Gå til innhold
Arkivverket

[#78175] Mysteriet Klara Monsen - sønn Arne f 2-10-1911


Gjest Gustav Onarheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Gustav Onarheim

Hei. Far til denne gutten Arne er Mons Rysjedal, Hyllestad i Sogn. Moren er ført opp som Klara f Monsen. Foreldrene er ikke gift. Gutten blir ikke døpt i Hyllestad, men farens søster på nabobruket på Hyllestad tar seg av gutten de to første årene. Faren er kjent, men hvem er denne Klara. er det noen som kan hjelpe. Er det noen som vet hvor han er døpt. Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gustav Onarheim

Nei. Barnet var satt bort til andre da han var to år. Det eneste jeg har er giftermålet fra Bergen i 1942 hvor han oppgir far og mor. Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Dette er vel kanskje faren i 1900 Lenke ?Når det gjelder moren, kan man også søke i folketellingen 1900. Selv om du finner en god kandidat, må forbindelsen til barnet Arne være der for å være sikker. Hvis han ikke er døpt i Hyllestad, vil jeg tro at han var sammen med moren til etter han ble døpt. Få opp absolutt alt om henne i forbindelse med vielsen hans. Stedsnavn etc. Det er alltids også en mulighet at det finnes arkiver som omhandler bidrag. Det medfører leting i papirarkiv. Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

ps Lysningsliste kan inneholde føde/dåpsstedet til Arne.Hvis jeg får vite hvor lysning/vielse skjedde, kan jeg lete for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Gravsteinen hans via databasen 'Gravminner i Norge' sier at han er født 23 okt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Gustav,Regner med at våren er kommen til Husnes også :-)Ref. giftermålet i Bergen i 1942, står det noko om kvar Arne voks opp? Eller kvar mora budde?MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gustav Onarheim

Hei Det har vært sol på Husnes i hele dag. Det eneste vi vet i dag er morens navn pga vielsesattesten. Vi vet ikke hvor han vokste opp. Det var kanskje et barnehjem? Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ganske sikker på at det i papira hos byfogden vil stå meir opplysningar, ville iallfall ha sjekka det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei igjen ''Gustav''!Du nämner att faren ''Mons'' sin söster tar sig av ''Alf'' de 2 förste årene, det må vel väre ''Synneve'' gift med ''Hermund Höyum'' bst. på nabogård/ ''Såta'' br. 5.Jeg kjenner barn og barnbarn til de, ikke umulig att de vet ??Jeg skal se litt närmere.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei!Jeg hadde i går ett trevligt samtal med en ''svigerdatter'' til ''Synneve'' bst. på samme gård, söster til ''Mons'', hun visste/ kjendte til att ''Arne'' hadde värt på denne gården som liten, men guttens födested og moren var ukjendt for henne, og hun visste heller ikke hvor gutten kom til/ vekste opp senere.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Gustav: Har du sjekka ut Arne d. 3.1.1993 som er gravlagd på Osterøy LenkeEller er det ein Arne d. 1.10.2006 på Nøtterøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gustav Onarheim

Hei Nå har jeg fått et svar fra arkivet om at Arne var født i Kristiania og at moren het Klara Jensen. 27.jan 1912 ba hun Amtmannen i Nordre Bergenhus om oppfostringsbidrag fra Mathias Ruskedal for sitt barn f. 23.10.1911. Mathias Ruskedal bodde på Hop stasjon i Fana utenfor Bergen. Barnet kom i 1912 til Mons Rysjedal sin søster Synneve og mannen Hermund på nabobruket. Klara kaller seg tjenestepike Klara Jensen, Pilestrædet 87IV (hospitalet for unge piker). Her er farsnavnet Mathias og ikke Mons og moren sitt farsnavn er Jensen. Er det noen som har noe formening. Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.