Gå til innhold
Arkivverket

[#78149] Troms , Johanna Petriche Larsdatter


Gjest Tove Tjøstheim Eek
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Jeg leter etter foreldre til Johanne Petriche Larsdatter f ca 1804, i Troms . Hun dør i 1859 , begravelse dato 25 juli 1859 , hun bor da i Henrikvigen , Tromsøsund .Hun gifter seg 24 oktober 1828 Tromsø -hennes alder da oppgitt til 24 år , brudgommen heter Johan Pauli Tharaldsen -hans alder 39 , han er f 4 jan 1799.Ved vigsel er begge oppgitt å være fra Bakkejord . Er det noen som vet noe mer ? Takknemlig for gode tips . Hilsen Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Her har du navnet på mor også;)Name: Johanna Larsdatter Gender: Female Baptism/Christening Date: 05 May 1805 Baptism/Christening Place: LENVIK, TROMS, NORWAY Birth Date: Birth Place: Death Date: Name Note: Race: Father's Name: Lars Olsen Father's Birthplace: Father's Age: Mother's Name: Malena Olsdr Mother's Birthplace: Mother's Age: Indexing Project (Batch) Number: C42547-1 System Origin: Norway-VR Source Film Number: 127118 Reference Number: 2:1RTJSF7 Collection: Norway Baptisms, 1634-1927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Tusen takk Lisbeth , opplysningene dine blir satt pris på. Det må være 'min' dame . Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Johanna finner du her som nummer 6 venstre side:Kildeinformasjon: Troms fylke, Lenvik, Ministerialbok nr. 2 (1784-1820), Fødte og døpte 1805, side 79. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Tusen takk for god hjelp.I løpet av noen timer er problemet mitt løst.Med takk , hilsen Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Her er litt mer info om Johanna og Johan Pauli: Side 61 venstre side midt på nederste halvdel. 3. s. e. påske = 05.05.1805 i Lenvik Kirke [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9700&idx_id=9700&uid=ny&idx_side=-68>Lenke Her er hun innført med begge navnene (Johana Petricha) Her er dåpen til Johan Pauli, den første på venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Det synes for meg som anene til Johanna går tilbake til Sverige på slutten av 1600 tallet. Det var en Peder Michelsen, f. ca 1716 som kom og bosatte seg på Eriksjord, Vikran, Tromsøysund. Han hadde minst 4 barn (som jeg har funnet) et av disse var Martha Pedersdtr. f. ca. 1758, hun ble g.m. en Ole Hansen på Mjelde i Tromsøysund. De er foreldrene til Malene Olsdtr. som er mor til Johanna Petrika Larsdtr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Tusen takk for god hjelp, ett lite spørsmål-finnes det bygdebøker for dette området? Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Johanna Petriche Larsdatter ca. 1805 var datter av Malene Olsdatter (Bakkejorda) og hennes 1. ektemann Lars Olsen fra Brokskar. Malene var gift tre ganger. Malene var datter av Ole Hansen f: ca. 1749, vi vet ikke sikkert hvor han kom fra, men han kom og overtok gård på Bakkejorda. Gift 1777 med Johanna Willumsdatter f: 1755 på Malangseidet. Av mange søsken ble det Malene som ble sittende på hjemplassen. Johanna Petriche gift i 1828 med Johan Pauli Taraldsen f: 1799 på Kvalnes (Bakkejorda). Faren Tarald Haldorsen gift i 1782 med Bereth Hansdatter (fra Mjelde) og i 1795 med Marith Abrahamsdatter fra Baltestad i Hillesøy, eldste datter av Abraham Baardsen og Ellen Pedersdatter. Johanna og Johan bodde en tid i Håkøybotn, men senere i Henrikvik i Kaldfjord. I 1875 var Johan enkemann og bodde da hos en sønn på Tisnes. Problemene du har kommet ut i er den nesten uleselige Kirkeboka de seks første årene av 1800, hvor det også er mangler, Malenes tre ekteskap: med Lars Olsen, Kield Erichsen og Gregus Manassen, og navnelighet. Ole og Martha nevnt i 9) slo seg ned på Kvitbetrgan (Strømmen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

(13) Hvis jeg forstår deg rett så var det altså 2 stk Ole Hansen på Bakkejorda i dette tidsrommet: Ole Hansen g.m. Martha Pedersdtr. (bosatte seg på Strømmen) og Ole Hansen g.m. Johanna Willumsdtr., og det var det siste paret som var foreldrene til Malena Olsdtr. ?Det tredje giftet til Malena Olsdtr. med Gregus Manassen i 1814, er jo det som er omtalt i 'Kulturminner fra Gamle Hillesøy' under Øyfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ole Hansen var som nevnt bruker på Bakkejorda. I 1801 bor en ugift søster Eva hos ham. Vi har spurt oss om de kom fra Grøtfjord. Men jeg har noen papirer, som jeg ikke har fått bearbeidet, som tyder på noe annet?. Kona Johanna kom fra Malangseidet. Hennes foreldre Willum Olsen og Malene Olsdtr.? Jansdater. Jensdtr? kom fra Saltdalen i 1750. Ole og Johanna hadde syv barn. Lars Olsen f: 1767 i Brokskar av foreldre Ole Larsen og Synnøf Frandsdatter (fra Vengsøya). Malene hadde barn i alle tre ekteskap, og med etterslekt i dag. Den andre Ole Hansen var f: i 1757 på Sør-Mjelde av foreldre Hans Monsen (Mogensen) og hans første kone Martha Clausdatter (fra Sør-Mjelde). Hans Monsen (fra Ansnes) bodde på Løksletta sør på Mjelde og grensende til Bakkejorda. Ole gift i 1789 med Martha Pedersdatter, var født i Sverige. Hun var datter av Peder Michelsen og Martha Larsdatter på Erichsjorda (Vikran) under Bentsjorda. Ole ryddet plassen Kvitbergan (Strømmen) under Prestregården. De hadde ingen barn, men flere fosterbarn som kan følges opp til vår tid. Etter mange år sa Ole fra seg plassen som da ble lagt for skyld og solgt. Ole og kona fikk kår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Det var grei og opplysende avklaring. Stemmer at jeg har blingset på navnelikhetene, nå er alt rettet opp. Takk skal du ha Alvin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ang. innl.10 11): Nei, det er som nevnt ingen Bygdebok for aktuelle område. Det som nevnes i innl. 11) var en 'mal' for bygdebok som en entusiastisk person i sin tid laget, men det ligger vel for tiden nede. Slekt- og lokalhistorisk forening i Tromsø har i flere år arbeidet med hefter, med mange bilder, som dekker de forskjellige bygdelag. Flere hefter er alt utkommet og flere kommer. Heftene skrives av personer med lokalkjennskap til områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Da vil jeg få takke for god hjelp .Det er alltid hyggelig å få hjelp og det å få yte hjelp er en annen god ting med Digitalarkivet´s lesere . Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Ang #18.Det er jeg som er den entusiastiske personen, og ja - trua på folks vilje til dugnadsarbeid var nok i største laget.Men det betyr ikke at hverken siden eller ideen ligger nede.Jeg har selv samlet sammen en del grunnmateriale til de ulike gårdene, og lagt dette ut på siden.Med et snitt på 116 unike besøkere ukentlig, og en hel del positive tilbakemeldinger fra folk som finner siden nyttig, så ser jeg ingen grunn til å stenge den.Dugnadsarbeidet med Tromsøysund bygdebok har ikke blitt noen suksess så langt, men skulle noen få skrivekløe så skal det fortsatt tas i mot med stort takk.Jeg vet ikke om det er du, Alvin, eller foreninga som sitter med copyrighten til dine artikler i Yggdrasil. Om ingen har økonomisk interesse i disse, og det kunne gis tillatelse til at disse kunne legges ut, så ville det være et kjempeløft for siden.Mvh Per Inge Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Tove. Hvis du er etterkommer. Har du etterslekten til Johanna P. Larsdtr. Har en del. I den grad du er interesert, ta kontakt bijensse at online dott no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Steinar Nyløkken

Hei! Så du hadde spørsmål om Hedvig Vibe-Rheymer mv. i et annet tema.Har du opprettet et eget tema for det?Har noen opplysninger til deg... ;-))/S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.