Gå til innhold
Arkivverket

[#78167] Noen med nettilgang til svenske husforhörslängder? Gillberga, 1860-årene


Gjest Sten Høyendahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

I 1860 kom tre søsken fra Gillberga i Värmland til Hole: Anders Andersson født 1830 30/9, Anna Andersdotter født 1835 29/6 og Erik Andersson født 1841 17/2. De to brødrene tok navnet Haglund. Farens navn skal ha vært Anders Andersson i Skäggebol.Også en bror Gustav Andersson født 1838 28/1 flyttet til Hole, men neppe før på slutten av 1800-tallet.Men så har vi en Johannes Andersson, født ca 1840, som i 1865 flyttet til Norderhov. Om ham vites ikke annet enn han kom fra Gillberga, men visse ting tyder på at han var bror til de ovenstående. Er det noen med nettilgang som kunne sjekke relevant husförhörslängd for Skäggebyn i Gillberga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Husforhør Byn Gilleberga 1841-1845, side 10Anders Andersson 08.03.1804Kajsa Andersdotter 21.11.1805-18.04.1846Anders 17.09.1830Johannes 20.07.1832Anna 29.06.1835Gustaf 28.01.1838Erik 17.02.1841Olle 28.05.1843Christina 26.11.1845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Går vi frem til husforhørene for tiden 1856-1865, så er de fortsatt på Byn i Gillberga. Anders Andersson f 1804 betegnes som egare f.d.n.m, og hans hustru nå heter Britta Jansdotter f 24/3-03 Långserud.Det fremkommer at Johannes hadde arb.att til Norge 17/2-56 og 19/4-59. Erik flyttet til Ringerike i Norge 4/4-66. Anna hadde kurhuus att. 7/7-56.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Takk skal du ha! Johannes Andersson som kom til Norderhov var tydeligvis ikke bror til de ovennevnte, som har broren Johannes født 1832. Grunnen til at jeg trodde dette var at en ellers ukjent Johannes Andersson Haglund i 1878 var forlover for Erik Andersson Haglund.Av en annen kilde ser jeg at den Johannes Andersson som jeg etterlyste var født 1840 10/5 i Gillberga, og at også hans far het Anders Andersson. Er det mulig å sjekke om noen Johannes Andersson med denne fødselsdatoen er ført inn i kirkeboka som døpt i Gillberga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Min takk i # 4 var til Eva. Takk også til deg, Anne Lene, for nyttige opplysninger! Haglund-brødrenes bror Johannes Andersson hadde altså i 1850-årene hatt arbeidsreiser til Norge. Er det noen senere husförhörslängder som tyder på at også Johannes var utvandret til Norge for godt (altså før 1878)?Norske innflyttingslister er ikke mye å stole på i denne tiden - mange unngikk å registrere seg på prestekontoret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Sten. Her , fra emibas er den Johannes du lurte på:Post 780917Andersson, Johannes Dräng (ogift man)f. 10/5 1840 i Gillberga, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 7/4 1865 från Lösdrivare, Gillberga, Värmlands län (Värmland) till Norderhov, Buskerud fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 705Emibas emigrationsakt: Gillberga S 1865 003Onormerade namnformer:Destinationsland: NorgeHam emigrerte sammen med sin bror:Post 780916Andersson, Anders Gustaf Dräng (ogift man)f. 23/2 1838 i Gillberga, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 7/4 1865 från Lösdrivare, Gillberga, Värmlands län (Värmland) till Hönefoss, Buskerud fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 705Emibas emigrationsakt: Gillberga S 1865 002Onormerade namnformer:Destinationsland: NorgeHilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Her er han i 1876-1880 HF i Byn. Har vistas i Norge og begärt att. Åter i 1881. Var nok han som var forlover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Anne Lene: Denne Johannes Andersson dro altså på samme dag som broren Anders Gustaf til Norderhov/Hønefoss, men det var bare Johannes som meldte seg for presten.I sene 1850-år og i 1860-årene var det svært mange fra Gillberga som kom til Ringerike, særlig til Hole, mens fra andre värmlandssogn var det bare en eller to personer fra samme sted. Det var nok jungeltelegrafen som gikk i Gillberga om at det var lett å få arbeid på Ringerike.Berit: Da ser det ut som om denne Johannes Andersson (Hagelund) bare har bodd midlertidig i Norge. Det at han i 1878 var forlover er det eneste spor jeg har av ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Men på prestekontoret i Hole registrerte Johannes Andersson seg ikke. Det gjorde imidlertid broren Gustav Andersson i 1888, ser jeg nå. Gustav var gammel ungkar hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

For å unngå å bidra til forvirring: Vi har nå to brødrepar på Ringerike fra Gillberga med omtrent samme navn:a) Haglund-slekta i Hole: Johannes Andersson, f. 1832, og Gustav Andersson, f. 1838. Sønner av Anders Andersson og Kaisa Andersdotter i Byn (tidligere Skäggebyn?).b) uidentifisert slekt i Norderhov: Johannes Andersson, f. 1840, og Anders Gustav Andersson, f. 1838.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Johannes Andersson, Norderhov gifter seg med Maren Andersdatter. 05.01.1866, side 330, nr 4 Permanent sidelenke: LenkeHvilken familie er mest interessant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Ad # 13: Ja, den vielsen har jeg registrert.Jeg er egentlig interessert i begge familiene - det er ikke noe privat slektshistorisk prosjekt jeg har på gang. Jeg har observert at svært mange menn og kvinner fra Gillberga i 1860-årene flyttet til Ringerike. Mulig blir det en artikkel om dette i Hringariki, Ringerike Slektshistorielags tidsskrift (jeg er med i redaksjonen der). I så fall må jeg før eller siden skaffe meg nettilgang til svenske kilder for en systematisk gjennomgåelse av kirkebøker og (særlig) husförhörslängder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.