jeg fant også ut at de ikke hadde noen barn i de nærmeste årene etter vielsen. Jeg så ikke så mye på Communicantene.Jeg sitter nå her med J Prytz: Beretninger om Bosættningen i Røraas Præstegjæld 1610-1710. Utdrag af Guldal Fogedregnskaber og andre Kilder (trykt i Røraas 1937).Jeg tror ikke det er nevnt noen gård Valset her innenfor den perioden dette heftet dekker.Jørgen Valset er imidlertid nevnt et par steder i Matrikuleringsforretningen 21/8-28/8 -1688. Jeg skal se nærmere på hvor han er nevnt og kommer tilbake med resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Matrikuleringsforretningen 1688:Omkring Einarswohle:Jørgen Walset har en liden Vold.Udi Engfløtdalen:Jørgen Waldset en Settervold med smaa Engesletter i Ko. May. Alminding. 3 Marklaug.Feragens Indbyggere omkring Røraas Kaaberwerch paa den søndre Side Øresund:Jørgen Waldseth nogle smaa Myrsletter udi samme Circumference. 2 Marklaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Oppgaven (for matrikuleringskommisjonen) var at taxere og skyldsætte gaarder, sætervolde, engsletter og rødningsplasser omkring Røros. De fleste blev at skyldsætte helt fra nyt av, i alt 154 steder blev matrikulert - nogle af de ældre gaarde blev forhøiet.Jeg vet ikke om dette er svar på ditt spørsmål, Johan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Delvis, men det framgår ikke om sjølve gården står et annet sted i matrikkelen. Navnet tyder jo på at dette er en gård fra vikingtida eller litt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det som står hos J Prytz, er at den vanlige matrikkelen for 1688, tilsvarer matrikkelen for 1680.Den står der på side 52: Fogdens matrikkel over alle jorder og jordparter i Aalens tinglag. Derav fra Røraastrakten. Ialt 16 gårder, men ikke Valset.Dette har undret meg mer enn en gang - at jeg ikke ser Valset nevnt under noen matrikkel i dette heftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg ser nå i Røros-boka at Valset omfatter mange gårdparter. Gården kan ha ligger øde etter Svartedauen og gått ut av matrikkelen, så ser det ut til at den må ha blitt tatt opp igjen etter 1650. Jørgen Valset sin part har faktisk bruksnummer 156, det tyder på sterk oppdeling. Interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Spennenede dette her . Jeg fant en liten nøtt jeg trenger litt hjelp til å finne ut hvor hører til.Da Jacob Jacobsen Sund døpes i september 1726 i Røros, er fadderene:Malene Brun,Anne Larsdatter Walset,Hr Directeur Bredahl,Monse Svend Brun, Mentz Gundelach.Hvem er denne Anne Larsdatter Walset som i 1726 er fadder på Røros? Den Lars vi sålangt vet om hadde kun to barn nevnt i skifte Jørgen og Ragnille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.