Gå til innhold
Arkivverket

[#78147] Ingebor Bergersdatter, Høland


Gjest Gro-Monica Roos
 Del

Recommended Posts

Gjest Gro-Monica Roos

HeiIfølge Gårds- og slekthistorie bok for Høland og setskog bind 1, s 45 har Berger Madsen og Marte Eriksdatter en datter Ingebor Bergersdatter f.1819. Ifølge Family research gifter hun seg i 1844 med Zyprian Christensen i Høland. I protokollen står det at hun er 32 og 31 år gamle. Dette får jeg ikke til åå stemme med hennes fødselsår. Dessuten klarer jeg ikke finne Zyprian født. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Da (Josephine)Bolette blei døpt i 1849, var foreldre Cyprian Christensen Kongtorp og INGEBORG. Så navna er nok litt feil i folketellinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro-Monica Roos

Hei Han kan ha giftet seg på nytt. Har funnet ut i samme slektbok som jeg nevnte i starten at hans kone Ingebor døde i 1849 (i Høland). De fikk to barn, Anne Mathea (f 1845) og Josephine Bolette (f 1849).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Hei Roos! Hvis du ser på tellingen i 1865 og 1875 står Christiane/Kristiane født 1859 på begge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Siden du vet at 1. kone døde i 1849 er det trolig hans annen kone Ingeborg Sofie født 1813 som da står på tellingene her, de fikk Emilie i 1854 og nevnte Christiane i 1859 legger lenke til dåpen hennes her, skal se litt om det er en vielse til etter 1849 da. Kildeinformasjon: Akershus fylke, Høland, Ministerialbok nr. I 10 (1854-1861), Fødte og døpte 1859, side 103. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Sjekket dødsfall 1849 og finner Berger Madsen, trolig hennes far død i desember 1848 og kanskje begravet 1849 så jeg lurer på om det kan ha blitt notert feil person død i 1849, Ingeborg Sophie Bergersdatter er jo litt av et sammentreff hvis han var gift med 2 med samme navn, men det skjer vel! Legger lenke til dødsfallet her Kildeinformasjon: Akershus fylke, Høland, Ministerialbok nr. I 9 (1846-1853), Døde og begravede 1849, side 258. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Det dør faktisk også en Ingeborg Bergersdatter i 1849, men teksten er vanskelig å lese her, men det ser ikke ut til at hun er på Kongtorp, så du får se litt på det ! nr. 78Kildeinformasjon: Akershus fylke, Høland, Ministerialbok nr. I 9 (1846-1853), Døde og begravede 1849, side 263. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Lenke til vielsen i 1844 nr. 42 faren er Berger, Drøverud stemmer det med din? Skal se på Ingeborg født 1813 !Kildeinformasjon: Akershus fylke, Høland, Ministerialbok nr. I 8 (1827-1845), Ekteviede 1845, side 343. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Denne Ingeborg hadde far Berger Olsen Drøverud tror jeg det står, så kanskje det var en sammenblanding her nr.13Kildeinformasjon: Akershus fylke, Høland, Ministerialbok nr. I 6 (1794-1814), Fødte og døpte 1814, side 148. Permanent sidelenke: Lenke Da stemmer vel det at Berger Madsens datter Ingeborg døde som nevnt i 1849 men at hun ikke var gift med denne Zyprian, eller hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Anne Mathea i 1845 er nok datter av de forannevnte Zyprian og Ingeborg Sophie, som da trolig ikke er 'din' Ingeborg nr. 161Kildeinformasjon: Akershus fylke, Høland, Ministerialbok nr. I 8 (1827-1845), Fødte og døpte 1845, side 143. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Ingeborgs dåp, hun het 'bare' Ingeborg og ikke Ingeborg Sophie, se nærmere på dødsfallet til Ingeborg i 1849 jeg kunne ikke helt lese om hun var enke, gift eller ugift litt utydelig skrift, men hun kan jo ha vært gift med en annen, vet ikke om du tyder det selv, eller om noen hjelper deg, Ingeborg nr. 50 Kildeinformasjon: Akershus fylke, Høland, Ministerialbok nr. I 7 (1814-1827), Fødte og døpte 1819, side 32. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro-Monica Roos

HeiI Gårds- og slektshistorie bok for Høland og Setskog, bind 1, side 62: Brudal, bnr 5 (under Kolstad Gnr. 148)side 45 BERGER MADSEN, f. 1789 på Gadderud, d. 1848, gift 1816 med Marte Eriksdtr f. 1780 på Halvordsrud, var neste bruker på Kulterud (under Stakabu. Hvor lenge Berger og Marte satt på plassen vet vi ikke, men i 1828 flyttet de til Nes fra Brudal av Kolstad. Berger flyttet etter hvert tilbake til Setskog, og han døde i 1848 på Rørvikengen, som legdslem. Barn: a) Anne Marie f. 1815 d. 1880 på Spjutvik, goft 1839 på Skjeggenes med Kristian Kristiansen Bråten. b) Ole f. 1817, utfl. 1828 til Nes c) Ingeborg f. 1819, utfl. 1828 til Nes, d. 1849 på Mortøya.Her ser du at Ingeborg ble født i 1819 og døde 1849 på Mortøya så da stemmer funnet du har gjort (13). Her bor hun på Mortöen som det også står i gårds- og slekthistorie boken. Jeg klarer ikke tyde hva som står foran navnet hennes da hun dør.Når jeg gjorde et søk på familysearch fant jeg kun en Ingebor Bergersdatter gift, og hun var gift med Zyprian Christensen. I gifte protokollen fant jeg de og der er hun oppført med Berger som far, og han er fra Dröverud.Innlegget (15) tror jeg er feil. Såvidt jeg kan tyde er mor en anne -ett eller annet-. Mor til Ingebor heter Marte Eriksdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Den nr. 15 jeg nevner er den Ingeborg Sophie som var gift med Zyprian, hennes far var Berger Olsen og ikke Madsen, så jeg tror altså at din Ingeborg ikke var gift med Zyprian, ser du på vielsen er hennes far Berger Olsen, og hun er i live ved 1865 og 1875. men det er bare slik jeg leser kirkebøkene og kun et forslag ! Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Legger inn dødsfallet til Ingeborg Bergersdt i 1849 fra klokkerboka LenkeSynes det står at hun var døvstum og vanvittig, død av vatersott

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.