Gå til innhold
Arkivverket

[#78153] Hjelp til tyding. KB fra Dals Ed, Sverige. Vielse 1835


Gjest Solveig Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Hanssen

Benyttet meg for en tid siden av gratis abb. på AD Online, Sverige og fant lysn/vigsel i 1835 til mine 2 x tippoldef Anna Børjesdtr f 1811 og Andreas Pe(h)rsson f 1813 i Dals Ed. (Takket flott hjelp i tema 52189 i bl.a innl 251 har jeg parets barn. Lenke )I 1. kol vedr vielsen tyder jeg det står 'begge fra Kohlslãtt' og i 3. kol tyder jeg hennes fars navn til 'Børje Olofsson'. Videre, at han 'samtycker skriftelig til giftermålet'.Deretter nevnes stedsnavn. Jeg tror det første er 'Lyseskog under', navnet deretter klarer jeg ikke og jeg er ikke sikker på om det ligger i Dals-Ed. (I KB-en er det bindestrek etter 3.bokstav i siste stedsnavn. Mulig det kommer svakt frem i vedl. lenke).Kan noen hjelpe med å tyde stedsnavn vedr. Annas far Børje Olofsson? Håper med det å kunne finne hva Annas mor het og om Anna hadde søsken.Utklipp fra vigselb. Dals Ed E:1. Side 17. nr 8 (År 1835)

bilete9298.dals ed.  anna og andreas.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Bildet kom ikke gjennom. Håper på bedre lykke denne gang, hvis ikke trenger jeg ssistanse og må få komme tilbake på nytt.Utklipp fra vigselb. Dals Ed E:1. Side 17. nr 8 (År 1835)

bilete9299.dals ed.  anna og andreas.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Solveig.Her er (forhåpentligvis) et mindre utsnitt. Kanskje andre ser hva som står her. Skal se mer på det etterpå.Mvh Anne-Lise

bilete9302.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Mine hjerneceller har jobbet på høygear!Hjertelig tusen takk Anne-Lise! Utrolig snilt av deg og hente opp bildet og legge det inn for meg.Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Solveig.Jeg har ikke funnet ut hvor Anna Börjesdotter kommer fra. Jeg ser ett sted at hun er født i Ed og et annet sted står det Toft (?) tror jeg. Jeg vet ikke riktig hvor det er ennå. Jeg har heller ikke greid å tyde hvor faren Börje Olofsson kommer fra.Anders, derimot, ser ut til å ha vært dreng på flere gårder: Jeg har funnet ham på Skalltorp, Hindalebyn Westre, Hökedalen Norre, og selvsagt Kohlslätt, hvor han og Anna kanskje traff hverandre ble viet og flyttet sammen til Vestra Ed. Jeg har funnet tilbake til stedet han bor med foreldrene, som er på plasser under Näs - først Botten, deretter Hagen torp. (Dals-Ed husforhör 1834-1840 s. 96) Jeg vet ikke om du allerede har foreldrene hans, men de er som følger: Pehr Börjesson f. 1765 og Maria (Maja) Andersdotter f. 1772. De kom til Näs Botten i 1831 og flyttet fra noe jeg tolker som Räsen eller Råsen (?)På Näs i perioden 1822-1826 bor også en Lars Børjesson f. 1767 og kone Britta Germundsdotter f. 1769 og på en plass som heter Damkasen bor en Bengt Börjesson f. 1780 og kone Karin Jonasdotter f. 1782. Lars og Bengt kan være søsken av Pehr Børjesson.Det ble ikke tid til helt systematisk leting, men dette skulle være riktig. Det er en Anders Pehrsson til på de samme plassene, men han er født i 1810. 'Din' Anders/Andreas er født 17.06.1813.Vennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei igjen.Kan det stå: 'Fadern Börje Olofsson på Lyseskog under Gilland i Steneby samtycker'? (Jeg ser ikke at det står noe om 'skriftlig'.)Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Fant noe som lignet her:Födelseregister Nedre Ullerud-F2 (176302)Registret är senast uppdaterat:2008-12-02Sidnummer: 31Födelsedatum: 1811-10-15Dopdatum: 1811-10-15 Kön: K Förnamn: AnnaAdress: Östra Deje Adress, normaliserad: Östra DejeFaderns förnamn: Börje Faderns efternamn: OlofssonModerns titel: H. Moderns förnamn: Maria Moderns efternamn: JansdotterModerns ålder: 19 årÖvrigt 1: Fadd: Nils Andersson och dess h. Anna Nilsdotter ibm.Stedet er noen mil nord for Forshaga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Glem familien over, denne Anna Børjesdotter giftet seg med Magnus Månsson og ble boende i Østre Deje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Det var ergelig, Eva. Jeg har ikke lett noe i kirkebøkene etter innlegget mitt, men jeg har lett etter mulige gårds-/stedsnavn i Älvsborg som begynner på G, bl. a. her: Lenke uten å finne noe som likner stedet Börje Olofsson oppgir ved datterens vielse. Som Solveig sa, behøver jo ikke denne gården ligge i Dals-Ed i det hele tatt. Det er jo ikke så langt til Värmland herfra.En annen ting: Jeg fikk ikke e-postvarsel om de to siste innleggene mine i denne tråden. Gjorde du? Kanskje trådstarter heller ikke får varsel, da?Vi får titte videre. Kanskje det er noen som er kjent i Dals-Ed som kan gjenkjenne gårdsnavnet?Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det finnes en Börje Olsson på sodattorpet Lysekas (senere var han på Dalen samme sted) under Gillanda i Rölanda. Han var født i Nössemark 1777 og gift med Anna Olsdotter født 1784. Börje hadde soldatnavnet Bång. Han var også en tur innom Tøftedal på et soldattorp under Bön. Mulig datteren Anna er født der. De hadde ved hf jeg har sett på, sønnen Olof født 1804.Nå må jeg i barneselskap...Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

HeiSå flott at du fant dette! Jeg sjekket på Gillanda ødegården i 1814 og her er jo Anna f. i 1811. :-) (Bilde fra [Älvsborg]Rölanda, AI:2, Husförhör, 1806-1815, 0/115)Jeg skal se videre på senere husforør og se om jeg kan finne dokumentasjon av at Anna flytter til Dals-Ed.Mvh Anne-Lise

bilete9342.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Jeg finner ikke fødte i 1811 i Dals-Ed. Noen steder står det at hun er født i Ed, andre steder står det L og jeg har også sett Töft. som kan være forkortelse for Töftedal som er anneks til Ed. Her ser det ut til at hun kommer fra?? tilflyttet fra Bön? Dals-Ed hf A:I7 1827-1833, side 14

bilete9343.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, igjen.Liv fant nok den riktige Anna. (Hvordan greide du det, Liv? Søkte du på soldatregisteret føst?) Jeg tror du har rett i at det er en forkortelse for Töftedal, Eva. Liv sa de hadde bodd der på et torp u. Bön.Foreløpig har jeg funnet familien videre på Dalen under Gilleland (torpet Wasen/Wafen) i 1815-1820 og på Dalen i 1821-1826. Familen består i denne perioden av:torpare Börje Bång f. 1777 i Näs sc. og hustru Anna Olsdotter f. 1780 i Rölanda, Olof f. 1804 i Rölanda, Anna f. 1811 i Töft. (Töftedal?), Andreas f. 1815, Hans f. nov. 1818 og Johannes f. 1821, alle tre i Rölanda.Om Anna står det at hun flytter til Ed i 1824, så dette styrker antakelsen, ikke sant?Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Forutsatt rett familie:Børje Olsson Bång 1777-1850Anna Olsdotter 1780-1830Olle Börjesson 22.05.1805gift med Catrina Segolsdotter 16.06.1800, ingen barn.Eneste Anna med soldatfar Bong jeg finner i Töftedal er denne. Presten kan jo ha bommet på fornavnet. Mors navn stemmer og Böström er under Bön.Andreas Börjesson 1815Hans Börjesson 1818Johannes Börjesson 1821alle døpt i Rölanda.

bilete9344.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Litt usikker på hvorfor kommentaren til bildet havnet midt i barnerekka, men sånn gikk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

På Böström bor Börje Olsson Bong med hustru Anna Olsdotter og sønnen Olof. Töftedal hf 1805-1810, side 46Dødsfallet til Børje Bong var i hf Rölanda 1846-1850, side 246. Olles ekteskap med Catrina var hf Rölanda 1835-1840, side 170. De giftet seg i 1836. Anna Olsdotters død i 1830 er på hf Rölanda 1827-1834 side 64.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Så dåpen var i Töftedal, altså? Jeg fant familien her på Bön i 1810, (innflyttet i 1809), men da var jo ikke Anna født ennå. Jeg fant dem ikke her i neste periode, men sidene i kirkeboka er veldig mørke og vanskelig å lese.Jeg tror dette må være riktig dåp, Eva. De bodde på BöSTOM (soldat-stom) i Töftedal i 1810. Hvor har du funnet dødsdatoene og vielsene til søsken? Dette var moro!Vennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Se, nå fikk jeg svar før jeg fikk lagt inn spørsmålet. :-) Så ikke at det var kommet et nytt innlegg..Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei!Dere er bare helt fantastiske. Jeg er så imponert og takknemlig for tiden dere har brukt og bruker for å hjelpe meg i å finne 'min' Annas foreldre. Jeg er målløs og full av beundring over dere!Til alt overmål ser jeg at Anne-Lise i innl. 5 også synes å ha funnet foreldrene til Annas ektemann Andreas Persson.Jeg hadde lite i utgangspunktet og har derfor ikke kunnet bidra med mer i jakten på Anna Børjesdtr foreldre.Tusen takk, jeg er så utrolig glad!Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.