Gå til innhold
Arkivverket

[#78180] Søsken som gifter seg likt.


Gjest Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Bakken

Dette temaet er kanskje ikke så relevant for dette forumet men dog, jeg slenger det ut allikevel. I anledning av at jeg kjenner til tre søstre som skal gifte seg samtidig så begynte jeg å undres på om det har funnet sted tidligere? Det er sikkert nok av folk her inne som har pløyd gjennom diverse kirkebøker rundt omkring, så kanskje noen har kommet over lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg har to søstre som er gift med to brødre på samme dag i Solum 07.07.1773: «Søstrene Kirstine og Ingeborg Michelsdøtre troelovede i Bamble Mennighed med Brødrene Lars og Abraham Torssønner Hannæs af Mælum Sogn». (Lenke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Litt i samme gate. Fire søsken gifter seg med fire søsken, men ikke alle samtidig:23 juni 1772 på Voss gifter Marta Knutsd Bø seg med Ola Gitleson Store Grove mens Ola Knutson Bø gifter seg med Gjertrud Gitlesd Store Grove. I 1762 var Knut Knutson Bø blitt gift med Marjo Gitlesd Store Grove og i 1770 var Ingebjørg Knutsd Bø gift med Per Gitleson Store Grove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Da jeg heller ikke er i nøyaktig samme gate som (1) og (2), ber jeg likevel om spalteplass, da det er analogt med (3). Blant mine tipptipp'ers familier var det 3 søstre som giftet seg med 3 brødre. Jeg lurer på om barna parvis overfor hverandre må være mere i slekt enn andre søskenbarn ? Omvendt er det også noen som forteller om halvsøskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Heime i Eiken var det ein velkjend spådom om at når tre søstre gifta seg samtidig skulle Håbergsfjellet rase ut i Lygne. Håbergsfjellet er bratt, og ville kunne lage ei stor flodbølge. Så skjedde dette, for vel 40 år sidan, at tre døtre til Ånen Larsson på Nøkland hadde bryllup samme dag. Det fortelles at Arne i Krona, den gamle kirketjeneren, var nokså overtruisk. Han tok for sikkerhet skyld ein tur opp mot Hekkfjellet den dagen. Men ingenting galt skjedde.På bildet er Håberg i forgrunnen og Hekkfjellet i bakgrunnen.

bilete9317.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

4: Når mødrene er søsken og fedrene likeså, blir barna doble søskenbarn. Alle deres aner bakover er felles. Så jeg er enig i at de må være mer i slekt enn andre søskenbarn.Min avdøde far hadde doble søskenbarn. Den ene kusina som forsatt lever, sier at hun så på far min som mer enn et søskenbarn, nesten som en bror. Vi barna (doble tremenninger) er også ganske lik hverandre i utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.